Japonizmy
w sztuce polskiej - obrazy
japonizujące artystów europejskich i polskich
XVIII
w-rokoko ,moda na egzotyke .Pojawily sie chinoiserie (motywy
chinskie z dalekiego wschodu wystepujace w architekturze ,malarstwie
,rzemiosle.
Japonia
przez dlugi okres byla niedostepna dla Europy.1850 –otwarcie
Japonii,wymiana handlowa ,do Euroy dotarly : jedwab,porcelana,papier
z motywami roslin ,drzeworyty,materialy, drogie przedmioty ,pudelka z
laki na bizuteria .(laka-zywica drew lakowych twardniejaca na
powietrzu.)Sklepy z japonskimi rzecami –Binga w Paryzu ,Anderson w
Londynie .
3
artysci – Utamaro ,Hokusai ,Hiroshige.
Utamaro
- japoński drzeworytnik oraz malarz.
Uważany
za jednego z najlepszych
twórców
gatunku ukiyo-e.
Dokładne
miejsce jego urodzin nie jest znane.
Początkowo
malował pod pseudonimem "Toyoaki", w późniejszych
latach podpisywał się "Utamaro".
Znane
drzeworyty:
Wizerunki
kobiet
Dwanaście
godzin w dzielnicach rozrywek
Zakochane
kobiety
Hokusai
- jeden z najwybitniejszych i najpłodniejszych
japońskich malarzy i
twórców barwnych drzeworytów w
stylu ukiyo-e.
Podpisując
dzieła posługiwał się wieloma (co najmniej trzydziestoma)
pseudonimami, m.in. Shunrō, Sōri, Taito, Manji. Uczył się
w pracowniShunshō.
Zasłynął jako niezwykle płodny artysta, świetny rysownik,
pejzażysta, ilustrator i karykaturzysta. W swych obrazach
zaludnionych najczęściej mnóstwem
postaci, odtwarzał ówczesną
Japonię. Malarz ten tworzył wizerunki współczesnych
sobie
poetów.
Malował
m.in. kwiaty, żółwie,
bażanty, koguty, sto poematów,
mosty i kaskady . Jego najbardziej znanym dziełem
jest cykl drzeworytów
ukiyo-e pt. 36 widoków na górę Fudżi
Hiroshige
- jeden z najbardziej znanych japońskich malarzy, grafików i
twórców ukiyo-e.
Hiroshige wykonywał
większość swoich prac w technice drzeworytu.
Początkowo
tworzył portrety, przedstawiające głównie
aktorów i kobiety, ale w późniejszych
latach stał się sławny dzięki pejzażom i obrazom natury. Wykonał
tysiące kompozycji przedstawiających kwiaty i ptaki, ale także
Edo, miasta i drogi. Do najsłynniejszych należą np. serie: Sto
znanych miejsc w Edo (przyjmowane
za wyjątkowe
osiągnięcie szkoły ukiyo-e)
i Pięćdziesiąt
trzy przystanki Tokaido.
Jego twórczość
stała się inspiracją dla Udo
Kallera, Vincenta
van Gogha, Jamesa
McNeilla Whistlera, Paula
Cézanne'a, Toulouse-Lautreca, Paula
Gauguina i
innych twórców impresjonizmu.
Wystawy
drzeworytow: 1873-Wieden ,1878-Paryz ,1890-Paryz(wystawa
restropektywna ) .W Paryzu powstawalo towarzystwo milosnikow
Drzeworytow Japonskich (Societi Jing) –Monet,Degas,Gogh.
1856-F.Bracqvemand
znalazl teke grafik japonskich Hokusai
1862-Londyn
I swatowa wystawa sztuki japonskiej .
1867-Paryz
na wystawie powstal pawilon sztuki japonskiej ,Astruck napisal esej o
japonskiej sztuce.
1871-F.Burty
uzyl slowa japonizm na okreslenie mody na sztuke .
Drzeworyt-technika
graficzna druku wypuklego .
-podstawa
kloc drewna
-2
osoby robia (1 osoba robi szkic ,2 klocki )
-kazdy
kolor wymaga oddzielnego klocka
-kolory:czern,zielen,czerwien,zolc
-aby
nablyszczyc ,powlekano klejem.
-linearyzm
-falisty
kolor
-elementy
zlocone ,srerzone
-idealizowany
zapis stylu zycia (brak tematow smierci )
-tematyka Ukoi-e-
(ukoi-swiat ziemski ,rozrywek ,przyjemnosci ,e-obraz) – slowo
oznacza obrazy swiata ktory przemija , obrazy
przepływającego
świata" .
-motywy
teatru ,erotyka,gejsz,kurtyzan
-wazna
scena podrozy,wazny temat 36 widcow na gore Fudzi (w roznych porach
dnia)
-asymetria,diagonalny
uklad kompozycji
-serie
,cykle obrazow.
-nie
wolno przedstawiac bitew,samurajow,rodziny cesarskiej,historii
japonii.
Cechy
sztuki japonskiej :
-wplyw
na secesje
-waska
gama barw
-kontur,pustka
przestrzena
-smiale
kadrowanie ( pokazane z dystansu )
-asymetria
kompozycji
-monochromatyzm
-patrzenie
przez cos ( przez mgle ,strugi deszczu)
-plaszczyznowosc
-portrety
w bliskim kadrze
-tematy
(muzykujace gejsze,gora Fidzi,sportowcy,pejzaze zimowe,sceny
aktorskie.
Feliks Manghi
Jasieński
:
-polski
kolekcjoner japonizmi
-rodzina
arystokratyczna ,studia w Paryzu ( prawo ),tracil zwrok rzucil studia
i zajal sie kolekcjonerstem
-1885
zaczal zbierac sztuke( do 1905 4,600 drzeworytow japonskicj zebral)
-mecenas
polskich modernostow
-gromadzil nie tylko drzeworyty(tkaniny,kimona,monety,zbroje samurajskie )
-gromadzil nie tylko drzeworyty(tkaniny,kimona,monety,zbroje samurajskie )
-napisal
2 mangi po francuzku -1 poswiecona sztuce japonskiej ,2-wrazenia z
podrozy ,wystawy.
Inspiracje
drzeworytami w sztuce wspolczesnej :
-kaligrafia
,asymetria ,powiekszenie jakiegos detalu ,lekki widok z gory ,widoki
mostow ,uklady diagonalne ,pojedyncze elementy ,atrybuty ,rosliny
wijace sie
-inspiracje
tematyczne (most w deszczu V.Gogha)
2.Ekspresjonizm
niemiecki; E.I. Kirchner, Heckel, Schmidt-Rottluff, E. Nolde, W.
Kandinsy, A Macke, F Marc.
Były
2 grupy w Ekspresjonizmie niemieckim:
1.)Most
(DIE BRICKE) -
1905 - w Drezdnie - 1913 (początek XXw)
Przedstawiciele: E.I.Kirchner,
Heckel, E. Nolde, Schmidt-Rottluff.
Wzorowały
się na: Paul
Gaugin, Cezanne, E.Munch a także sztuka prymitywna ludów oceanii
oraz drzeworyt średniowieczny.
Źródła
inspiracji: inspiracje
awangardowymi kierunkami francuzkimi; fowizm,strukturalizm.....
Tematy: portret,
temat cygański, sceny obyczajowe, temat macierzyństwa, domy
polityczne, miasta,
kabarety, maski, rodzina, tematy religijne, akty.
Cecha
tego malarstwa:
silna
posunięta deformacja
płaszczyznowość
linearyzm
widać
pracę pędzla
operowanie
ostrymi formami
ostre
cięcia, ostre kształty
ważna
rola czerni i bieli
sztuka
ta jest autyimpresjonistyczna
używanie
kolorów w sposób ekspresyjny
Znaczenie
tej grafiki:
Wzrócenie
ludzi chorych, niepokojący nastrój , emocje, melancholia, lęk,
strach, obawy.
Sztuka
ta ma być szczera i bezpośrednia.
Galeria
Valdena- handlowano
tam dzielami sztuki.
2.)Błękitny
jeździec (Der Blane Reiter)
(
1911-1914 )- w Monarchium. Działała bardzo krótko.
Przedstawiciele: F.
Marc, A. Macke, W Kandinsky, Kokoszka
Wzorowali
się na: sztuce
ludowej, dzieciach, sztuka japońska, średniowieczna
i prekolumbijska,
Cechy
tej grupy:
obraz
ma być tak dzwięczny jak utwór muzyczny(mówił Kandinsky);
każdy
kolor ma określony ładunek znaczeń (błękit- tęsknota, czerwień-
miłość, biel- pustka)
kolory
nie mogą zatracać z wiązków z rzeczywistością
August
Macke:
stosował
ostry kolor
technika
akwareli
malarstwo
uporządkowane
świetliste,
mgliste tło
delikatne
prace
Tematy:
ulicy, spacery, wizerunki zwierząt żółte konie, czysta natura
zwirząt
Franc
Marc:
zaczynał
od impresjonizmu do symbolizmu
zwierzęta
rytmicznne, odrealne formy
kolor
pewni funkcje symboliczne, barwa rytmizuje kolor
mieszanka:
ekspresjonizm+romantyzm
Wzorował
się na
sztuce ludową, anatomizmem
Inspiracja: Paul
Gaugin
Vasiliy
Kandinsky:
stworzył
dzieło związane z awangardą "Duchowość w sztuce"
chciał
uchwycić sens bytu
nazywał
swe kolory kompozycyjnymi i impresjami
sztuka
ma mieć charakter intelektualny
tworem
ma być sztuka pierwotna i sztuka dzieł która jest niczy nie
skazana
wzorem
dla malarstwa
jest sztuka ludowa, dzieci, sztuka japońska, średniowiecza i
prekolumbijska
Sztuka
ta jest zdegenerowana.
Wystawa
grudniowa (I wystawa tej grupy była w 1912)
3teza-
dadaizm
Niniejszym
iż jest to dramat wprowadzam prolog:
ELO
RAP KRUCJATA PRZECIWKO WYZYSKOWI UCZELNIANEMU W DRODZE.
dzwiki
prochy i alkohol :)
3.
Dadaizm- cechy sztuki, pojęcia Merzbau (Gesamtkunstwerk),
ready made, nowe techniki tworzenia, M. Duchamp, Kurt Schwitters, H.
Arp
ogulnie
o kierunku:
ruch
awangardowy (literacko-artystyczny) rozwijajacy sie glownie w
Niemczech, USA, Szwajcarii i Francji powstaly w XXw. (1916 - 1923).
Narodzil
sie w kilku osrodkach tj. Zurych, NY (New York) i Paryż, pózniej
obecny na terenie calych Niemiec. Postulowal on zerwanie ze wszelkimi
tradycjami i istniejacymi juz kannonami promowal swobode tworcza i
dowolonosc wyrazu artystyczngo (czyli sztuka oparta
na haosie i absurdzie)
Dadaizm
nie był jednak odrębnym nurtem ze swoim własnym stylem. Był on
połączeniem futuryzmu i kubizmu, a ostatecznieprzedstawiciele
dadaizmu w dużej części zasilili szeregi surrealistów. W
dadaizmie chodziło przede wszystkim o zszokowanie publiczności
swoimi dziełami i nonsensownymi pomysłami. Prace dadaistów rzadko
kiedy spotykają się z neutralnymi odczuciami – albo wzbudzają
zachwyt, albo ostrą krytykę.
READY
- MADE -
pojęcie z dziedziny sztuki, opisujące przedmiot stanowiący dzieło
sztuki lub będący częścią dzieła sztuki, który został
utworzony z przedmiotu codziennego użytku lub z odpadków. Użycie
takiego przedmiotu w kontekście innym niż ten, do którego został
przeznaczony, nadaje mu inny sens.
Gesamtkunstwerk,
Merzbau (synteza sztuk) - jest
dziełem sztuki, które korzysta z wszystkich lub wielu form sztuki
lub stara się to zrobić
1.)Kurt
Schwitters - niemiecki
intelektualista, zajmujący się malarstwem, rzeźbą, typografią,
poezją, komponowaniem muzyki. Przedstawiciel dadaizmu.Był czołowym
przedstawicielem niemieckiej sztuki okresu międzywojennego.W
dziedzinie sztuk plastycznych zasłynął jako twórca dadaistycznych
asamblażytworzonych z przeróżnych, przypadkowych materiałów
(sznurki, drewno, papier, drobne przedmioty, blacha, farby), zgodnie
ze swoim założeniem "tworzenia nowego świata ze szczątków".
Na
przełomie lat 20. i 30. stworzył dzieła swego życia: Merzbau –
była to
abstrakcyjna forma architektury wnętrz. Powstały trzy Merzbau
(jedno w Hanowerze, drugie w Norwegii, trzecie – niedokończone –
w Ambleside w północnej Anglii), które ilustrowały ideę
Schwittersa o sztuce totalnej, łączącej w sobie artystyczną
ekspresję rzeźby, architektury i malarstwa. Merzbau były ogromnymi
przedsięwzięciami, wymagającymi nakładów pracy i czasu.
Schwitters pokrywał ściany trójwymiarowymi kształtami, tworzył
groty, nisze, zapełniał je przypadkowymi przedmiotami, odpadkami,
resztkami. Twierdził – w sensie fizycznym i ideologicznym – że
Merzbau zawierają wszystko, co miało dla niego znaczenie
(patrz Gesamtkunstwerk ).
2.)Marcel
Duchamp (28.07.1887
– 2.10.1968) to francuski malarz, którego twórczość wpłynęła
znacznie na rozwój sztuki powojennej. Powiązany był on zarówno z
dadaizmem, jak i surrealizmem, a w swoich pierwszych pracach zahaczył
również o styl postimpresjonistyczny. Eksperymentował sporo także
z technikami kubistycznymi oraz fowizmem. Duchamp studiował w
Akademii Julian w latach 1904-1905, jednakże nie był wtedy zbyt
ambitnym studentem i wolał rozrywkę.
To
właśnie Marcel Duchamp stworzył termin
ready-made, który
oznaczał użycie gotowego przedmioty codziennego użytku jako dzieła
sztuki. Do tego typu dzieł zaliczyć można m.in. reprodukcję Mony
Lizy, której Duchamp domalował wąsy oraz bródkę i nazwał obraz
LHOOQ. Innym prowokującym dziełem tego artysty jest Fontanna, która
przedstawia pisuar. Duchamp zajmował się również rzeźbą, a
także wydał zbiór aforyzmów, co miał już we krwi, gdyż artyści
byli w całej jego rodzinie.
3.)
Hans Arp malarz,
rzeźbiarz i grafik francuski pochodzenia niemieckiego, studiowal w
rodzinnym Strasburgu, w Weimarze i Paryżu. W 1916 zapoczątkował
swoją prace w Zurychu. W ruchu dadaistycznym malowal glownie
kolarze, drewniane polichromowane reliefy o krzywoliniowych formach,
ilustracje do książek i czasopism; od 1925 w Paryżu, związany z
surrealistami, uczestnik ich pierwszej wystawy. od 1931 inspirowany
konstruktywizmem (kompozycje z dartych i zwiniętych papierów),
później poświęcił się gł. rzeźbie (m.in. brązowe
płaskorzeźby)
Techniki
tworzenia
Dadaistyczni
artyści w malarstwie czy rzeźbie realizowali się w technice kolażu
(przejętej od kubistów), czyli tworzeniu jednego dzieła poprzez
łączenie różnych elementów i materiałów: papieru, szkła,
fotografii. Swoje niepokoje, frustracje czy postawy ukazywali także
poprzez tzw. readymade, czyli przedmioty codziennego użytku, które
status „dzieła sztuki” zyskiwały po drobnej „obróbce”
przez artystę, polegającej czasem tylko na wystawieniu w galerii
(jak na przykład słynny pisuar Duchampa). Dadaiści rozpowszechnili
także technikę fotomontażu, czyli tworzenia obrazów
fotograficznych poprzez nałożenie na siebie dwóch lub więcej
fragmentów fotografii, oraz frotażu (papierowa kopia powierzchni
jakiegoś przedmiotu, uzyskana dzięki przyciśnięciu papieru do
przedmiotu i pocieranie np. grafitem). Ideałem poezji tego
awangardowego ruchu było naśladowanie gaworzenia dziecka, ponieważ
umysł malucha nie jest jeszcze skażony żadnym językiem, nie
zepsuły go normy, zasady gramatyczno-stylistyczne. Dadaiści często
też posługiwali się tzw. czarnym humorem w opisywaniu świata.
Poza tym w ich utworach można odnaleźć ślady bełkotu, odrzucenie
rygorów składniowo-gramatycznych, bezznaczeniowego łączenia
zespołów dźwięków i liter.
5.
Neue Sachlichkeit: 2 nurty i jacy przedstawiciele,
tematy, cechy malarstwa, twórczość Otto Dixa, Georga Grosza
Neue
Sachlichkeit – Nowa Rzeczywistość –
kierunek 20-30
lata XX wieku, przeciwstawiał
się ekspresjonizmowi i abstrakcjonizmowi. Pokazywał rzeczywistość
obiektywnie, pokzaną satyrycznie, zmierzał ku naturalizmowi.
Sztuka
była
reakcją na społeczną, gospodarczą i polityczną sytuację w
Niemczech po I wojnie. Przejaw
sztuki nowoczesnej dzielimy na :
1.naturalizm
2.dzieła
związane z realnym/magicznym mistycyzmem
Sztuka
odrzuca dadaizm i futuryzm
Chce
ukazać
świat który
już
dawno odszedł (spokój,harmonia)
Przedstawia
problemy społeczne,
przemysłowe, przedstawia brutalność
Nurt
jaskrawej formy – pokazuje dramatyzm i brutalność
świata, satyra ironiczna, obnażanie niepoprawności politycznej,
regres korupcja
Georg
Grosz
-Piętnował
polityków, żołnierzy,
urzędników
-Uważał
ich za pijaków
-Bez żadnych
skrupułów
przedstawiał
ciężką sytuacje państwa
Otto
Dix:
-Niemiecki
malarz, bardzo sarkastyczny zaraz po G. Groszu
-Wpływ
francuskiej awangardy
-Maluje
zakątki
miast,
-Przesadnie
je zniekształca,
ukazuje znaczną brzydotę
-Maluje
ludzi niepełnosprawnych,
bez nóg,
inwalidów, prostytutki
6.????
7????
8.Polska
sztuka w dwudziestoleciu międzywojennym o cechach propagandowych. W
jakich dziełach i w jaki sposób ujawnia się treść
ideologiczno-polityczna? (na podstawie artykułu omawianego na
zajęciach)
PROPAGANDA
PAŃSTWA
POLSKIEGO ujawnia się na:
Plakatach (Bogdan
Nowakowski „Ojczyzna
wzywa was” jest
to przedstawienie monumentalnej postaci zwycięskiej
Polski, z godłem na piersi na tle łuny pożarów;
celem takiego przestawienia była
zachęta do odbudowy Polski poprzez kupno pożyczki państwowej)
Pocztówkach/znaczkach (kartka
pocztowa „Wskrzeszenie
Polski” – przedstawienie
powstającej
z grobu Polski; ukazanie w sposób
wyidealizowany marszałka
Piłsudskiego oraz inne osobistości patronujące odzyskaniu
niepodległości)
Okładkach
miesięczników (okładka „Świat
i Prawda” – zachęcała
do pracy na rzecz gospodarki wolnego kraju)
Pomnikach/rzeźbach
(rzeźba
z brązu Franciszka Masiaka „Polonia
Restituta” ,
która wieńczyła
kopułę Pawilonu polskiego na wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu;
monumentalne posągi wybitnych Polaków,
m.in. „Mikołaja
Kopernika” Xawerego
Dunikowskiego czy posąg „Fryderyka
Chopina” Alfonsa
Karnego)
Monetach/medalach (z
przedstawieniem „Nike”
i „Polonii”;
cel: upamiętnienie
najważniejszych wydarzeń, osiągnięć kraju, obchodów
rocznicowych)
Plafonach (Ludomir
Slendziński „Alegoria
Polski – Opatrzność
osłaniająca Polonię od burz” – plafon
wykonany na zamówienie państwowe,
którego
charakter (ukazanie
Piłsudskiego
jak herosa) wynikał z silnej potrzeby legitymizacji władzy państwa
polskiego)
Obrazach
Malowidłach
ściennych (malowidła
do Sali Sejmowej w Warszawie, które
nie zostały
zrealizowane, np. malowidło Mehoffera „Polonia
– Radość
życia”
lub
niezachowane malowidło Bolesława Cybisa i Jana
Zamoyskiego „Polonia”,
przedstawiające
postacie alegoryczne: Polonię Triumphans oraz geniusze Pokoju,
Wojny, Sztuki i Nauki)
Witrażach (niezachowany
witraż Mieczysława Jurgielewicza „Polonia”
– w centrum
witraża
znajdowała się Polska Zmartwychwstała, po bokach umieszczono sceny
walk i wojsko, całość wieńczył wizerunek matki boskiej
Ostrobramskiej)
Ołtarzach
Cel
przedstawień:
moralny i ekonomiczny (aby zjednoczyć społeczeństwo oraz aby
przywrócić
świadomość narodową).
Częste
motywy:
Stroje
legionistów
Józef
Piłsudski
(trzymał naród
w ryzach, dzięki
niemu ludzie mieli nadzieję na powstanie z klęski)
Matka
Boska (często
była synonimem Polski; opiekunka Polski; matka narodu)
Polonia
– alegoria Polski (postać
kobiety w długiej szacie, w koronie na głowie, z Orłem Białym u
boku, eksponująca atrybuty męczeństwa)
Sztukę
czasów
II Rzeczypospolitej charakteryzowała
wielka różnorodność
przedstawień alegorycznych, wykorzystywanych do gloryfikowania osoby
marszałka Piłsudskiego, do dekoracji gmachów
państwowych,
w zagranicznych prezentacjach polskiej kultury, manifestacjach
polskości oraz do propagowania odbudowy i rozwoju gospodarki kraju.
Obecne na tysiącach obrazów,
plakatów, kart pocztowych, medali
i milionach monet głosiły
potęgę Polski. Przedstawienia Polonii cechował monumentalizm
sacrum i silny przekaz propagandowy.
9.
Sztuka brytyjska w XX w, jakie kierunki reprezentują artyści,
konieczna jest znajomość ich prac: H. Moore, F Bacon, L. Freud, D.
Hirst, A Kapoor.
1914- czasopismo
"Blast"pisano że sztuka brytyjskaXX w ma połączenie z
futuryzmem, kubizmem, kierunków awangardowych surrealistów.
Sztuka
brytyjska na pocz XX była nazywana sztuką skostniałą;to jest
kopiowanie Picassa, Mayrissa.
Young
British Art(YBA)- to wystawa młodej sztuki brytyjskiej(to była
sztuka zwązana z finansami) na tej wystawie Charelsa Saatchi
powiedział że to jest sztuka pokolenia, która odrodziła żucie
Brytanii.
Henry
Moore:
Abstrakcja
organiczna lata 50
formy
kojarzące się z postacią ludzką
3
pozycje(siedząca, leżąca, stojąca)- ulubione
Inspirował
się sztuką oceańską i MAjów;
twarzy
w trudnych materiałach(odlewa, kamień);
proponuje
żeźby które istnieją poprzez to, że są póste (otwór w
rzeźbie- polski odpowiednik Katarzyna Kobro);
rzeźby
kobiet i dziecka;
rzeźby
na wolnym powietrzu;
jego
prace stoją nizko, i są stabilne
projektuje
platformy z tego samego materiału co reźba
Francis
Bacon:
abstrakcja
organiczna
twórczośc
przesięknięta dramatyzmem
zamyka
postać na ringo klatce( z ktzycącymi twarzami)
malował
bez szkiców
posługuje
się symboliczna farbą
cykl
ukrzyżowań(nie są to obrazy religijne )
Damien
Hirst:
cykl
''Historia
naturalna''-pokazana rekin, owca,krowy, zebra,jednorożec
''
litość boską '' (diamentowa czaszka, wcisznięte ozdabianymi
diamentami) to wykrzykneła jego matka na widok czaszki
zarabia
na sztuce
okładka
albumu Red Hotsów
przebite
serce
figury
anatomiczne pozłacane
postaci
rzucone w te przestrzeń
artysta
ceniony i lubiany
''Trybtyk''
przedstawia Lucjana Freuda i jego portrety
tematy
homoseksualne
twórczość
tragiczna, niepokojąca
trudna
w odbiorze
Lucjan
Freud:
rocznica królewska
- portret Elżbiety w2001
obrazy
cielesne fizyczne, przeniknięte psychicznością
''Śpiący
inspektor''
porterty
żon, córek
''Freud
i dzieci''(dzieci są zbyt dorosłe)
postacie
leżące na drewnianych podłogach, przy kwiatku, malowane zgóry
wizerunki
matki bardzo osobiste
obrazy
mówią coś więcej niż tylko o fizyczności, cielesności
pod
koniec życia malował siebie
10.
Sztuka artystów naiwnych – prymitywistów
Artyści
naiwni nazywania taż byli ‘niedziennymi malarzami’, ‘artystami
instynktu’, ‘artystami
ludowymi’.
Sztuka
naiwna jest tworzona przez artystów samorodnych. Wprowadzają
oni swój
styl. Są
oryginalni. Często egocentryczni, o wysokim mniemaniu o sobie
(Nikifor na obrazach podpisywał się ‘Nikifor Matejko’). Mieli
bardzo szerokie inspiracje,
od snów
do ich otoczenia. Tworzą
z wewnętrznej potrzeby, często tylko dla siebie. Obrazy ich są
bardzo emocjonalne, widać w nich radość, zaangażowanie, dziecięcy
optymizm. Emocje wyrażają poprzez kolory. Malują bez techniki, tak
jak widzą. Jeżeli już stosują perspektywę to jest to perspektywa
symboliczna, taka jak im się wydaje, że powinna być. Malują dość
precyzyjnie i w miarę możliwości wiernie oddają szczegół.
Malują wg własnego porządku i formy. Nieprawidłowości w obrazach
wynikają z tego, że nie potrafią inaczej. Narracja w obrazach jest
prostoduszna związana z życiowym doświadczeniem. Twórczość
jest formą ucieczki od ciężkiego życie prostych ludzi.
Serafina
Luis (Sensil)
– pomoc domowa. Tworzy dla siebie. Maluje głównie
roślinność.
Ostre barwy. Obrazy
spójne,
dynamiczne, falujące.
Celnik
Russeau – świat
przedstawia jako zmonumentalizowaną wizje ogrodu botanicznego.
Symboliczne zwierzęta na obrazach. Symbolika emocjonalna. Dzikość,
erotyka, trochę surrealizmu. Obrazy barwne, anegdotyczne,
przerysowane, zimne, niepokojące.
Nikifor
z Krynicy – już
za życia wystawiany na całym świecie. Popularny bo jego sztuka
kojarzyła się z ludowością. Był upośledzony i miał parę
niedowładów.
Maluje krajobrazy, często
z lotu ptaka. Architektura geometryczna. Maluje kredkami lub akwarelą
(ogólnie
wszyscy naiwni malowali czym mieli i na co było
ich stać. Często nie mieli na jedzenie bo zbierali na farby czy
kredki.) Silny kontur. Ślini kredki żeby kolory głębsze były.
Siebie portretował zawsze elegancko. Tworzył pocztówki.
Dużo
jego obrazów
jest na KULu bo jakiś
tam ksiądz kupował od niego jak Nikifor jeszcze żył. Podpisywał
się Nikifor Matejko bo uważał się za równego
mu.
Teofil
Ociepka – górnik
ze Śląska.
Interesował się okultyzmem i demonologią. Widać to w jego
obrazach. Przez sztukę wyrażał swój światopogląd.
Tworzy obrazy baśniowe, bajkowe, a czasami psychodeliczne. Odważne
kolory. Sztuka silnie narracyjna o różnym
przezłani, najczęściej metafizycznym.
Erwin
Sówka – Malarz
Górnego Śląska.
Bardzo ważny
jest dla niego element religijny, szczególnie św.
Barbara. Maluje rodzinę, pracę górników.
Twórczość
żartobliwa, erotyczna.
Zenek
z Hajnówki – malarz
wnętrz.
Maluje okna, ściany, drzwi. Pokazuje naturę: wodospady, zagajniki,
a także fontanny. Rzadko przedstawia ludzi. Maluje też obrusy.
Dekorował cerkwie, zewnętrza domów,
bloki. Był
górnikiem.
13.
Obrazy miasta i portret społeczeństwa amerykańskiego w twórczości
Edwarda Hoppera
Edward
Hopper (1882 – 1967)
Realizm
Hoppera tworzą sztukę amerykaskiej XX wieku amerykańskiej
rzeczywistości, melancholijny, spokojny, w obrazach samotność,
alienacja, opuszczenia, niemożność porozumienia z innymi ludźmi.
Nowy Jork opuszczał tylko na czas krótkich podróży, zamknięty we
własnym, nieruchomym i zawieszonym w czasie świecie. Artysta
wcześnie zainteresował się sztuką, studiując ilustrację
reklamową w jednej z nowojorskich szkół. W latach 1900 – 1906
uczył się u Roberta Henriego w New York Schoof of Art. W 1906 roku
pierwsza podróż do Europy, odwiedził Francję, Anglię, Holandię,
Niemcy i Belgię, większość czasu spędził w Paryżu, gdzie
poznał prace Picassa i fowistów oraz Matisse'a i Marqueta. W 1908
roku zaczął pracować jako ilustrator oraz rysownik reklam i
wspólnie swoje prace w Harmonie Club w Nowym Jorku. W latach 1915 –
1923 wykonał pięćdziesiąt akwafort ukazujących melancholijne
postacie spoglądające przez okno, samotnych ludzi w mieście, domy
stojące na uboczu i bezludne pejzaże. W 1923 roku artysta zaczął
malować akwarelą. W roku 1933 w nowojorskim Museum of Modern Art
miała miejsce wystawa prac Hoppera. W 1964 roku Whitney Museum of
American Art urządziło retrospektywną wystawę obrazów malarza,
która spotkała się z dużym uznaniem artystów awangardowych.
Realizm
Hoppera to jest szerokie pole do interpretacji elementów, które w
rzeczywistości nie występują na obrazach, także zaprawia realizm
szczyptą fantastyki. Stosunek Hoppera do krajobrazu jako miejsce
spotkania Człowieka i Natury. Natura jest przedstawiona przez skazy
cywilizacyjne, przez ulice, przejazdy kolejowe i latarnie morskie,
symbole cywilizacji zagubione są czy nawet zagrożone przez
niezniszczone środowisko naturalne. Obrazy przedstawiają
ograniczony, fragmentaryczny widok. Widok wnętrza widzianego przez
okno lub widok okna ograniczony przez dom czy inny symbol
cywilizowanego świata nieograniczonym przedstawieniem Natury. Okno
jest elementem występującą osobę patrzącą od osoby widzialnej,
wnętrze od tego, co jest na zewnątrz, jest to rodzaj ekranu, na
którym „wyświetla się” uczucia i emocje.
Pokazuję
uczucie samotności i opuszczenia, dręczące współczesnego
człowieka, jest zapisem stanów uczuciowych przedstawionych postaci.
Nadaje scenom z codziennego życia znaczenie uniwersalne pozaczasowe,
zmieniając je w malarskie opowieści bez głównych bohaterów.
Często przedstawia w swoich obrazach ludzi przy pracy. Naturę i
cywilizację dziele głęboka przepaść. Chciał najdokładniej
przekazywać wrażenie, które wywołuje w nim natura. Nastrój
samotności i smutku, obecny w pracach artysty, nadaje im wartość
uniwersalną, ponadczasową, a jego źródłem jest niemożność
porozumienia między ludźmi oraz wyobcowanie człowieka za
środowiska, w którym żyje. Do jego prac Hoppera pozowała mu żona
Jo. Motyw kobiety w oknie, oświetlonej promieniami porannego słońca,
występuje w wielu dziełach malarza. Często ukazywał na swych
obrazach sceny w pokoju hotelowym (przedstawiał świat pozbawiony
nadziei) nastrój osamotnienia, spokoju i oczekiwania. Samochody i
szyny kolejowe odgrywają ważną rolę w jego twórczości. Także w
jego obrazach jest przedstawianie akt kobiet, samotnych i zamyślonych
osób.
Według
Hoppera forma, kolor i kompozycja są tylko środkami do osiągnięcia
celu, narzędziami, za pomocą których tworzę i jako takie zbytnio
mnie nie interesują. Przede wszystkim interesuje jego szerokie pole
doświadczenia i wrażenia, którymi nie zajmowała się ani
literatura, ani sztuki plastyczne.
Tematem
prac było współczesne amerykańskie miasto i jego mieszkańcy:
przedstawiciele klasy średniej, urzędnicy i sekretarki, klienci
sklepów i barów, dojrzałe kobiety w pokojach hotelowych.
W
obrazach występuję pejzaż miejski, z biurami, stacjami
benzynowymi, kinami, zimnymi wnętrzami tanich hoteli i moteli.
Pokazywał ludzi – zagubionych, samotnych i obojętnych wobec
siebie. Wewnętrzne wyciszenie, lakoniczność motywów i
sugestywność wizji przy jednoczesnej oszczędności środków
wyrazu sprawiają, że przedstawiani przez Hoppera ludzie i rzeczy
zdają się istnieć poza realnym czasem i przestrzenią, co nadaje
jego obrazom niemal metafizyczny charakter.
14. Motyw
jeźdźca i konia w malarstwie polskim i europejskim od XVI do XIX w.
Koń
był centralnym tematem dzieł malarskich. Z piękną urodą
anatomią, budową, ruchem, formuła plastycznego konia. Krztałty
konia rejestrują dostrzeżone detale: grzywa ogon, podkowy. Często
są wygładzone bok, zad, nogi konia. Pewien typ pomyslanego
wierzchowca krępego, zwięzle zdudowanego o krótkich nogach i
grubej szyi. Koń symbolizuje pewne cnoty: męstwo siła
nieustraszzalność.Koń jest przedstawiony w różnych pozach: koń
stojący uciekajacy od psów, koń odwrócony, koń idący z jeźdcem
wkierunku widza.
Na koniu- przedsawienie
jeźdca - mógł to być:
król; chłop przedstawienie
władz legendarnych; kobieta
w portrecie ; kozak ; adiutant sztabowy;
Przedstawienie
w scenach rodzajowych i portretowych. Tematyka
konia: batalistyczna,
myśliwska, gospodarcza, przedstawienie scen bitewnych. Wprowadzenie
konia używa się w czaise polowania, podróży, turnieju, podczas
pokoju i wojny.
XVI
Motyw
konia w scenach powszedniego dnia
Motyw
wierzchowca
Portrety
konne:
przedstawienie
królów i członków ich rodziny
Funkcja
konia: służbowa;
Postać
jeźdca symbolizuje zwycięstwo;
Koń
znajdował się na pierwszym planie kompozycji
Element
ruchu
XVII
Malarstwo
batalistyczne rozwija się na dworze wazów i w kręgu jego mecenatu
był portret;
Kompozycje
reprezentacyjnych wizerunków ;
Portrety
konne władców-wodzów -portrety łączone były z pejzażem
konkretnego miejdca;(niejednokrotnie były to formy fantastyczne;
Koń
ukazany w pozycji kurbety i gałopie(kiedy tylne nogi jego
wyprostowane, lub wspięte ne tylnych nogach);
Funkcja
konia - służebna
Postaćjeźdzca
symbolizuje zwycięstwo i siłę;
Poł.
XVII w.- żywiołowe malarstwo z rozwijanymi bujnymi grzywami,
wyładowują nadmair energii;
XVIII
Konie
jako element scen historycznych portretu reprezantycyjnego;
Przedstawienie
konia w obrazach batalistycznych (tematyka kościuszkowa);
Swobodniejszy
ruch konia
Sposób
stawiania nóg z gracją (jedna z przednich podniesiona wysoko w
góre)
elastycznośc
mięśni
harmonijne
proporcje
Przedstawienia
koni: koń
rosły, o długich nogach, smukłym tułóowiu, mały łeb, puszysty
ogon
Przedstawicieli: Jan
Piotr Norblin, Aleksander Orłowski,Michał Płoński ; Michał
Stachowicz.
Bernardo
Bellotto - włoch
sprowadzony do Polski przez Augusta Poniatowskiego. Przedstawiał
koni w bogatych katerowych zaprzęgach
XIX
Kóń
przestawał być koniem bojowym;
Stawał
się zwierzęciem usługowym i gospodarczym;
Przedstawiony: na
roli, gdy ciągnie pług, wiezie swych gospodarzy na jarmark,do
kościoła na wesele,zabawy.
Bierze
udział: Na
polowaniach, wyścigach, biega w zaprzęgu karetki(we dwoje lub
czwórka);
Przedstawiciele: Józef
Chełmoński, Jan Matejko, Jozef Brant, Wojciech i Juliusz Kossak,
Jan Rosen.
Józef
Chełmoński: sceny
rodzajowe- targi końskie i tabuny, napady wilków, sceny z życia
polowania. Przedstawienia koni w trójke, czwórkę.(Targ na konie w
Bałcie, Kozacy w Marszu);
Jan
Matejko: przedstawienie
bitewne, szkice koni sporządzane w w różnych obrazach. ( Bitwa pod
Grunwaldem, Bitwa pod Racławicami, Portret syna na koniu);
Józef
Brant: przedstawienie
koni z szerokim tłem pejzażowym; konie
jego przybliżają się do widza; przedstawienie szerokiego pędu
konia, gwałtowne starcia się przeciwników;
15. Pop
art – artyści, dzieła, nowe techniki tworzenia dzieł, cechy
sztuki, czas pojawienia się tego kierunku, główne ośrodki. R.
Hamilton, Roy Lichtenstein,
Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Andy Warhol.
Popularny
(zaprojektowany do masowego odbioru)
Przejściowy
(rozprzestrzeniający się w szybkim czasie)
Podlegający
zużyciu (łatwo zapominany)
Tani
Produkowany
masowo
Młodzieżowy
Dowcipny
Seksualny
Oparty
na sztuczkach
Urzekający
Przynoszący
wielki dochód.
NAZWA:
Narodziła
się w Anglii, wywodzi się od angielskiego popular art( sztuka
popularna), wprowadził ją angielski krytyk L. Alloway
Początki
ruchu wiążą się z działalnością londyńskiego stowarzyszenia
Independent Grup( Grupa Niezależnych),
gdzie od 1953 podejmowano tematy kultury masowej
OGÓLNE
INFORMACJE:
Kierunek
bliski dadaizmowi
Stworzony
dla kultury masowej
Stosuje
się
różne
techniki-kolaże,montaże, przedmioty gotowe, techniki drukarskie, a
w malarstwie akryl na płótnie
i tradycyjny olej.
usiłuje
zastawiać rozmaite przedmioty produkcji przemysłowej z obrazami na
zasadzie metod reklamowych
Początki
pop-art miały miejsce w Anglii w 1956roku, gdzie działali:
Richard
Hamilton autor fotomontażu
„Co
właściwie
sprawia, że dzisiejsze mieszkania są tak odmienne, tak pociągające”
fotomontaż,
obraz fot., składający się ze stanowiących
ostatecznie
jedną
całość kilku (dwu lub więcej) obrazów
fot. F. wykonuje się
albo rzutując na
jeden
arkusz papieru fot. kolejno kilka negatywów
fot.
tak, aby w sumie pokryty całą
powierzchnię papieru,
lub
montując
obraz z kilku odpowiednio przyciętych
obrazów
pozytywowych i reprodukując
tak otrzymany obraz. Obecnie f. otrzymuje się przeważnie za pomocą
komputerowego przetwarzania kilku obrazów
fot. tak, aby w wyniku otrzymać
jeden uprzednio zaprogramowany obraz
16. Wątki
patriotyczne i ich znaczenie w sztuce europejskiej XVIII-XIX wieku
(wybrane tematy, sztuka w okresie Wielkiej Rewolucji Francuskiej,
epoki napoleońskiej - Francja, Hiszpania, w kontekście polskich
powstań, jak i w obliczu kryzysu zrywów niepodległościowych;
Grottger, Matejko, Malczewski)
Malarstwo
patriotyczne, choć sztuka wieku XVIII i XIX odchodziła od
akademizmu, zawierało w sobie wiele jego cech jak chociażby układ
kompozycyjny obrazu. Kolorystyka obrazów też jest w pewien sposób
ukierunkowana i symboliczna, kolory są żywe, mają swój cel, np.
purpury miały ukazywać dramatyzm przedstawianego momentu.
Wykorzystywano głównie techniki olejne oraz rysunek. Obraz były
wielkoformatowe, choć oczywiście nie było to regułą. Malowano
głównie bitwy czy ważne wydarzenia historyczne.
Polscy
artyści zaliczani do nurtu patriotycznego to głównie Artur
Grottger, Jan Matejko i Jacek Malczewski. Grottger znany jest ze
swoich cykli rysowniczych jak „Polonia” i „Lithuania”, w
których ujął alegoryczny obraz powstania listopadowego. Matejko,
wiadomo, malarstwo historyczne w ogóle. Warto pamiętać o etapach w
malarstwie Matejki, wpierw malował obrazy religijne, następnie
poświęcił się historyzmowi. Pierwszy etap historyzmu to malarstwo
rozrachunkowe i obrazy takie ja „Stańczyk”, „Rejtan” czy
„Polonia”, drugi etap to malarstwo „ku pokrzepieniu serc” i
obrazy m. in. „Hołd Pruski”, „Bitwa pod Grunwaldem”, „Unia
Lubelska” i wiele innych. Malczewski to z kolei malarstwo
alegoryczne. Główne dzieło to obraz „Polonia” z cyklu o tej
samej nazwie.
Z
zagranicznych twórców to ciężko mówić o jakichś konkretnych
postaciach, warto natomiast kojarzyć, co malowano, a mianowicie cała
Rewolucja Francuska i późniejsze powstania
we Francji. No i koniecznie styl Empire zwany Cesarskim, wprowadzony
prze Napoleona.
17.Mail
Art. -
powstał
w 1962 roku z chwilą założenia New York Corespondence School.
Założył go Ray Johnson.
Jest
to sztuka bezpośredniej,
osobistej, rzeczywiście dwustronnej komunikacji wykorzystującej jak
dotąd przede wszystkim pocztę, choć zainteresowania artystów
mail artu coraz częściej
kierują się także ku innym środkom komunikacji, takim jak
telefon, radio, telewizja, komputery itp. Mail art związany jest
więc z procesem komunikacji, ze znamienną dla naszych czasów
rewolucja komunikacyjną.
Składa się z trzech zasadniczych elementów:
przesyłki,
komunikacji i poczty jako materiału artystycznego jak drewno, papier
czy pióro.
W
różnych
krajach i kręgach
kulturowych bywa różnie
odbierany: w USA jest związany z wolnością przekazu i tym, że
każdy może tworzyć, a w Polsce oznacza możliwość kontaktu z
wielkimi, zachodnimi centrami sztuki.
Przedstawiciele:
Ray Johnson, On Kawara i Mieko Shiomi, Andrzej Partum.
Tworzą:
Karty pocztowe, znaczki, stemple, kolaże, pisma, magazyny.
W
Polsce mail art. zaczął
się w 1970r wystawą SP-sztuka
pojęciowa, a
rozwinął się i rozpowszechnił wraz z założeniem przez A.
Partuma
18.Minimalizm,
sztuka minimalna (ang. minimalism albo minimal art) – nurt w
sztuce, rozwijający
się w latach 60. XX wieku. minimalizm zapoczątkowali artyści ze
Stanów
Zjednoczonych.
Twórcy
minimalizmu dążyli
do ograniczenia w dziele środków
plastycznych. Operowano jedynie uproszczoną
bryłą, podstawowymi kształtami (okrąg, trójkąt,
prostokąt), gładkimi powierzchniami oraz wielkościami i skalą
(powstawały tak często monumentalne obiekty).
Głównymi
przedstawicielami tego nurtu byli: Sol LeWitt, Robert Morris, Donald
Judd, Carl Andre, Robert Duran.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz