poniedziałek, 27 maja 2013

SOCJO

1. Komunikowanie masowe: to typ komunikowania społecznego, polegający na przekazywaniu za pomocą urządzeń technicznych jednolitych treści skierowanych do liczebnie wielkich anonimowych i zróżnicowanych społecznie rzesz odbiorców.
Treści przekazywane:
4są jawne tzn. publicznie dostępne
4docierają do odbiorcy szybko
4docierają w jednym mniej więcej czasie
4są dostępne i aktualne na ogół dość krótko
W swojej istocie komunikowanie masowe jest procesem (nie aktem jednorazowym, proces jest stały) masowej produkcji i d6strybucji przekazów przeznaczonych do masowej ‘konsumpcji’.

2. Kultura masowa: Kultura masowa (inaczej mówiąc popularna) to kultura właściwa współczesnym rozwiniętym społeczeństwom, które wyposażone są w różnego rodzaju media – bowiem to media są w głównej mierze nośnikiem i propagatorem kultury masowej.

3. Cechy kom. Masowego D:
Centrum nadawcze
  • Podmiot wyspecjalizowany (np. TV Discovery)
  • Podmioty po drugiej stronie są rozproszone, jednostkowe
  • Fachowcy, specjaliści a brak profesjonalizmu- komunikacja synchroniczna
  • Nadawca aktywny, odbiorca często bierny
  • Nadawca swój komunikat nadaje z konkretną intencją
  • Odbiorca może się domyślać intencji, ale niekoniecznie ją znać
  • Może dochodzić do manipulacji
Podlega kontroli i jest zawsze publiczna (regulują ją przepisy, rozporządzenia)


7. Powinności mediów publ. D:

  • Muszą służyć ludziom, społeczeństwu. Media publiczne będą zawsze służyły społeczeństwu konkretnemu, ściśle określonemu, np. w Polsce- społeczeństwu polskiemu- media narodowe. Media komercyjne mogą być ponadnarodowe, ponadpaństwowe.
  • Informowanie
  • Edukowanie  kształcenie w różnych dziedzinach życia np. Discovery.
  • Kształtowanie opinii, poglądów (publicystyka głównie)
  • Krytyka i kontrola (ostrzeganie przed złymi zjawiskami społecznymi) Dziennikarz musi być ostrzegającym!
  • Rozrywka, dostarczanie ludziom zabawy.
  • Tematyzowanie. Media ukazują ludziom tematy ważne, do zainteresowań.
  • Przekaz i pogłębianie dziedzictwa kulturowego swojego własnego społeczeństwa.
Powinny wprowadzać w kulturę innych społeczeństw i inne problemy.

8. Zasadny w systemie mas. Kom. D:

  • Zasada prawdy- media powinny przekazać prawdę o wydarzeniach, ludziach, systemach politycznym, gospodarczym. Chroni system przed dominacją systemu politycznego.
  • Zasada wolności- gwarantuje swobodę wypowiedzi i działania jednostkom i grupom. Pomaga selekcjonować działalność instytucjonalną, przeciwstawia się manipulacjom.
  • Zasada równości- domaga się maksymalnego upowszechnienia środków masowego przekazu, domaga się dostępu do informacji i równego przedstawicielstwa w granicach zarządzających mediami.
Zasada ładu społecznego- pierwszeństwo w mediach należy do tego co jest przejawem solidarności, integracji.

9. Media społ, cechy: Media społeczne- maja zobowiązania wobec społeczeństwa. Gdy media informują społeczeństwo w sposób rzetelny, ciągły, poszerzają świadomość, pomagają ludziom zrozumieć społeczeństwo i jego problemy, ludzie mogą poszerzać horyzonty kulturowe, włączać się do głosowania i wtedy media polepszają demokrację. Media powinny integrować społeczeństwo a nie ujednolicać! Różnica nie jest podziałem, tylko różni. Pomimo różnic tworzymy całość.

  • Media publiczne upodabniają się do komercyjnych- popęd za sensacją, walka o newsa, dziennikarze zaczynają się sprzedawać, chcą jak najwięcej zarobić, dla nich ważne jest jak ludzi ich ocenia a nie czy przekaz jest ważny i właściwe.
  • Media publiczne upodabniają się do wzorów zachodnich- odrywają się od swojego społeczeństwa, pokazują je w ciemnych barwach.
  • Media publiczne są zdominowane przez opcje liberalno- lewicowo- nihilistyczne.
  • Polacy zbyt ulegają mediom (na ogół telewizji), TV jest głównym źródłem informacji.
Zbyt mało treści do kształtowania tożsamości polskiej i społeczno- kulturowej (np. mało filmów historycznych)
10. Nadawca społ.: status, jaki Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji może przyznać instytucji emitującej na terytorium Polski program radiowy lub telewizyjny, spełniającej warunki określone w Ustawie o Radiofonii i Telewizji. Nadawca społeczny jest zwolniony z opłaty za udzielenie przez KRRiTV koncesji i jej ponawianie na nadawanie programu.
Zgodnie z Ustawą, nadawca społeczny musi spełniać następujące warunki:
  • upowszechniać działalność wychowawczą i edukacyjną, a także działalność charytatywną;
  • respektować chrześcijański system wartości oraz uniwersalne zasady etyki;
  • promować postawy patriotyczne oraz historię Polski;
  • służyć umacnianiu rodziny;
  • służyć kształtowaniu postaw prozdrowotnych;
  • służyć zwalczaniu patologii społecznych;
  • prowadzić dyskusje oraz emitować audycje dotyczące spraw społecznych danego środowiska lokalnego lub ogółu kraju;
  • nie emitować reklam, z tytułu których otrzymuje wynagrodzenie, telesprzedaży, sponsorowanych audycji lub innych sponsorowanych przekazów;
  • nie pobierać opłat z tytułu rozpowszechniania, rozprowadzania lub odbierania swojego programu (opłaty mogą być dobrowolnie wpłacane przez słuchaczy lub widzów);
  • nie mniej niż 70% czasu nadawania programu w ciągu miesiąca, w godzinach 6:00-23:00, muszą stanowić audycje i inne przekazy realizujące przyjętą specjalizację programu;
  • umożliwiać udział słuchaczy lub widzów w niektórych audycjach za pośrednictwem m.in. kontaktu telefonicznego lub smsów;
  • nadawać swój program przynajmniej 10 godzin na dobę;
  • posiadać zasięg ogólnopolski (za pośrednictwem fal radiowych lub internetu);
  • tworzyć i rozpowszechniać programy wyspecjalizowane, na których emitowanie uzyskano koncesję (np. programy religijne, społeczne itd.).


11. Elementy kom. Mas:

NADAWCA – jest to zorganizowana instytucja, ma urządzenia techniczne, ponosi wysokie nakłady do wytworzenia przekazów, ma wykwalifikowany personel.
ODBIORCA – jest anonimowy, liczebnie wielki, rozproszony (heterogeniczny).
MEDIUM – środek, pośrednia droga, mamy medium stare i medium nowe.

zawsze muszą być 2 podmioty

- pomiędzy nimi występuje coś wspólnego
- przekaz dokonuje się za pomocą znaków
- każda komunikacja ma swoją treść

12. Globalizacja - jest bardzo szerokim i złożonym procesem, mającym wpływ na wszystkie sfery naszego życia. Oznacza tworzenie nowego typu powiązań między przedsiębiorstwami, państwami i społeczeństwami. Jest określeniem procesu, w którym wydarzenia, decyzje i działania występujące w jednej części świata mają znaczące konsekwencje dla pojedynczych ludzi i całych społeczeństw w odległych nawet częściach globu. Obszarami globalizacji są finanse, rynki, strategie konkurencyjne, technologia, badania i rozwój wiedzy, modele konsumpcji i style życia, regulacje prawne, a także obraz ujednoliconego świata. Globalizacja zapewnia korzyści wynikające przede wszystkim z rozszerzania skali produkcji i przedłużania cykli życia produktów.
13. Wymiary glob:
Gospodarczy - Globalizacja w wymiarze gospodarczym polega w głównej mierze na ujednoliceniu rynków i obracanych na nich różnorodnych towarów. Powoduje to zniesienie większość barier występujących w handlu międzynarodowym, przez co w założeniu firmy z Azji czy Ameryki Południowej mogą konkurować swoimi towarami na rynkach europejskich, czy amerykańskich. W centrum globalizacji gospodarki nie znajdują się jednak lokalne firmy, a ponadnarodowe korporacje, które swoje siedziby mają w zamożnych państwach północnej części świata. Pod względem gospodarczym korporacje są silniejsze od większości państw. Poza tym w sferze gospodarki kryzysy finansowe w jednej części świata powodują, że są one odczuwane globalnie. Społeczno-kulturowy - Zarówno produkty sieci McDonald's stają się uniwersalne, jak i samo społeczeństwo podlega makdonaldyzacji
Globalizacja w wymiarze społeczno-kulturowym jest rezultatem rozwoju masowej turystyki, wzmożonych migracji, komercjalizacjiproduktów kulturowych oraz rozprzestrzeniania się ideologiikonsumeryzmu. Do jej rozwoju przyczyniają się również działania marketingowe międzynarodowych korporacji oraz rozwój masowych środków komunikacji. W tym kontekście często wspomina się również o makdonaldyzacji społeczeństwa amerykanizacji czykonsumpcjonizmie. Tożsamość narodowa ustępuje wobec identyfikacji ze społeczeństwem globalnym. Przeciwwagą dla takich zachowań jest spowodowany globalizacją powrót do korzeni kultur lokalnych. Polityczny - Członkami Światowej Organizacji Handlu jest większość państw świata, ale tylko nieliczne mają wpływ na jej funkcjonowanie
W wyniku procesu globalizacji politycznej powstały takie organizacje międzynarodowe jak: Bank ŚwiatowyMiędzynarodowy Fundusz Walutowy czy Światowa Organizacja Handlu. Organizacje te wpływają na gospodarkę światową, a przez to ograniczają niezależność państw narodowych. W tym kontekście często wymienia się również Unię Europejską. Powstały także inne unie kontynentalne: Unia Afrykańska (UA), Unia Narodów Południowoamerykańskich (UNASUR). Duże ubogie niegdyś państwa stają się podmiotami znaczącymi coraz więcej na arenie międzynarodowej – głównie Chiny, Indie, Brazylia. Istotnym wymiarem globalizacji jest system organizacji pozarządowychwypełniający funkcje uzupełniające i wyręczające instytucje państwa opiekuńczego.

16. McDonaldyzacja + - proces stopniowego upowszechniania się zasad działania znanych z barów szybkiej obsługi (uosabianych przez siećMcDonald's) we wszystkich dziedzinach życia społecznego w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie. Zalety makdonaldyzacji:
  • dostępność towarów i usług (kultura konsumpcyjna) – wachlarz towarów i usług jest dostępny większej liczbie ludzi, może tam wejść każdy, nie tylko przedstawiciel elity
  • człowiek prawie "natychmiast może zaspokajać" swoje zachcianki i pilne potrzeby, o każdej porze dnia i nocy (ekonomia 24-godzinna przez 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku)
  • jednostkę, każdego człowieka traktuje się podobnie bez względu na rasę, płeć, przynależność społeczną
  • możliwość łatwego porównywania cech i cen towarów przez klientów w konkurencyjnych firmach
  • przewidywalność – bezpieczeństwo i stabilność systemu działa uspokajająco na społeczeństwo
Wady makdonaldyzacji:
ujednolicona jakość towarów i usług, np. w supermarketach – możliwość wyboru tańszych odpowiedników, ludzie kupują to na co nigdy nie mogliby sobie pozwolić – masowa konsumpcja zamienników promocyjnych
  • sposób spędzania czasu wolnego – dawniej czas wolny mieli tylko bogaci, teraz co prawda wyjechać może każdy, ale jednocześnie ludzie czynni zawodowo pracują dłużej, więc mają mniej wolnego czasu, choć równocześnie więcej środków i możliwości jego wypełnienia, co prowadzi do procesu standaryzacji i masowości spędzania przez ludzi czasu wolnego (jak, gdzie oraz szybko i efektywnie odpocząć)
  • pozorne działanie uspokajające – ludziom wydaje się, że mają zapewnione bezpieczeństwo
  • ujednolicanie otoczenia – nie tylko ludzi zaczyna traktować się jednakowo (bez względu na przynależność do rasy, klasy czy płci), ale także środowisko naturalne; system traktuje wg założonych standardów (nie liczy się co tam jest, ale by spełniło normy, np. odpowiednia wielkość ziemniaka czy jajka)Posiłki na taśmie produkcyjnej
  • dehumanizacja społeczeństwa – człowiek traktowany jest jak towar na taśmie montażowej, nie dochodzi do interakcji, bo nie są one potrzebne, człowiek ma wykonywać pewne czynności jak robot: sprawnie i szybko; czynności są skrajnie wyliczone tak, że potrzebna jest już tylko przestrzeganie dyscypliny, aby wykonywane było to, co zostało zaprogramowane i wyliczone; człowiek pracuje dłużej, więc będzie miał mniej czasu na korzystanie z tych towarów
  • system ten wpływa niekorzystnie na środowisko naturalne – jest nastawiony na bardzo intensywne przetwarzanie zasobów powodujące znaczącą ingerencję w ekosystem
  • dehumanizacja jednostki – jednostka nie ma znaczenia, liczy się tzw. "klient masowy"
  • liczy się ilość przy akceptowalnym poziomie jakości, w danej kategorii cenowej
  • nie liczy się wiedza, tylko sprawność


17. Style życia - zakres i formy codziennych zachowań jednostek lub grup, specyficzne dla ich usytuowania społecznego, tzn. manifestujące położenie społeczne oraz postrzegane jako charakterystyczne dla tego położenia, a dzięki temu umożliwiające szeroko rozumianą społeczną lokalizację innych ludzi. Pojęcie te obejmuje nie tylko zachowania ludzkie, ale i psychofizyczne mechanizmy leżące u podstaw owych zachowań: ludzkie motywacje, potrzeby, akceptowane wartości


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz