*Egzamin
20.01.2014 – test (wiedza ze slajdów + lektury)
Lektury:
Wojciszke, Myers, Nowak
„Człowiek wśród ludzi. Zarys
psychologii spolecznej”
„Psychologia społeczna”
„Metodologia badań społecznych”
7.10
Psychologia jest zbyt oddalona od
fizyczności, materii. Ma zastosowanie do różnego typu ludzi. Bada
wpływ społeczny za posreśrednictwem zmysłów. Bada to, co się
wydarzyło i opiera się o interpretację. W oparciu o obserwacje
bada to jak ludzie się zachowują oraz stosunki między nimi. Trudno
jest rozszyfrować złudzenia naszego umysłu.
W percepcji społecznej eliminujemy
szczegóły,zakrzywiając rzeczywistość. Patrząc na zachowania
innych ludzi poszukujemy celu, tego, co sie wyróżnia.
Pre-attentive - przetwarzanie
informacji sensorycznych natychmiast po ich dotarciu z receptorów
zmysłowych do mózgu, zanim staną się przedmiotem uwagi.
Poszukiwanie opisu na strategie używane
przez innych ludzi.
Psychologia społeczna jest wpływem
społecznym.
Analiza tego jak myśli jednostka, ja
wysnuwa wnioski.
Psychologia grup. Grupy mają często
na nas negatywny wpływ.
Kategorie łączą się w sieci.
Towarzyszy nam pewność twierdzeń, próbujemy zrozumieć sytuacje.
Na co dzień nie weryfikujemy czy stereotypy mają pokrycie w
rzeczywistości. Idziemy na skróty, nie szukamy celu " pułapki
myślenia".
Psychologię społeczną interesuje
źródło interpretacji. Może się brać z ewolucji, kultury...
Empiria - nauka weryfikujące
swoje założenia w sposób empiryczny. Regulacje perswazji, kampanie
reklamowe, polityczne, społeczne.
Nauka środowiskowa ma swoje
ograniczenia. Dotyczy konkretnych grup i jest uwarunkowana kulturowo.
Tło: rzeczywistość, tło symboliczne
Czynności, interakcje
Cechy sytuacji
oczekiwania
Nie ma czegoś takiego jak teoria
całościowa. Próby psychoanalizy, behawioryzm.
Eksperyment:
Uniwersytet Stanntforda -
więźniowie, strażnicy
Zakłada, że to co człowiek myśli,
jak sie zachowuje zależy od procesu przetwarzania informacji,
sposobu w jaki je rozumie, interpretacja zależy zaś od posiadanej
wiedzy i tego jakie jej treści są aktywne.
Rozlanie afektu. Jeśli jedna osoba nas
zdenerwuje, to reszta grupy wywołuje w nas negatywne reakcje .
Perspektywa teorii uczenia się bada to
w jaki sposób zdobywamy informacje. Np. Wyuczenia więźniów jak
mają się zachowywać.
Pass - psychologia ewolucjonistyczna.
Tłumaczenie, że skoro w eksperymencie brali udział mężczyźni,
musiało dojść do zachowań agresywnych.
Najważniejsze
teorie w psychologii społecznej:
Teoria
poznawcza - zakłada, że to, co
człowiek czuje, myśli i jak się zachowuje, zależy przede
wszystkim od procesów przetwarzania docierających doń informacji -
od sposobu, w jaki rozumie bieżącą sytuację i napotykanych w niej
ludzi; upatruje przyczyny zachowania w bieżących interpretacjach
sytuacji
Teoria
motywacyjna - koncentruje się na
pobudkach ludzkiego działania - jakie motywy powodują ludźmi i
skłaniają do określonych działań. Najogólniej rzecz biorąc
zakłada się, że ludzie z reguły starają się maksymalizować
własne zyski, a minimalizować straty. Zapewne najsilniejszym
motywem pozafizjologicznym jest autowaloryzacja - dążenie do
utrzymania, obrony i podwyższenia dobrego mniemania o sobie.
Teoria uczenia
się - zakłada, że zachowanie
ludzkie jest wyznaczane przeszłymi doświadczeniami - stanowi
rezultat uczenia się na podstawie doświadczeń własnych, albo
cudzych. Podstawowe mechanizmy uczenia się w oparciu o doświadczenia
własne - to warunkowanie klasyczne i sprawcze
Teoria
społeczno-kulturowa - obok
porównywania subkultur różnych grup czy warstw społecznych,
zajmuje się także porównywaniem osób z odmiennych kultur.
Porównania osób pochodzących z tej samej kultury, ale badanych w
różnych momentach historycznych. Historyczne zmiany zachodzące w
kulturze bądź organizacji społeczeństwa mogą pociągać za sobą
zmiany w zachowaniach i osobowości jednostek
Teoria
ewolucjonistyczna - również
wyjaśnia ludzkie zachowania, jako skutek przeszłości, nie jest to
jednak przeszłość jednostki i jej własne doświadczenia, lecz
przeszłość całego gatunku
14.10
Myślenie
społeczne
To co sądzimy o świecie jest
uzaleźnione od "ja".
Czy ludzie mają "realne"
pojęcie co czynią i dlaczego?
Cechy
charakterystyczne percepcji społecznej
Założenie procesu, udział emocji,
podmiot spostrzegający i podmiot spostrzegany są tego samego
rodzaju - rekursywność
Postępowanie człowieka zależy od
tego jak rozumie świat niż od wlałaściwości tej samej
rzeczywistości.
Percepcja społeczna - złożoność
procesu - wychodzenie poza dane informacje. Zapośredniczanie
wnioskowania; podmiot obserwuje wskaźniki (różne dane, dyspozycje,
pewnego rodzaju "stałe")- wnioskuje o dyspozycjach
Udział emocji, czynników afektywnych
we wnioskowaniu (z naukowego osądu rzeczywistości ludzie kierują
się emocjami, nie rozsądkiem). Podmiot spostrzegający i podmiot
spostrzegany są tego samego rodzaju - projekcje asymilacyjne.
Wyciąganie wniosków o innym człowieku w oparciu o informacje na
temat siebie.
21.10
Co
charakteryzuje percepcję spoleczną:
- Złożoność rocesu
- Udział emocji
- Podmiot spostrzegający i podmiots postrzegany są tego samego rodzaju
- Rekursywność (możliwość wglądu w „ja” ukryte)
Rekursywność - aspekt jaźni,
który umożliwia nam kierowanie się "do środka". Dzięki
temu jesteśmy moralni.
Rodzaje
świadomości
Świadomość podmiotowa jest
charakterystyczna dla człowieka, choć taka autokoncentracyjna jest
mniej dostępna poznawczo i w nadmiarze bywa "kłopotliwa":
trema, chroniczna autokoncentracja -> neurotyzm, lęki.
Udowodniono że palenie jest metodą ucieczki przed autofokusem.
Przedmiotowa samoświadomość -
rodzi się wtedy, gdy natrafimy na coś, co koncentruje naszą uwagę
na własnej osobie, np lustro lub kamera wideo. Skupiając uwagę na
sobie, oceniamy i porównujemy swoje zachowania .
Eksperyment:
Test Gordon Gallup- usunięcie plamy
z twarzy patrząc na swoje odbicie w lustrze. (małpy
czlekokłekokształtne-z wyjątkiem goryli-delfiny i słonie) ludzkie
noworodki potrzebują ok 18 miesięcy by osiągnąć umysłowy poziom
wyrafinowania by zaliczyć test
Świadomość - "pierwsza
strona" medium ->psychiki czlowieka
Uwaga - News dnia
Awareness - zdawania sobie
sprawy (wiedza o tym, co jest newsem dnia)
Świadomość skupiania uwagi na tym,
co robimy/czujemy + że my to robimy + że inni obserwujący oceniają
to + że reagują na to.
Poziomy
świadomości
- Zdawanie sobie sprawy ze świata (percepcja – reakcja).
- Refleksja nad nim (wiedza symboliczna, wyobraźnia, uwolnienie od materii, planowanie, kontemplacja idei).
- Zdawanie sobie sprawy z nas samych jako refleksyjnych istot – (uprzytomnienie sobie autobiograficzności spostrzeżeń, poczucie osobistej historii i tożsamości). Doświadczając w dzieciństwie uporządkowanego świata, takiego też świata oczekujemy i dobieramy plany działań, aby w takim żyć.
Co spostrzegamy,
spostrzegając innych ludzi
Wygląd zewnętrzny, kolor skóry, płeć
To, co mówią do nas (komunikaty werbalne)
Zachowania (czerwienie się, pewność siebie, niepokój itd.)
Komunikaty niewerbalne
Gesty
Dystans społeczny (proksemika)
Kontakt wzrokowy
Kontakt dotykowy
Ujawnianie się (self-disclosure)
Wychodzenie poza dane informacje (jak człowiek tworzy teorie na temat innych)
Efekty:
aureoli (halo effect) tendencja do automatycznego, pozytywnego, lub negatywnego przypisywania cech osobowościowych na podstawie pozytywnego lub negatywnego wrażenia: skłonni jesteśmy przypisywać cechy pozytywne tym osobom, które wcześniej zostały przez nas z różnych względów ocenione pozytywnie. Również wcześniejsza ocena negatywna powoduje skłonność do przypisywania cech negatywnych danym osobom.
- łagodności (leniency) tendencja do zawyżania ocen na wszystkich wymiarach osobom, do których mamy pozytywny stosunek. Inklinacja pozytywna - jeśli mamy o kimś dobrą opinię to chcemy ją utrzymać, więc jeśli dopływają do nas jakieś negatywne informacje o tej osobie, staramy się załagodzić je , aby nie musieć zmieniać obrazu osoby, który już mamy.
diabelski (devil effect) negatywne wrażenia dotyczącego jednej cechy oceny podmiotu spostrzeganego, powoduje zaniżenie ogólnej oceny danego podmiotu. Np. kandydat, który przyjdzie na rozmowę kwalifikacyjną w nieodpowiednim stroju może zostać oceniony przez rekrutera jako niechlujny, a to wpłynie negatywnie na ocenę jego kompetencji merytorycznych.
Ukryte teorie osobowości (UTO)
Solomon Asch: cechy centralne i peryferyczne
serdeczny (warm) vs. chłodny (cold)
Cechy centralne są głównym,
źródłem wnioskowania dla oceniającego, nie zależą od kontekstu,
są stałe dla obiektu (pozwalają zrozumieć funkcjonowanie danej
jednostki)
Cechy peryferyczne - treść nie
ma znaczenia, ważny jest autorytet, bądź atrakcyjność fizyczna
mówcy, czy tez długość wypowiedzi
Reguły wnioskowań
Afektywne i deskryptywne reguły wnioskowania (Dean Peabody)
Znaczenie afektywne (ocena) – jak
dobra/zła jest ta cecha?
Znaczenie deskryptywne (opis) – co ta
cecha znaczy? Jaką właściwość opisuje?
Afektywne reguły wnioskowania |
Deskryptywne reguły wnioskowania |
|
|
Znaczenie
afektywne to podstawowe kryterium
kategoryzacji (bez względu na kulture, w której jednostka
dorastała). Ocena oraz odpowiedz na pytanie 'jak dobry/zly jest
ten
fakt/czlowiek/cecha?, co subiektywizuje punkt widzenia.
fakt/czlowiek/cecha?, co subiektywizuje punkt widzenia.
Znaczenie deskryptywne
to opis „co to znaczy?”, „jakie to jest?” (tu intencja
jest
możliwa - obiektywizjacja).
możliwa - obiektywizjacja).
Afekt
Afekt (wg Jarymowicz) - atrybut
(składowa) każdej emocji, powstająca automatycznie pod warunkiem
dotarcia impulsów do ciała migdałowatego.
Afekt to rodzaj emocji, chwilowa, pozytywna lub negatywna reakcja organizmu – wegetatywna, mięśniowa, doznaniowa – powstająca w odpowiedzi na zmianę w otoczeniu lub w samym podmiocie. To ledwie dostrzegalne lubienie lub nielubienie, przyjemność lub przykrość i towarzysząca temu tendencja „do” lub „od” czegoś: obrazka, słowa, towaru w sklepie, a nawet własnej myśli. Afektu możemy doświadczać względem każdej rzeczy lub osoby, na jaką zwracamy uwagę, niekoniecznie tej, która go pierwotnie wywołuje. W odróżnieniu od nastroju, afekt jest rozumiany jako krótkotrwałe doznanie emocjonalne, a poziom pobudzenia mu towarzyszący nie przekracza zazwyczaj progu świadomości. Podmiot może uświadomić sobie zmianę afektywną poprzez wgląd w swoje odczucia i stan cielesny. Jednak na ogół nie dostrzega zmiany stanu pobudzenia, choć ta istotnie wpływa na przebieg wielu procesów poznawczych.
Afekty pierwotne to bezpośrednie
reakcje na stymulację, powstają bez pośrednictwa procesów
wartościowania poznawczego. Są z natury holistyczne (całościowe,
dyfuzyjne, „rozlane”) – całe funkcjonowanie pozostaje pod ich
wpływem, gdy się pojawiają towarzyszy im subiektywna pewność
wartościowań.]
Wszystkie doświadczane emocje są
stanami pochodnymi i występują jako kombinacje, mieszaniny, lub
związki podstawowych afektów. Pierwotne emocje to hipotetyczne
konstrukty, swoistego rodzaju stany idealne, których właściwości
i cechy są wnioskowane bezpośrednio. Każda emocja może występować
w różnym stopniu natężenia i na różnym poziomie pobudzenia.
Zależność przypominania od
nastroju:
Pamiętamy więcej smutnych wydarzeń
wówczas, gdy jesteśmy smutni.
Przetwarzanie zgodne z nastrojem:
Wybiórcze przetwarzanie informacji
zgodnych z obecnym nastrojem, smutek – większe skupienie na
chorobie; ludzie szczęśliwi – bardziej twórczy (w tekstach
konwergencyjnych
Metoda
racjonalno-emotywna
(Ellis,
1997,2001)
Metoda pozbywania się
obezwładniających uczuć. Kluczowa jest tu kwestia zmiany myślenia
dla zmnianu odczuwania. To nie samo wydarzenie powoduje, że
reagujemy na nie w określony sposób, lecz nasze wyobrażenie na
temat owego wydarzenia.
Wymiary
postrzegania społecznego (Guido Peeters)
Cechy
„korzystne dla siebie” SP (self-profitable) vs. cechy „korzystne
dla innych” OP (other-profitable)
Cechy moralne, społeczne – korzystne bądź niekorzystne dla otoczenia osoby posiadającej cechę
Kompetencje, możliwości, umiejętności – cechy korzystne bądź niekorzystne dla posiadacza cechy
Cechy
„korzystne dla siebie” SP
|
Cechy„korzystne
dla innych” OP
|
Cechy
OP (moralne, społeczne) oceniane są pozakontekstowo w sposób
absolutny i bardziej surowy.
Moralność
– wzorzec konserwatywny – utrzymanie statusu quo to wymiar
ewaluatywny (oceniający)
Cechy
SP (kompetencje, zdolności) oceniane są w sposób kontekstowy.
Kompetencje
– wzorzec rozwojowy – dynamizm struktury to wymiar procesualny
(obejmujący zmienność w czasie)
|
|
|
Kogo
wolisz?
Uczciwego przyjaciela?
Nieuczciwego przyjaciela? |
Inteligentego przyjaciela?
Nieinteligentnego przyjaciela? |
Uczciwego wroga?
Nieuczciwego wroga? |
Inteligentnego wroga?
Nieinteligentnego wroga? |
W kontekście negatywnym cecha
negatywna staje się bardziej pozytywna.
Moralizacja obrazu
świata
Interpretowanie zachowań innych ludzi w kategoriach moralnych intencji
Interpretowanie własnych zachowań w kategoriach możliwości lub ich braku
„On nie chciał” – „ja nie mogłem”
Cudze zachowania oceniamy – własne wyjaśniamy
Konsekwencje moralizacji obrazu świata społecznego
Negatywny obraz rzeczywistości, „ludzie są źli”
Podejrzliwość
Interpretacja zachowań w kategoriach intencji a nie możliwości
Ocenianie a nie wyjaśnianie
Spiskowe teorie
Seymour
Rosenberg - Dwa centralne wymiary Ukrytych Teorii Osobowości
Społeczny (social good-bad) vs. intelektualny (Intellectual good-bad)
Wymiar społeczny – normy kulturowe,
oczekiwania, wartości przekazywane różnymi drogami, także poprzez
media.
Wymiar intelektualny – wyzwalanie
kreatywności, stymulacja umysłu.
28.10
Emocje a
nierealistyczne przekonania
Nierealistyczny optmizm wobec
przyszłości jest charakterystyczny dla większości ludzi. Dochodzi
do tego złudzenie odporności własnej na ataki i własnej
wyjątkowości.
Badania wsród celebrytów : po
wyróżnienia wzrasta tendencja do ryzyka (decyzje polityczne,
inwestycje). Badania na ludziach, które chcą otworzyć firmę
(szanse ze sie uda to 30% - ludzie przeceniają swoje szanse)
Optymizm spada u osób, które w swoim
zawodzie nie odnoszą sukcesów (call center, door to door salesman
), jest wyższy u osób, które odnoszą sukcesy.
Wiedza i
sądy o świecie społecznym
Nasza postepowanie uzależnione jest od
tego jak rozumiemy świat. Podstawowym elementem wiedzy jest SCHEMAT
POZNAWCZY: organizacja naszych uprzednich doświadczeń z pewnym
rodzajem zdarzeń, osób lub obiektów (Bartlett 1932). To wiedza
uogólniona, wyabstrachowana z konkretnych doświadczeń (stanowi
podstawę stereotypówi organizuje nasze rozumienie rzeczywistości i
naszą wiedzę, nawet jeśli nie jest empiryczna).
Schamaty:
- Prototypowiść (egzemplarz najbardziej typowy) i hierarhiczność (schemat - podschemat)
- Istnienie schematów: osób i ich rodzajów, schematy cech oraz skrypty
- Skrypt – umysłowa reprezentacja zdarzeń, działań lub ich ciągów, scenki składające się na skrypt mają organizację czasową (np.: wywiad, zadawanie pytań, odpowiedzi, nagrywanie). Klasycznym skryptem jest narracja.
- Schematy wpływają na rozumienie zdarzeń i formułowanie sądów.
- Schematy są odpowiedzialne za selektywność pamięci (lepiej zapamiętujemy to, co związane ze schematem – pytanie świadków wypadku o opis zdarzenia; ale też sprzeczność ze schematem w przypadku przetwarzania głębokiego – pozwala lepiej pamiętać zdarzenie, np. generatywny aspekt pamięci – skupienie, analiza)
- Specyficznym rodzajem schematu są stere door to door salesmanotypy
Czy
schemat zawsze aakktywizują sie w pełni?
Mnogość
informacji, krótki czas przetwarzania, skąpstwo poznawcze.
Heurystyka - skrót poznawczy
Heurystyka
- uproszczona reguła myślenia pozwalająca na formułowanie sądów
bez analizy większości informacji, na których sąd powinien się
opierać
- Heurystyka dostępności - strategia wnioskowania, w której podstawą oceny prawdopodobienstwa jakiegoś zdarzenia jest jego dostępność w pamięci. (Ludzi łatwiej przekonać opowiadając konkretny przykład nie zaś dysponując danymi statystycznymi). Dostępność jest na tyle istotną przesłanką ludzkiego wnioskowania, że nawet sceny z filmów i książek, które pozostają w naszej pamięci, choć mogą nie mieć odniesienia do rzeczywistości – wpływają na nasze sądy
- Heurystyka zakotwiczenia / dostosowania - Pierwszy sąd zakotwicza nasze wnioskowanie. (Oceny prawdopodobieństwa, liczby, statystyki)
- Heurystyka symulacji - Skrypt jak widzimy pewne sytuacje i jak oceniamy prawdopodobienstwo. Negatywne następstwa zdarzeń, dla których trudno jest sobie wyobrazić dobrć alternatywę, są oceniane jako mniej negatywne (można się było tego spodziewać). Wydawanie sądu w oparciu o umysłową symulację (wyobrażenie) przebiegu zdarzeń. Łatwość symulacji wpływa na treść sądu - zdarzenia łatwiejsze do wyobrażenia wydają się być bardzo prawdopodobne. Ale jak coś jest dla nas bardzo ważne, a spotyka nas rozczarowanie, tym większa jest skłonność do myślenia przeciwstawiajacego się faktom.
- Heurystyka reprezentatywności - ocena przynależności obiektu do kategorii (klasy, rodzaju) na podstawie jego podobieństwa do typowych egzemplarzy tej kategorii. Wnioskowannie na podstawie samego pogodobieństwa prowadzi do ignorowania ważnych informacji, jeśli nie mają one związku z reprezentatywnością.
Myślenie kontrfaktyczne -
myślenie o tym, co mogłoby sie zdarzyć, choć się nie zdarzyło,
i tak wpływa na nasze osady.
Stereotypy
Stereotyp - z gr. stereós–
stanowiący bryłę, stężały + typos – odbicie, obraz.
Generalizacja odnosząca się do grupy, w ramach której identyczne
charakterystyki zostają przypisane wszystkim jej członkom,
niezależnie od rzeczywistych różnic między nimi.
Główną rolę w sformułowaniu
socjologicznej teorii stereotypu odegrał twórca tego terminu
Walter Lippmann -
amerykański intelektualista pochodzenia żydowskiego, pisarz,
polityk i
myśliciel liberalny. Walter Lippmann
pierwszy raz użył pojęcia stereotyp w książce pt. „Public
Opinion” (1922), gdzie zdefiniował je jako uproszczone
umysłowe obrazy rzeczywistości („obrazy w naszych głowach” –
„pictures in our heads”) – bardzo niedokładne, odporne na
zmiany, wytwarzane i przekazywane przez społeczeństwo.
Cechy charakterystyczne
stereotypu:
- Jego przedmiotem są grupy ludzi (rasowe, narodowe, klasowe, polityczne, zawodowe, grupy płci etc)
- Społeczna geneza - jest przekazywany jednostce w trakcie wychowania, socjalizacji i enkulturacji
- Ma charakter wartościujący, skutkiem czego jest zawsze związany z określonym ładunkiem emocjonalnym (pozytywnym lub negatywnym)
- Jest bądź całkowicie sprzeczny z faktami, bądź z nimi zgodny częściowo, stwarzając pozory rzekomo całkowitej prawdziwości swych treści
- jest długotrwały i odporny na zmiany, co wiąże się z niezależnością stereotypu od doświadczenia i z jego ładunkiem emocjonalnym
- Pełni funkcję społeczną polegającą na obronie akceptowanych przez grupę lub społeczeństwo wartości i ocen, internalizacja których – jako obowiązującej normy społecznej – jest warunkiem integracji jednostki w grupie
- Jest zawsze związany ze słowem – nazwą (względnie z wyrażeniem złożonym z więcej niż jednego słowa), które stanowi impuls aktywizujący w określonym kontekście treści stereotypu
- Nazwa, z którą wiąże się stereotyp, najczęściej służy również jako nazwa odpowiedniego pojęcia, co prowadzi do mistyfikacji stereotypu jako odmiany pojęcia, choć różni się od niego zasadniczo, zarówno pod względem funkcji społecznej i poznawczej, jak też pod względem leżącego u ich podstaw procesu tworzenia odpowiednich sądów
Schematy wpływają na rozumienie
zdarzeń i formułowanie sądów. Są odpowiedzialne za selektywność
pamięci (lepiej zapamiętujemy to, co związane ze schematem, ale
też sprzeczności ze schematem) pozwalają lepiej pamietać
zdarzenia
Specyficznym rodzajem schematu są stereotypy
Stereotyp - zbiór sadów (np. zbiór sądów jacy są Żydzi)
Uprzedzenie - stosunek emocjonalny (np. stosunek do
homoseksualistów)
Dyskryminacja - zachowanie oparte o wyżej wymienione (np.
pomijanie kobiet w awansie)
Skąd się biorą uprzedzenia?
- Genetyczna cecha wszystkich organizmow
- Wpływ kultury i autorytetów
Co powodują uprzedzenia?
- Sposób w jaki myślimy:poznawanie społeczne
- Sposób w jaki przypisujemy znaczenie: tendencyjność atrybucji
- Sposób w jaki rozmieszczamy zasoby: teorie rzeczywistego konfliktu
- Sposób w jaki sie dostosowujemy: reguły normatywne
18.11
Sposób
w jaki myślimy :poznawanie spoleczene
Kategoryzacja
społeczna :my a oni
Grupa własna - grupa, z którą
jednostka się identyfikuje i czuje się jej członkiem
Grupa obca - grupa, z która
jednostka się nie identyfikuje
Stronniczość grupy
własnej (wartosściowanie - nasi są lepsi)
Grupy minimalne: (kategoryzacja
społeczna, nawet jeśli nie ma podstaw do identyfikacji grupy
społecznej - ludzie kategoryzują społecznie grupy przeciwne,
postrzegając je w gorszym świetle)
Jednorodność grupy obcej: (ci
inni są dla nas wszyscy tacy sami - uważamy, że wyjątek
potwierdza regułę - stereotypizacja)
Eksperyment :
Dzici przyjechały jednym autobusem na
obóz, gdzie podzielono je na dwie grupy: grzechotniki i
orły.Uczestnicy obozu mieszkają osobno, bawią się osobno; kazano
im zrobić totem, podczas tego zadania dochodziło do wojen,
podkradania totemu. Po tej sytuacji kazano dzieciom ubrać się w
takie same mundurki i opracować wspólny projekt, w ten sposób
ograniczono zachowania dyskryminacyjne.
Automatyczne przetwarzanie
:przeciętna osoba ulega stereotypowi
Kontrolowane przetwarzanie -
umysł przetwarza stereotypową informację. Przeciętna osoba neguje
stereotypową informację
Korelacja
pozorna
Korelacja pozorna - tendencja do
spostrzegania związków lub korelacji pomiędzy zdarzeniami, które
nie są powiązane.
Chcac zrozumieć i opisać określone
sytuacje i zachowania ludzi -polegamy
na procesach atrybucyjnych. Tak jak
tworzymy atrybucje, by nadać sens czyjemuś zachowaniu, tak również
tworzymy atrybucje dotyczące całych grup ludzi. Bardzo często
pojawia się wtedy zjawisko tendencyjności atrybucji - kiedy to
swoje sądy i oceny nadajemy w sposób niesprawiedliwy, niezgodny z
rzeczywistością.
Sposób
w jaki przypisujemy znaczenie - atrybucje
Dyspozycja,
a sytuacja
Atrybucja z dyspozycji -
skłonność do formułowania wniosków, że zachowanie określonej
osoby jest spowodowane cechami osobowości, bez zwrócenia uwagi na
inne czynniki, które mogły na to zachowanie wpłynąć, np.
sytuacja w której się pojawiło. Upatrywanie przyczyny w aktorze.
Krańcowy błąd atrybucji -
skłonność do czynienia atrybucji z dyspozycji w odniesieniu do
całej grupy ludzi. Możemy poszukiwać przyczyn w całej grupie -
stereotyp spiskowy. Upatrywanie przyczyny w aktorze zbiorowym.
Stereotyp
spiskowy
Stereotyp spiskowy - to
poznawcza reprezentacja kolektwnego wroga, któremu przypisuje się
dąrzenie do władzy, działania konspiracyjne, solidarność i
egoizm grupowy (np. tereotypy dotyczące massonów). W odróżnieniu
do klasycznego stereotypu (kategorialny schemat typowego członka
grupy) stereotyp spiskowy jest umysłową reprezentacją grypy jako
calości odrębnej, zintegrowanej, działającej intencjonalnie,
rozumianej jako samoistny byt. Aktywizują się w sytuacji wyborów
społecznych (spiskowe myślenie - wg. Afroamerykanów zachód ma
rozwiazanie na HIV/AIDS, ale ich nie udostępnia; 50% wierzy ze HIV
wyprodukowano w laboratorium).
Oczekiwanie
i zniekształcenia
Nawet jeśli członek gry obcej zachowa
się w stosunku do nas w sposób niepotwierdzający czy wręcz
obalający nasze stereotypy o tej grupie, to zamiast częściowo
zmienić swój stereotyp, możemy go wzmocnić poprzez stwierdzenie,
że osoba tak naprawdę jest inna, a w tej sytuacji tego nie
pokazała.
Obwinianie ofiar - skłonności
do obwiniania ludzi za to, ze stają się ofiarami , motywowana
głównie przez pragnienie wiary w to, ze świat jest sprawiedliwy.
Sposób w
jaki rozmieszczamy zasoby
Jednym z najbardziej oczywistych źródeł
konfliktów i uprzedzeń jest rywalizacja - o wszelkie dobra, władzę
polityczną, status społeczny. Tak naprawdę można powiedzieć, ze
jakkolwiek problemy wynikają z przeciwstawienia sobie grupy własnej
i obcej, to ulegną one wzmocnieniu poprzez rzeczywistą rywalizaję
ekonomiczną, polityczną, czy w zakresie
statusu.
Teoria
rzeczywistego konfliktu
Teoria rzeczywistego konfliktu -
teoria w myśl, której ograniczenie zasobów prowadzi do konfliktu
między grupami, którego konsekwencją jest nasilenie się uprzedzeń
i dyskryminacja. Często uprzedzenia są spowodowane społecznym
konformizmem (dostosowaniem się) wobec określonych
(niesprawiedliwych) norm utworzonych przez grupę
z którą się identyfikujemy.
Teoria
społecznego uczenia się
Zinstytucjonalizowana dyskryminacja
- dyskryminacyjne postawy uznawane przez większość z nas, ponieważ
żyjemy w społeczeństwie, gdzie stereotypy i dyskryminacja jest
normą.
Konformizm wobec norm -
skłonność do niewychylania się z grupy w celu realizacji jej
oczekiwań i uzyskania akceptacji.
Kiedy
kontakt osłabia uprzedzenia:
- Zlikwidowanie samych przyczyn konfliktu o rywalizacji nie przynosi skutku (stworzenie wspólnej przestrzeni)
- Wzajemna zależność i wspólny cel (integracja za pomocą dążenia do wspólnego celu)
- Jednakowy status (np. mundurki w szkole)
- Kontakt w nieformalnych warunkach
- Nieformalne interakcje z członkami innej grupy
- Właściwe normy społeczne (media - kampanie dot. stereotypizacji, chęć walki z uprzedzeniami i kształtowanie norm od nowa)
25.11
Orientacje
społeczne
Człowiek panem swojego losu; Od czego
leży decyzja o wysiłku?; Co wpływa na zachowanie
oddanie/współpraca?
Teoria
gier
Narzędzie opisu i badania
sytuacji współzależności
Mamy graczy - minimum 2 (to mogą byc
grupy społeczne), którzy znają zasady, mają świadomość
konsekwencji, zdają sobie sprawę, że jest coś takiego jak
nagroda, każdy z graczy ma wybór (min 2 opcje), decyzje gracza
wpływają na niego oraz na innych graczy, wyniki sytuacji mają
określoną wartość /Grzelak, 1989/
Von Neuman, Morgenstern; 1947 -
zajmowanie się specyficznymi grami („Piękny umysł” -
scena - spadające liście i ich obliczenia)
John Nash - brak kooperacji
symetryczne/asymetryczne
Dylemat
więźnia
Dwóch aktorów: mężczyźni, którzy
napadli na sklep, postrzelili wlałaściciela, znajdują sie w 2
pokojach, złapała ich policja i muszą zdecydować czy się
przyznać/poddać. Najlepiej dla nich by było, gdyby się nie
przyznali. Jeden albo drugi może być potencjalnym zabójcą - oboje
trzymają się idei „nie przyznajemy się” (będąc w rożnych
pokojach). Jeśli oboje się przyznają, to dzielą karę po równo.
Jeden może się przyznać, drugi nie, wtedy ten, który się
przyznał ponosi większą karę. Podstawą decyzji jest zależność
graczy (zakładają, że jeszcze będą "grali"razem w
tę "grę").
Wyniki wielu badań pokazują
jednoznacznie, że struktura wypłat jest głównym czynnikiem
decydującym o naszych decyzjach (analiza kosztów i zysków
związanych z daną opcją). Liczy się konfliktowość gry i
opłacalność strategii. 1 gra - dominuje brak kooperacji.
Interakcje długotrwałe / rozgrywki wielokrotne - brak kooperacji.
Jednostka
często wykazuje zarówno jedne, jak i drugie zachowania i
indywidualne orientacje oraz te nastawione na innych
|
Orientacje
społeczne
- Złożoność motywacji kierujacych uczestnikami interakcji społecznych
- Prosta kalkulacja własnych zysków i strat
- Opisują zachowania "nielogiczne" z punktu widzenia prostych teorii ekonomicznych
Metoda
Warszawska
- OB (osoba badana) różne rodzaje podziału dóbr/gier
- Ułożyć preferowany porzadek
- Schematy charakterystyczne dla danych preferencji orientacji społecznych
- Abstrakcyjność partnera (ktoś, ona, on) (np. współgracz z grupy stereotypizowanej)
Głównym twórcą metody jest Janusz Grzelak, natomiast
formalną analizę orientacji społecznych leżących u podstaw
Metody Warszawskiej opracowała Grażyna Wieczorkowska. W
odróżnieniu od poprzednich technik osoba badana nie wybiera jednej
spośród wielu opcji, a szereguje (ranguje)
kilka lub kilkanaście różnych podziałów wyników od najbardziej
do najmniej atrakcyjnej lub też zaznacza atrakcyjność każdej z
ofert na skali. Następnie układa się idealne porangowania ofert
dla każdej z orientacji, po czym koreluje się
je z uporządkowaniem osoby badanej. Graficzną reprezentacją
takiego uporządkowania jest przestrzeń
trójwymiarowa wyznaczona przez orientację altruistyczną,
indywidualistyczną i egalitarną (równościową).
W przeciwieństwie do innych metod nie otrzymuje się tu jako wyniku
jedynie dominującej orientacji, a kilka lub
kilkanaście współczynników korelacji z idealnymi
orientacjami społecznymi, co powoduje niezwykłą czułość tej
techniki na wszelkie zmiany wprowadzane do badania.
Ludzie
częściej kooperują gdy oczekują kooperacji
Poszukujemy informacji o partnerze :
bardziej ufamy uczciwości niż mądrości. Integracja partnera jest
negatywnie skorelowaną kooperacją (tylko dla osoby o orientacjach
indywidualistycznych i rywalizacyjnych). Inteligencja partnera jest
negatywnie skorelowana z kooperacją, gdy partner określany jest
jako niepoczytalny (lub mało inteligentny - bo wówczas
nieprzewidywalny) - wszystkie orientację oprócz prospołecznej
unikały
kooperacji.
Orientacja
prospołeczna
Podejmujemy decyzję rozważając ją w
kategoriach moralnych (uwzględniających potrzeby innych) lub
niemoralnych (uwzględniając jedynie własne potrzeby).
Towarowanie
- ang. priming
Zwiększenie prawdopodobieństwa
wykorzystania danej kategorii poznawczej w procesach kognitywnych
wskutek wielokrotnej ekspozycji bodźców, zaliczanej do tej
kategorii (semantycznie, afektywnie powiązanej z tą kategorią).
Towarowanie orientacji przeciwnej (moc lub moralność) osłabia daną
orientację. Towarowanie bardziej wpływa na oczekiwania
wobec partnera ale mniej na następujące
po nim zachowanie (behawioralny aspekt orientacji jest mniej podatny
na torowania niż manipulacja kognitywna). Osoby o bardzo silnej
orientacji nie podlegają towarowaniu.
Stereotyp wpływa na oczekiwania i zachowania
- Jest zbiorem informacji o partnerze
- Od osób radosnych oczekujemy współpracy
- Od osób agresywnych (stereotyp postawnych Afroamerykanów) oczekujemy mniej kooperacji
- Towarowanie "starości" wpływa na zwiększenie empatii i zwolnienie sądu z osoby badanej
Model
treści stereopu
/Fiske, Cuddy, Glick, Xu,
2002/
Nasza struktura postrzegania jest
zorganizowana
Wymiary społeczne postrzegania grup
Wspólnotowość- sprawdzisz
ciepło(ocena intencji)- kompetencje(ocena możliwości wprowadzenia
ich w czyn)
Mapa
stereotypów
9.12
Postawa
Postawa
– względnie
stała (trwała) skłonność człowieka do pozytywnego lub
negatywnego wartościowania jakiejś osoby, obiektu lub zdarzenia (a
więc oceniania go i/lub reagowania na nań określonymi emocjami).
Postawy
różnią się:
- znakiem (negatywny, pozytywny)
- natężeniem (mniejsze, większe)
- spełnianą funkcją.
Charakteryzują
się także innymi własnościami jak:
- ważność
- wewnętrzna zgodność
- stopień powiązania z innymi postawami (np. postawa jest tym ważniejsza dla jego posiadacza im bardziej powiązana z jego ja (koncepcją własnej osoby), wyznawanymi wartościami i innymi postawami. Postawy ważne trudniej zmienić.
Postawa może wykształcać się na bazie własnych doświadczeń (dotychczasowe emocje, przekonania i zachowania związane z jej obiektem) bądź też przyjmowana jest od innych osób. Silna postawa ułatwia lub zniekształca przetwarzanie informacji na temat jej obiektu. W pewnych warunkach selektywnie poszukujemy informacji zgodnych z własną postawą, a unikamy informacji niezgodnych, lepiej też zapamiętujemy informacje związane (szczególnie zgodne) z postawą.
Postawa
wpływa na zachowania na mocy co najmniej dwóch mechanizmów:
- przez automatyczne kształtowanie sposobu spostrzegania obiektu
- przez kontrolowane kształtowanie świadomych intencji kierowanych na obiekt.
Na
postawy wpływają wartości (nigdy odwrotnie)
Postawa
Wyuczona
(doswiświadczenie zawodowe)
Trwała (uznawana za
słuszną) tendencja do oceny obiektu (negatywna lub pozytywna)
Wartościowanie (np.
pracownikow) wywiera wpływ na zachowanie (np. mobbing)
Postawa
zawsze musi się aktywizować, przełożyć się na zachowanie,
zawsze wynika z wartości, ma swój biegun (negatywna/pozytywna)
Funkcje postaw
- Orientacyjna - określony stosunek do obiektu pozwala zorientować się jaki on jest, a także jakie są inne powiązane z nim obiekty.
- Instrumentalna - obiekt jest dla nas pozytywny lub obiektywny dzięki temu, że pomaga lub przeszkadza w realizacji ważnych dążeń.
- Ekspresji wartości - utrzymywanie i ujawnianie pewnych postaw sprawia nam satysfakcję, ponieważ w ten sposób możemy wyrażać wiarę w cenione przez nas wartości, a więc i wyrażać kim sami w istocie jesteśmy.
- Społeczno-adaptacyjna - żywimy określoną postawę wobec jakiegoś obiektu, ponieważ pomaga to zaprezentować się innym ludziom w pozytywnym świetle i podtrzymać przez nas pożądane przez nas więzi społeczne.
- Obrony ego - pomaga w utrzymaniu dobrego mniemania o sobie lub rozwiązaniu wewnętrznych konfliktów.
Model ABC
(affective, behavioral, cognitive)
Emocje +
zachowanie + poznanie
Opisuje
składniki postawy, media kochają oceny, pokazywanie postaw ludzkich
i aktywizację postawy.
Postawa
– gotowe i trwałe ustosunkowanie konkretnych obiektów/osób
(polityk X nie cierpi Moniki Olejnik) lub ich rodzajów (politycy
lubią dziennikarzy)
Wartość
– abstrakcyjne cele i zasady rządzące ludzkim życiem
(centralne , najważniejsze, kulturowo uniwersalne - obecne), pojęcia
lub przekonania o pożądanych stanach docelowych lub zachowaniach,
które wykraczają poza specyficzne sytuacje, kierują wyborami i
ocenami zachowań i zdarzeń oraz są uporządkowane według
względnej ważności. Ich hierarchiczna budowa: od wartości
naczelnych (autonomicznych, ostatecznych) poprzez kolejne szczeble
wartości intrumentalnych.
Wartości
jako standardy oceny celów, rodzajów działam, zachowań i zdarzen.
Wartości wpływają na postawy, nie odwrotnie.
G. Allport (6typow wartości)
- Ekonomiczne – przedsiębiorca-zysk
- Polityczne – minister-wladza
- Estetyczne – artysta -piekno
- Społeczne – pielęgniarka-milosc do ludzi
- Religijne – zakonnik- jednisc
- Teoretyczne – naukowiec-prawda
Wartości
środków / rezultatów
- Pieniądze – bezpieczeństwo-luksus
- Rodzina – afiliacje, milosc
- Przyjaciele – zabawa
- Praca – wladza
Trzy
podstawowe rodzaje wymagań
- "Biologiczne" wymagania organizmu
- Wymagania stawiane przez interakcje z ludźmi
- Wymagania gładkiego funkcjonowania grup społecznych
Wyjście poza własny interes
Koncentracja na własnym interesie
Otwartość na zmiany
Konserwatyzm
Gustav
Schwarz:
Uniwersalizm – sprawiesprawiedliwość, równość, życie w zgodzie z naturą
Życzliwość – uczynność, odpowiedzialność
Tradycja – szacunek dla tradycji, akceptacja własnego życia
Konformizm – szacunek dla starszych, posluszenstwo
Stymulacja – odwaga, zróżnicowanie
Samokierowanie – niezależność, wolność, twórczość
Główne
wartości zawodowe w PR
- Rzecznictwo
- Rzetelność
- Wiedza specjalistyczna
- Niezależność
- Lojalność
- Bezstronność
Nawyki – behawioralne realizacje (np. pozytywna postawa względem latte-lubię latte)
Przekonania – sądy probabilistyczne
Opinie – elementy wiedzy
Funkcje
- Poznawcza/orientacja – mając stosunek do obiektu
mogę powiedzieć jaki on jest pomimo niedoboru/nadmiaru informacji
- Społeczno-adaptacyjna – żywimy postawę X , aby
zaprezentowała się w pozytywnym świetle względem grupy
(aktywista partyjny)
- Utylitarna – (pozwala maksymalizować zyski i
minimalizować straty) / instrumentalna – pomaga w
realizacji celu (np. postawa pozytywna ws kościoła, aby osiągnąć
„życie wieczne”)
- Egostatyczna – (skierowana uwaga zarówno własna
jak i cudza na siebie samego) i obronna – utrzymanie
wysokiej samooceny, unikanie dysonansów, konfliktów wewnetrznych
- Ekspresja wartosci – utrzymywanie/ujawnianie postaw
X sprawia satysfakcję, wyrażam przez to kim jestem
Postawa jest zawsze CZYJAŚ i
zawsze SKIEROWANA NA OBIEKT
Postawa:
- Ma swój znaj (+) (-)
- Ma natężenie
- Ma miejsce hiererchii
- Charakteryzuje ją stopień powiązania z innymi postawami i zgodność/lub jej brak między nimi
Postawa tym ważniejsza im bardziej
powiązana z self („ja” – moje jestestwo) bardziej powiązana
z innymi postawami i wartościami
Struktura
postawy - model ABC
Najważniejszy / definicyjny jest
składnik emocjonalny
- Emocjonalne
- Poznawcze
- Behawioralne
Postawy
o źródłach emocjonalnych
|
Postawy
o źródłach poznawczych
|
|
|
Postawa >> zachowanie
Lubię go, więc mu pomogę
Nie znoszę polityki, więc nie będę
głosować
Nie cierpię X , zatem zrobię mu na
złość
Zachowanie >> postawa
Pomogłem mu, zatem go lubię
Głosowałem, więc lubię polityke
Zrobiłem świństwo X, zatem go nie
lubię
Zachowanie
jest rodzajem decyzji
Zachowanie
jakie jako zródło postawy
Teoria autopercepcji Daryla Bema
- Człowiek uczy się rozpoznawać własne stany/cechy/postawy, w podobny sposób jak uczy się tego w stosunku do innych.
- Im słabsze/mniej jednoznaczne sąwskaźniki wewnętrze (słabe postawy) tkwiące w człowieku, tym większą rolę we wnioskowanej osobie odgrywają wskaźniki zewnętrzne
- Zachowanie musi być postrzegane jako niewymuszone przez zewnętrzne naciski (nadzór/nagroda/kara); raczej być zasugerowane lub wypływać z zachowań spontanicznych
Równowaga poznawcza postaw
Jednostka
poznawcza : ja, mój mąż,obiekt X
Równowaga
poznawcza:ja + mąż + ja + obiekt X + mąż + obiekt X
Człowiek
dąży do jednostki zrównoważonej, aby wszystkie elementy trójkata
(ja, mąż, obiekt X) były zgodne – stąd mąż przekonuje żonę
do lubienie/nielubieniu obiektu X.
Warunkiem
równowagi poznawczej jest spójność afektywna postaw.
16.12
Zmiana
postaw
Niemal każda teoria psychologii
społecznej jest także teorią zmiany postaw. Wynika to zarówno z
niezwykłej popularności zmian postaw jako tematyki badawczej, jak i
z różnorodności procesów psychicznych pośredniczących w różnych
mechanizmach zmiany postawy.
Procesualny model zmiany postaw McGuire’a
Procesualny model perswazji zakłada,
że pośrednikiem zmiany postaw jest odbiór przekazu perswazyjnego.
W myśl tego modelu ostateczny efekt
komunikatu perswazyjnego zależy od co najmniej 5 etapów jego
przetwarzania (warunki skutecznego oddziaływania przekazu):
- Uwaga + (skupienie i przetwarzanie treści) –
pierwszym skutecznym warunkiem oddziaływania przekazu jest jego
zauważenie przez odbiorcę. To właśnie niejednakowe obdarzanie
uwagą różnych produktów w supermarkecie sprawia, ze najlepiej
sprzedawane są produkty rozmieszczone na półkach na poziomie oczu
(gorzej na poziomie bioder, najgorzej na poziomie podłogi) (lub np.
kandydat na prezydenta próbujący zwrócić uwagę prezentując się
w mass mediach lub np. wypowiadając krzykliwe poglądy aby zwrócić
uwagę wyborców).
- Zrozumienie (odbiór) + (odebranie) – gdy odbiorca
ma charakter masowy, oznacza to z reguły liczebną przewagę tych,
którzy lepiej rozumieją przekazy PROSTE niż złożone. Najlepiej
jest oferować najłatwiejsze do zrozumienia przekazy.
- Uleganie + (internalizacja) – akceptacja argumentów
- Utrzymanie zmiany + (realizacja behawioralna).
- Zachowanie – wprowadzenie zmian postaw w życie
(wykorzystanie zmienionej postawy we własnym zachowaniu odbiorcy
komunikatu)
Dwa pierwsze etapy decydują o
odbiorze przekazu i wspólnie z uleganiem tworzą dwuczynnikowy model
perswazji.
Ważna zaleta tego procesualnego modelu
perswazyjnewgo wiąże się z przyjmowanym przez niego założeniem
iż wystąpienie każdego z procesów (warunków) uwarunkowane jest
zaistnieniem etapu poprzedniego. Najłatwiej jest ściągnąć uwagę
odbiorcy i sprawić by nas zrozumiał, trudniej sprawić by uległ
naszym argumentom, a najtrudniej utrzymać zmienioną postawę i
wprowadzić ja w życie.
Zaletą tego modelu jest szeroki
zakres, uwzględnia ona większość wyznaczników skutecznej
perswazji. Pozwala wyjaśnić sprzeczne efekty tego samego czynnika,
gdyż ta sama zmienna może w różny sposób wpływać na różne
etapy perswazji – duża inteligencja odbiorcy podwyższa zdolność
do zrozumienia przekazu, dzięki czemu perswazja jest skuteczniejsza,
a z drugiej strony inteligentne osoby mają więcej kontrargumentów,
co obniża skuteczność perswazji.
Gdy argumentacja jest złożona
inteligentne osoby są bardziej skłonne poprzeć przekaz, natomiast
gdy jest prosta – efekt odwrotny. Wadą jest fakt, iż zgodnie z
założeniem procesualnego modelu perswazji, by doszło do zmiany
postawy osoba musi zapamiętać treść przekazu, a okazało się, iż
korelacja pomiędzy pamięcią przekazu a zmianą postawy jest
niewielka. Poza tym model ten zakłada, iż zmiana postaw to efekt
przemyślanego i świadomego przetwarzania informacji, co nie zawsze
jest zgodne z rzeczywistością.
Inną klasyczną perspektywą do
analizy perswazji jest perspektywa teori komunikacji:
Perswazja
jako komunikacja (NPO) Nadawca-Przekaz-Odbiorca
Perswazja
– przekonywanie z przytoczeniem argumentów popierających
słuszność zdania. Jest ona pewnym specyficznym rodzajem
komunikacji między dwoma osobami lub grupami osób, gdzie jedna ze
stron chce nakłonić drug, by postępowała zgodnie z jej
wytycznymi.
Komunikacyjny
model perswazji
N
– kompetencja+atrakcyjność(Efekt halo-aureoli) +
wiarygodność
P –
jednostronny (dla O słabszych poznawczo) lub dwustronny (dla
O bardzo rozwinietych poznawczo oraz dla O przeciwnego
nam)
Odleglosc od postawy odbiorcy -
małymi kroczkami jeśli O jest nam odległy ,inaczej efekt
bumerangowy/wzmocnienie; jesli zaś P dotyczy sprawy mniej
ważnej dla O, można odległy P zakończyć dowolnie:
wnioskiem lub nie.
Przekaz jednostronny jest lepszy np dla
dzieci, dwustronny dla osób rozwiniętych poznawczo lub nam
przeciwnych.
O – samoocena + wykształcenie,
to podstawowe czynniki analizy
Teoria
dwutorowości perswazji – Richard Petty, John Cacioppo
Teoria dwutorowości perswazji ma
szeroki zakres, pozwala wyjaśnić wpływ wielu zmiennych wywierany
na perswazję: jakość argumentacji, atrakcyjność nadawcy,
podobieństwo do odbiorcy, ważność postawy, inteligencja itp.
Zmiana postawy może zachodzić
dwoma różnymi torami:
Peryferyjny tor perswazji –
(powierzchniowa identyfikacja sygnału, ustosunkowanie
wartościujce, krotótkotrwały,
heurystyczny, rzadko wpływa na zachowanie, oparty na wskazówkach
"zewnętrznych"; kompetencja,atrakcyjność, konsensus
społeczny, skuteczny przy braku motywacji, zdolności, wiedzy.);
zmiana postawy przez powierzchowne zidentyfikowanie jakiegoś sygnału
sugerującego pozytywny lub negatywny stosunek do stanowiska
prezentowanego w przekazie, a nie na rozważaniu merytorycznej
wartości informacji. Takim sygnałem może być np. sympatyczność
albo antypatyczność nadawcy przekazu, jego duży autorytet albo to,
co robią inni ludzie w odpowiedzi na ten przekaz. Rozpoznanie
takiego zachęcającego do uległości sygnału powoduje przesunięcie
postawy odbiorcy w kierunku stanowiska oferowanego w przekazie,
jednak zmiana ta nie ma charakteru trwałego, łatwo zanika w skutek
późniejszej kontrpropagandy i rzadko jest wprowadzana przez
odbiorcę we własne zachowanie. Różnica między argumentami
silnymi i słabymi zanika, brak motywacji i zdolności do
przetworzenia przekazu u odbiorcy.
Techniki
wywierania wpływu
- Wzajemności – oddanie, człowiek jako istota
społeczna jest uczony tego, by być ok w stosunku do innych,
czujemy przymus oddania komuś przysługi
- Konsekwencji – zaangażowanie; jeśli raz coś
zrobiliśmy, to oczekuje się od nas, że będziemy podobnie
postępować
- Społecznego dowodu słuszności – podobieństwo;
oceniając sytuacje społeczne istotne jest dla nas to, jak czynią
inny, myślimy, że powinniśmy postępować jak większość
społeczeństwa (wykorzystanie celebrytów do asocjacji postaw)
- Lubienia i sympatii – emocje pozytywne
- Autorytetu – władza
- Niedostępności – czas
Regula
wzajemności
Występuje powchechnie w różnych
kulturach, stwierdza że powinniśmy starać się odwdzięczyć
osobie, która dostarczyła nam dobro. Na jej mocy jesteśmy
zobowiązani rewanżowania się za dobra, jakie otrzymaliśmy.
Poczucie zobowiązania jej towarzyszące decyduje nieraz o spełnieniu
takich cudzych próśb, które bez tego poczucia spotkałyby się z
odmową.
Technika
"odmowa – wycofanie"
Reguła ta wymaga, by człowiek za
otrzymane dobro odwdzięczył się w podobny sposób. Pozwala ona na
ofiarowanie innemu człowiekowi jakiegoś dobra bez ryzyka jego
bezpowrotnej utraty oraz pozwala przezwyciężyć oddziaływanie
wielu czynników wpływających na nasze decyzje. Zobowiązania do
wzajemności wzbudzają nawet nieproszone przysługi.Może inicjować
niesprawiedliwą wymianę dóbr w dążeniu do pozbycia się poczucia
zobowiązania.
Człowiek może zgodzić się na
oddanie znacznie większej przysługi niż ta, którą sam otrzymał.
Jedna z technik wpływu zwana „odmowa – wycofanie” lub
„drzwiami w twarz” mówi, że jeżeli chcę kogoś poprosić do
spełnienia jakieś prośby, szansa jej spełnienia wzrośnie, jeśli
przedstawię komuś najpierw inną, większą prośbę - tak dużą,
że wiadomo z góry, że ten ktoś odmówi. Kiedy to zrobi,
przedstawiam mu prośbę, o którą właśnie mi chodziło od samego
początku. Jeśli zrobię to zręcznie to uda mi się osiągnąć mój
cel.
Jak się obronić?
Pamietamy, że reguła wzajemności
nakazuje odpowiedzieć przysługą na przysługę, a nie na czyjąś
sztuczkę. Przetwarzanie poznawcze daje obronę przed perswazją. To
jak widzimy proces perswazji, aktywizuje nasze procesy obronne.
Teoria konsekwencji
Reguła
konsekwencji opiera się na tym, że ludzie mają tendencję do
trzymania się raz obranego kierunku, podjętej decyzji czy przyjętej
postawy. Kluczem do wykorzystania jej do presji jest początkowe
zobowiązanie: potem ludzie są bardziej skłonni zgodzić się
spełnić żądanie, które jest powiązane z poprzednim
zobowiązaniem.
Na regule
konsekwencji oparte są dwie techniki: „stopa w drzwiach” oraz
„niska piłka”.
Stopa w drzwiach
Technika
wpływu społecznego oparta na sekwencji próśb: spełnienie prośby
mniejszej zwiększa gotowość spełnienia kolejnej, większej
prośby.
Niska piłka
Nakłonienie
człowieka do trzymania się oferty, która okazała się w końcu
mniej korzystna, niż na to wyglądało; technika ta powinna działać
niezależnie od tego, czy pogorszenie polega na zniknięciu jakiejś
pozytywnej cechy oferty, czy też na nieoczekiwanym pojawieniu się
jakiejś cechy negatywnej.
Odczuwanie
silnego nacisku na zachowanie konsekwentne
Kluczem
reguły konsekwencji jestzaangażowanie
Praktycy
wpływuspołecznego używają tej strategii by nakłonić nas do
podjęcia
działania.
Reguła dowodu słuszności
Reguła ta
głosi, że o tym, czy coś jest poprawne, czy nie, decydujemy
poprzez odwołanie się do tego, co myślą na dany temat inni
ludzie. W szczególności zasada ta obowiązuje przy określaniu,
jakie postępowanie jest poprawne, a jakie nie. Uważamy jakieś
zachowanie za poprawne w danej sytuacji o tyle, o ile widzimy innych,
którzy tak właśnie się zachowują.
Zachowanie
innych jest dla nas ważną wskazówką przy poszukiwaniu odpowiedzi,
jak my sami powinniśmy zachować się w danej sytuacji. Społeczny
dowód słuszności jest najsilniejszy, jeśli pochodzi od wielu
różnych osób.
Zasada
społecznego dowodu słuszności: im więcej ludzi wierzy w jakąś
ideę, tym bardziej prawdziwa wydaje się ta idea jednostce. Reguła
dowodu społecznego w pewnych warunkach działa silniej - np.
najbardziej skłonni jesteśmy uznać działania innych za dowód
słuszności wtedy, gdy jesteśmy niepewni swego, gdy sytuacja jest
niejasna i dwuznaczna. Reguła ta również ma większą moc
działania, gdy obserwujemy zachowanie ludzi podobnych do nas samych.
To zachowanie takich właśnie ludzi dostarcza nam najbardziej
przekonujących wskazówek, jakie nasze zachowanie byłoby poprawne.
Niewiedza
wielu – znieczulica społeczna
Sytuacja, w której cała grupa widzów
nie udziela pomocy ludziom, którzy znajdują się w potrzebie.
- rozproszenie odpowiedzialności: jeżeli mogących pomóc osób jest wiele, to zmniejsza się osobista odpowiedzialność każdej z nich za udzielenie pomocy
- potrzebując pomocy łatwiej uzyskamy ją od pojedynczego świadka niż od większej ich liczby
- niektórzy nie udzielają pomocy, bo nie mają pewności, że sytuacja tego wymaga
- prosząc o pomoc powinniśmy wskazać konkretną osobę z tłumu
Reguła
lubienie i sympatii
- Przyjaźń – częściej zgadzamy się spełniać
prośby ludzi, których znamy, lubimy.
- Atrakcyjność – osoby ładne są bardziej lubiane,
łatwiej przekonują innych i częściej uzyskują od nich pomoc,
postrzegane są jako osoby obdarzone licznymi zaletami.
- Podobieństwo – lubimy ludzi podobnych do nas
samych, niezależnie od tego, czy podobieństwo dotyczy wyznawanych
przekonań, cech osobowości i charakteru, stylu życia czy sposobu
ubierania się. Choć tego rodzaju podobieństwa są pozornie
nieważne, ich znaczenie polega na tym, że jednak działają na
stopień sympatii, jaką obdarzamy innych. Pozytywna reakcja na
podobieństwo ma charakter automatyczny.
- Ingracjacja (komplementowanie) – komplementy są
skutecznym czynnikiem nasilającym naszą sympatię do kogoś.
Informacja, że ktoś nas lubi, może być skutecznym czynnikiem
nasilającym nasze lubienie tego kogoś. Z reguły mamy skłonność
wierzyć pochlebstwom - nasza reakcja na nie jest zautomatyzowana.
- „Znaność” (częstość kontaktów) – z reguły
bardziej lubimy to, co znamy. Nasz stosunek do kogoś lub czegoś
zależy od samej liczby naszych spotkań z tym kimś lub czymś.
Znajomość wywołana powtarzającymi się kontaktami zwykle nasila
sympatię i lubienie, dokładnie na odwrót dzieje się wtedy, gdy
do kontaktów dochodzi w nieprzyjemnych warunkach.
- Warunkowanie i skojarzenia – zasada skojarzenia jest
ogólna i dotyczy uczuć tak negatywnych, jak i pozytywnych. To, czy
ludzie kojarzą nas z czymś przyjemnym, czy też nieprzyjemnym,
wpływa na to, czy będą nas lubić, czy też nie.
- Współpraca – łatwiej przekonują nas osoby, z
którymi mamy współne cele.
Jak sie bronić?
Jeżeli poczujemy zbyt duży przypływ
sympatii, jest to znak ostrzegawczy przed niebezpieczeństwem.
Reguła
autorytetu
- Skłonność do ulegania prawomocnym autorytetom ma
swe źródło w praktykach socjalizacyjnych wykształcających w nas
przekonanie, że uległość taka jest pożądanym sposobem
postępowania.
- Uległość ma często charakter adaptacyjny, ponieważ
rzeczywiste autorytety cechują się zwykle wiedzą, mądrością,
władzą. Z tych powodów uległość może pojawić się w
postaci zautomatyzowanej „drogi na skróty’ przy podejmowaniu
decyzji o stosownym sposobie postępowanie w danej sytuacji.
- Automatyczne uleganie autorytetom oznaczać może uleganie
jedynie symbolom czy oznakom autorytetu. Badania wskazują,
że symbolami tymi są tytuły, ubrania, samochody, gadżety. Ludzie
często ulegają symbolom.
Jak się bronić?
Obrona przed niepożądanym autorytetem
polega na udzieleniu sobie odpowiedzi na dwa pytania: „Czy ten
autorytet jest rzeczywiście ekspertem” i „Jak dalece można mu
zaufać w tej sytuacji”. Pytanie pierwsze odwraca naszą uwagę od
symboli autorytetu, drugie przyciąga naszą uwagę do ewentualnych
zabiegów, jakie może stosować osoba uchodząca za autorytet
Stanley Milgram, eksperyment:
Student (atystent eksperymentatora) ma
wykonywać polecenia, nauczyciel to weryfikuje. Obu oddziela ściana,
osoby badane (nauczyciele), po tym jak student się pomylił, miały
aplikować wstrząsy elektryczne - zdecydowanie ponad połowa
badanych aplikowania wstrząsy bolesne dla studenta, cześć
aplikowania wstrząsy śmiertelne.Wstrząsy były częstrze, gdzy w
ponieszczeniu znajdowała się osoba kierująca eksperymentem (reguła
autorytetu) lub gdy ściany były nieprzezroczyste, gdy ściany były
przezroczyste, wstrząsy były słabsze.
Reguła
niedostępności
Reguła niedostępności polega na
przypisywaniu większej wartości tym możliwościom, które stają
się dla ludzi niedostępne. Stąd też zawsze wtedy, kiedy rosnąca
niedostępność jakiegoś dobra przeszkadza nam w jego uzyskaniu,
będziemy przeciwdziałać przeszkodzie bardziej niż przedtem,
pragnąc dobro to uzyskać.
- rzeczy trudne do uzyskania są zwykle cenniejsze od tych,
które są dostępne bez ograniczeń
- kiedy dostępność jakiegoś dobra maleje, maleje też nasza
wolność od jego posiadania i w konsekwencji rośnie nasze
pragnienie zdobycia go
- bardziej pożądamy tego, co od niedawna stało się
niedostępne, niż tego co niedostępne było od zawsze
- pożądamy jakieś dobro najbardziej wtedy, gdy niedostępność
wynika z pożądania danego dobra przez innych ludzi – konkurencja
13.01
Podstawowe
prawidłowości funkcjonowania
Dynamika
grupy
Istnieją
2 poziomy analiz dynamiki grupy:
Wymiar zadaniowy - zależność
pomiędzy członkami grupy a pracą, którą mają do wykonania
(aspekt formalny)
Wymiar społeczny - zależnożci
występujące pomiędzy poszczególnymi członkami grupy (aspekt
nieformalny)
Grupa
W psychologii mówimy o grupie już od
dwóch osób (wystarczy diada - grupa dwuosobowa) oraz poczucie
tożsamości grupowej. Grupa zawiązuje się wtedy, gdy między
jednostkami przez dłużej niż parę chwil zachodzi interakcja –
jednostki wzajemnie na siebie działają i postrzegają siebie w
kategorii „my”.
Klasyfikacja
grup
Grupy pierwotne - realizują
potrzeby bezpieczeństwa, związku, afiliacjii, przynależności,
bliskości (rodzina, przyjaciele)
Grupy wtórne - różnego
rodzaju zespoły projektowe, zawiązujące się aby zaspokoić wtórne
potrzeby kontroli (np. wdrożenie planu) i rozwiązania problemów
(grupy wsparcia)
Każdą
grupę charakteryzują elementy:
- Wielkość - diada, triada, (uznaje się, że grupa
mała jednoczy do 20 osób). Najbardziej efektywny zespół, to
grupa 4-6 osobowa - wykorzystuje się wtedy kompetencje jednostek, a
w grupie nie ma tarć między wymiarem zadaniowym a społecznym
- Role - komplementarność ról grupowych i osobistych,
klarowność vs ambiwalencja; rola osiągnięta vs przypisana
- Status - prestiż przypisany pozycji, formalny aspekt
- wynik hierarchii; (status to nie władza, czyli możliwość
wywierania wpływu, np. królowa brytyjska)
- Relacje interpersonalne – zaufanie i pewność
pokładane w innych, a także wiara w nią – (czas) relacje
umacniają się wraz z rozwojem grupy
- Spójność - siła więzi członków oparta na
zaufaniu i sympatii, wyższa w przypadku dużej produktywności
grupy, wpływa na lepszą komunikację. Spójność oznacza również
większą kontrolę nad członkami grupy, osiągnięcia oraz wyższą
satysfakcję.
Istnieją trzy
główne siły przyjające spójności:
- atrakcyjność członków grupy
- atrakcyjność wykonywanego wspólnie działania
- atrakcyjność grupy/jej prestiż/duma grupowa.
Mechanizmy zwiększające spójność
- Zaangażowanie w działanie, zwłaszcza mechanizm
uzasadnienia własnego wysiłku - rytuał przejścia
(obrzędy inicjacyjne, okresy wstępne, wkupienie się w łaski
grupy, wysiłek fizyczny, wysiłek psychiczny) - dysonans poznawczy
(przyczyna wewnętrzna), obawa o zachowanie twarzy (przyczyna
zewnętrzna). Uzasadniając poniesiony wysiłek ludzie podnoszą
we własnych oczach wartość grupy.
- Technika oblężonej twierdzy - tendencyjna
komunikacja informacji podzielonych - przeciętny członek grupy
częściej porusza w dyskusji i przekazuje innym te informacje,
które oni już znają, niż informacje, które posiada tylko on, a
więc niepodzielone przez grupę. Sceptycznie należy podejść do
powszechnego założenia, ze dużą zaletą grupy jest poszerzanie
wspólnych zasobów informacji, które sprzyjają realizacji
działań.
- Integralność
- Zadania - wytrwałość, naslaśladownictwo, duch
grupy podwyższa morale i realizacje. Wyjątkowe umiejętności
jednostki mogą uwspólnić grupę. Sprawni członkowie rekompensują
„gorszych” czlonków
- Suma wiedzy
- Stymulacja intelektualna, korygowania decyzji
- Zmiany okresowe
- Normy
Kiedy
grupa przeszkadza / pomaga
Facylitacja grupowa - kiedy
grupa pomaga rozwiązać zadanie
Hamowanie grupowe - kiedy grupa
przeszkadza zrobić zadanie
*Kiedy mamy trudny do rozwiazanie
problem (nauczenie sie trudnych rzeczy, rozwiązywanie zagadek) grupa
przeszkadza, w łatwych zadaniach (trening, Olimpiada) grupa pomaga
Teoria
Hulla-Spenca
(Clark Hull &
Kenneth Spence)
Nasilenie popędu podnosi tendencje do
rykonywania reakcji dominującej w herarchii reakcji wzbudzanych
przez dowolny bodziec. Istotą zadań łatwych jest reakcja poprawna.
Zadania trudne (wyuczenie się – wymaga poświęcenia) dominująca
reakcja jest niepoprawna – obecność innych nasila reakcje
niepopwawne i obniża poziom wykonania.
EPS (Efekt
Próżniactwa Grupowego)
Obecność innych a
wspólnotowość działania
Eksperyment: Max Ringelmann
Robotnicy mieli za zadanie przeciągać
linę. W 4-osobowych grupach używali maksymalnie 85% swojej siły, w
grupach 8-osobowych używali jedynie 49% siły.
Grupa działa bardziej kolektywnie
(zespołowo) przy mniejszej liczbie osób, gdy zadanie jest
atrakcyjne, jest wyzwaniem.
EPS jest niższy w kulturach
kolektywistycznych niż indywidualnych.
Dezindywidualizacja
Utrata samoświadomości i lęku przed
oceną społeczną, do jakiej dochodzi w grupie sprzyjającej
anonimowości i odciągającej uwagę od jednostki. Skutkuje
naruszeniem norm obyczajowych, nasilającą się samogratyfikacją
(wandalizm, orgie), impulsywnymi zbiorowymi aktami destrukcji
(przemoc policyjna, lincz). Liczba, ale i mundur, ubranie wspólne
dla wszystkich, czy maski, zwiększają poczucie anonimowości w
grupie.
Efekty
grupowe a zadania
Burza
mózgów
Procedura generowania myśli z innymi +
zwiększenie krytyki. Wyniki badań pokazują, że mniej twórczych
pomysłów powstaje w grupie gdy pojawia się lęk, efekt następnego
w kolejce (spadek uwagi przykładanej do cudzej wypowiedzi i gorsze
zapamiętanie jej treści, jeśli mamy się wypowiadać bezpośrednio
po tej osobie).
Decyzje
grupowe
Ryzykowne posunięcie – grupy mają
tendencje do podejmowania bardziej ryzykownych decyzji (lepiej pojąć
decyzję wspólnie, niż samodzielnie), wiąże się to z polaryzacją
decyzji grupy – uskrajnieniem decyzji
Syndrom
myślenia grupowego (Irving Janis)
Podejmowanie błędnych decyzji przez
zespół wskutek tego, że wewnętrzna dynamika (głównie do
utrzymania spójności) przeważa nad motywacją do podjęcia decyzji
merytorycznie zasadnych.
- Iluzaja wszechmocności - przeświadczenie
może zneutralizować lęk wynikający z poczucia osobistej
nieadekwatności wobec zadań, bądź niewiarę w możliwości
znalezienia właściwego rozwiązania w czasie kryzysu
- Niekwestionowana wiara w moralność grupy
- wiara członków grupy we wrodzoną wyższość moralną własnej
grupy skłaniająca do ignorowania etycznych i moralnych
konsekwencji swoich decyzji.
- Racjonalizacja (brak szukania kontrargumentów,
kolektywne uzasadnienie) - pomijanie
ostrzeżeń, mogących doprowadzić do powtórnego rozpatrywania
wątpliwości.
- Stereotypowe postrzegania przeciwnika
- Nacisk na konformizm - każda z
osób w grupie znajduje się pod naciskiem zalecenia, aby nie
przeciwstawiać się grupie, gdyż grozi to odrzuceniem.
- Autocenzura – malkontenci nie obawiają się
kontropinii
- Stróże poprawnego myślenia – ukrócenie
niewiarygodnych ekspertów z zewnątrz. Ochrona grupy
przed dopływem niepomyślnych informacji, które mogłyby zniszczyć
podzielane przez członków grupy samozadowolenie płynące z
przekonania o własnej efektywności i moralności grupowych
decyzji.
- Złudzenie jednomyślności – skłonność do komunikowania tylko tych informacji, które są przez grupę podzielane
Konformizm
Jest nam łatwiej, jeśli wszyscy
robimy coś podobnego. Jako grupa wywieramy wpływ na jednostki,
które się z nami nie zgadzają – dzięki komformizmowi muszą się
zgodzić. Jednostki niedostosujące się do grupy są narażone na
ośmieszenie i wykluczenie.
Konformizm
zewnętrzny
Upodabnianie się do innych pomimo
odmienności własnego, lecz nieujawnionego zdania.
Konformizm
wewnętrzny
Podporządkowanie własnego zachowania
naciskowi innych, ponieważ uważamy, że mają rację (przypadej z
windą).
Konformizm zewnętrzny ma tendencję do
przekształcania się w wewnętrzny, gdyż wolimy myśleć/czuć się
jako podmiot decyzyjny a nie uległy.
Nadkonformizm
Skrajny konformizm, częto będący
reakcją na zagrożenie zewnętrzne wobec grupy, częsty w grupach
religijnych (sekty).
Nonkonformizm
Świadome zachowanie opozycyjne wobec
tego, co robi grupa, choć podjęte wbrew wewnętrznych przekonań,
które nakazywałyby potwierdzić stanowisko grupy.
Antykonformizm
Świadome zachowanie opozycyjne
względem stanowiska grupy, będące jednocześnie zgodne z naszymi
przekonaniami.
Wielkopolski Instytut Psychoterapii http://wip-poznan.pl/psychoterapia – świetne podejście do pacjentów i naprawdę obiecujące rezultaty leczenia. Polecam.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuńOj ja nigdy na takie wykłady nie chodziłam i muszę dodać, ze sama od czasu do czasu lubię wybrać się do psychologa. Bardzo swobodnie czuję się w gabinecie u https://psycholog-ms.pl/ i na pewno każdemu to miejsce mogę polecić.
OdpowiedzUsuń