1. MEDIAMORFOZA – złożony
proces oddziaływania i dostosowania się subiektywnych potrzeb
odbiorców, konsumentów i klientów mediów, istniejącej struktury
politycznej i jej zdolności adaptatywnej, stanu konkurencji oraz
innowacji społecznych i technologicznych, ze szczególnym naciskiem
na technologię cyfrową.
2. Zakres badań Ekonomiki Mediów
wg F.H. Flecka
1) poziom mikro / elementarny –
poziom poszczególnych przedsięwzięć w dziedzinie mediów – np.
ekonomika GW
2) poziom analiz cząstkowych - analiza
sytuacji na rynku – np. ekonomika TV, prasy codziennej
3) poziom sektora mediów jako całości
np. media w Pl
4) poziom makroanaliz – np. media w
gospodarce – przyrównanie sektora mediów do innych dziedzin
gospodarki
3. Potrzeby odbiorców:
- Poznawcze
- Uczuciowe
- Integracji interpersonalnej
4. Ucieczki od rzeczywistości
4. CR4/CR8/ - czyli procentowy
udział czterech, lub ośmiu największych firm./ HHI
cr4- wysoka- gdy firmy mają 50% lub
więcej; średnia, gdy mają między 33% a 50%; niska, gdy mają
mniej niż 33%
cr8- wysoka, gdy firmy mają 75% i
więcej, średnia, gdy mają między 50% a 75%, niska mniej niż 50%
Indeks Herfindala Hirschmana (HHI) –
jest miarą koncentracji rynku i określa szacunkowy poziom
zagęszczenia w danej branży oraz poziom konkurencji na danym rynku
podnosi się udziały do kwadratu i sumuje – wysoki udział powyżej
1800, średni pomiędzy 1000 a 1800, niski poniżej 1000
5. KLASYFIKACJA RYNKU (PRZYKŁADY)
- rynki geograficzne
- obszary dominującego wpływu (mało ważny w skali ogółu, ale ważne w skali jakiejś grupy np. target Radia Kampus)
- rynki zamierzone lub docelowe
- obszar statystyki miejskiej
- strefa miejska lub handlu detalicznego (łatwa dystrybucja np. w metrze)
- rynek pierwotny i wtórny
- rynek administracyjny (określa to jakiś organ)
6. Różnorodność refleksyjna:
- poziom w jakim istniejące w społeczeństwie preferencje są proporcjonalnie obecne w mediach
- równy dostęp do mediów
7. Przesłanki interwencji państwa:
- prawna i techniczna regulacja
telekomunikacji- np. Federalna Komisja komunikowania USA
- urząd komunikacji elektronicznej-
np. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
- polityka anty-monopolowa
- informacyjne zabezpieczenie procesu
rządzenia
- tworzenie warunków dla politycznej
debaty
8. Instrumenty polityki ekonomicznej
państwa w stosunku do mediów:
• Podatki
• Opłaty pocztowe
• Taryfy telekomunikacyjne
• Opłaty transportowe /kolej,
samochody/
• Wspieranie edukacji
• Prasa mniejszości
• Kredyty preferencyjne
• Rządowe ogłoszenia
• Kontrakty z agencjami
informacyjnymi
9. Oligopol- kilku dostawców,
znaczna różnorodność produktów z tendencją do homogenizacji,
stabilność cen- wzrost ani spadek cen się nie opłacają,
intensywny marketing, umiarkowana konkurencja cenowa
10. konkurencja monopolistyczna-
Wielu dostawców/ Towary i usługi są zróżnicowane (w innym źródle
znalazłam, że są mało zróżnicowane, trzeba sprawdzić)/
Ograniczona lojalność klientów (tendencja do przerzucania się z
jednego dostawcy do drugiego)/ Możliwość wejścia na rynek i
wyjścia z niego/ Maksymalizacja zysku/ Bardzo wiele książek
(tytułów), filmów, ale pochodzących od bardzo niewielu dostawców,
producentów.
11. konkurencja doskonała-
/Liczni dostawcy i odbiorcy/ Brak wpływu na ceny (zbyt mali na rynku
by móc kształtować ceny)/ Maksymalizacja zysku/ Swoboda wejścia i
wyjścia z rynku/ Produkty i usługi homogeniczne/ Kontinuum struktur
rynkowych
12. Refocus- Ponowne skupienie
uwagi Zmiany dokonujące się w otoczeniu społecznym i ekonomicznym
są nieustanne, co oznacza, że relacje czasopisma z jego audytorium
mogą osiągnąć punkt krytyczny, przy czym nic nie jest oczywiste.
Część czytelników może oczekiwać pewnej postawy konserwatywnej,
wierności pewnej koncepcji i rozwiązaniom, inni dokładnie czegoś
wręcz przeciwnego, a więc zmiany, dostosowania do realiów czasu
bieżącego. Każda modyfikacja rodzi kontrowersje, wydawca musi się
jednak liczyć z tym, że zmiana w zawartości czasopisma może
zarazem oznaczać nową strukturę audytorium. Niezdolność do
właściwego określenia celu i audytorium może oznaczać
niepowodzenie pisma i jego zniknięcie z rynku.
Ponadto czytelnicy mogą okazać się
lojalni tylko w ograniczonym stopniu i przenieść swoje
zainteresowania na tytuły konkurencyjne (z książki prof.
Kowalskiego i b. Junga - "Media na rynku".
13. Cele firm medialnych:
Wzory oficjalne /oświadczenia,
deklaracje, art. Wstępne, koncesyjne dokumenty/
Wzory komercyjne /praktyczne sposoby
realizacji wzorów oficjalnych/
Wzory partykularne /pomysły osób
tworzących program/
Wzory nieformalne /lobbing, naciski i
inne wpływy/
14. Strategie firm medialnych
MAINSTREAM – nie wiemy, czy to, co
robimy jest potrzebne, wiemy jednak, ze nie możemy z tego
zrezygnować, bo inni też to robią
UPSTREAM – posiadania lub kontrola
kluczowych zasobów dla działalności firmy
DOWNSTREAM – zwiększenie wpływu na
rynek i stopnia kontroli operacji rynkowych
UP-SCALE – zwiększenie skali
działalności, więcej produktów lub usług
UP-SCOPE – obejmowanie różnych
dziedzin i branż mediów, dywersyfikacja działalności
15. dual produkt market
Podwójny
produkt rynkowy - chyba chodzi o rynek towarów i usług medialnych,
który dzieli się na rynek zawartości i rynek reklamy ( a między
nimi występuje sprzężenie zwrotne).
16. kapitalistyczne podejście do
ekonomiki
"Ekonomia
kapitalistyczna rozwiązuje problem mediów, jako dóbr
ekonomicznych, z sobie właściwą prostotą, uznając, że
każda
wytwórczość i usługa, która przynosi dochód przysparza tym samym narodowego bogactwa, a więc tworzy produkt krajowy"
wytwórczość i usługa, która przynosi dochód przysparza tym samym narodowego bogactwa, a więc tworzy produkt krajowy"
17. angażowanie
środków finansowych
model
klasyczny- intensywnosc kunkurencji-> finansowe zaagnazowanie->
jakosc zawartosci-> uzytecznosc dla audytorium-> dzialania
rynku
model zmodyfikowany- stosunki konkurencji: odbiorcy- innowacje- renta strukturalna-> zaagnazowanie finansowe: budżet- re-lanch-> jakosc zawartosci: info+ rozrywka= jakosc techniczna-> użytecznosc dla odbiorcow: info- rozyrwka- prestiż- uslugi dodatkowe-> dzialania rynku: odbiorcow- reklamy- renta strukturalna
model zmodyfikowany- stosunki konkurencji: odbiorcy- innowacje- renta strukturalna-> zaagnazowanie finansowe: budżet- re-lanch-> jakosc zawartosci: info+ rozrywka= jakosc techniczna-> użytecznosc dla odbiorcow: info- rozyrwka- prestiż- uslugi dodatkowe-> dzialania rynku: odbiorcow- reklamy- renta strukturalna
18. wpływ polityki
ekonomicznej na media:
Zmiany
społeczne i historyczne, filozofia wartości, praktyka.
Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń