KULTURA
– (w Polsce po raz I: XIXw. Lelewel) początkowo: cultura agri [uprawa roli]; w
odniesieniu do człowieka po raz I użył je Cyceron (cultura omni [ducha]) –
chciał doskonalić człowieka pod względem duchowym. W znaczeniu:
- antropologicznym/filozoficznym
– podmiotem jest człowiek – jest to wszystko, co człowiek robi i w czym się
przejawia jego rozumność, twórczość i wolność. Jest właściwością człowieka
- etycznym – podmiotem jest
człowiek – to zachowanie człowieka zgodnie lub niezgodnie z przyjętymi normami
etycznymi (zachowanie kulturalne/niekulturalne)
- socjologicznym/społecznym –
podmiotem jest społeczeństwo – są to ustalone w danym społeczeństwie wzory
zachowań, systemy norm jako efekt życia ludzi w danym społeczeństwie. Ma
charakter dystrybutywny (tyle kultur, ile społeczeństw).
Społeczeństwa tworzące kulturę: rodzina, lokalne, narodowe i
etniczne, grupa religijna.
Socjologiczne ujęcia kultury:
- Etnograficzno-etnologiczne
(kultura/cywilizacja – złożona całość obejmująca obyczaje, sztukę i prawo,
wierzenia, wiedzę, moralność i wszystkie inne zdolności; nawyki nabyte przez
człowieka jako członka społ.)
àdefinicja
ta powstała dzięki misjonarzom i podróżnikom (Edward Taylor – etnograf,
etnolog)
Systemowe
(kultura – konfiguracja (układ) wyuczonych zachowań i ich rezultatów, których
elementy składowe są podzielone i powielane przez członków danego
społeczeństwa. Każda kultura porządkuje te elementy po swojemu; akcent pada na
zachowania)
àdzięki
badaczom zachowań ludzi pierwotnych (Linton)
Semiotyczne
(kultura – system znaków służących międzyosobowej komunikacji. Nadawane są
im różne znaczenia. Wszystko w kulturze jest symbolem. Wciąż mogą powstawać
nowe znaki i znaczenia. Znaki są tworzone przez każde społeczeństwo [całe
siatki znaków] – uniwersum symboliczne [podłoże wszelkich znaczeń, subiektywnie rzeczywistych i
zobiektywizowanych społecznie - perspektywa, którą przyjmujemy]; każdy
wyrasta w uniwersum symb. własnego społeczeństwa. Może się do niego różnie
ustosunkować:
- -Całkowita akceptacja
- -Całkowita akceptacja
-Bunt, odrzucenie
wszystkiego (najlepsza, bo dzięki niej rozwija się kultura społ.)
-Akceptacja krytyczno-twórcza
-Umberto
Eco
Wzajemne relacje między cywilizacją a kulturą:
Dopiero w XIXw. zaczęto b. analizować
cywilizację.
CYWILIZACJA – Erazm z Rotterdamu rozpowszechnił to słowo przez tytuł swojej
książki. Podział na państwa:
- cywilizowane
(ogładzeni) - niecywilizowane (nieogładzeni)
àNiemcy: cywilizacja – to, co ogólne, kultura – to, co oryginalne, twórcze
àOswald Spengler: cywilizacja jest schyłkiem kultury,
ostatnim etapem jej rozpadu
àAlfred Webber: cywilizacja - wytwory techniki,
utylitarne, jednorazowe; kultura obejmuje
sferę moralną, duchową.
àFlorian Znaniecki:
cywilizacja: szerszy kompleks kultur;
kultury podobne sobie tworzą cywilizację. Wprowadził podział na: kulturę narodową i wszechludzką (jest to cywilizacja przyszłości: jest humanistyczna,
wartości duchowe mają przewagę; jest społ. harmonijna: jest wolna od
konfliktów, antagonizmów, jest płynna w swoim rozwoju; dominuje tu spontaniczna
twórczość; ludzie kierują się mądrością i dobrocią).
àszkoła frankfurcka
(Herbert Marcuse): społeczeństwo dobrobytu prowadzi do klęski. Nikt nie
jest w stanie zreformować społeczeństwa. Kultura
jest systemem niezależnym od cywilizacji i życia społecznego (kontrolę nad nim
powinna mieć kultura). Kultura to „przemysł kulturalny”; ludzie źle rozumieją
kulturę. Sformułował definicje:
Ludzie
cywilizacji – związani są z pracą, nie mają czasu wolnego, są ograniczeni
(królestwo konieczności); myślą operacyjnie (praktycznie).
Ludzie
kultury – kochający wolność, poszerzają czas wolny, wypracowują sobie
myślenie nieoperacyjne.
àWładysław
Tatarkiewicz: cywilizacja – coś
wystandaryzowanego, powielanego, ustalonego, wszystkie urządzenia,
organizacje; kultura – to, co jest indywidualne, wewnętrzne dla człowieka, coś
oryginalnego, twórczego.
àH. Toffler i S.
Huntington: cywilizacja: zbiór
podobnych do siebie kultur; styl życia oparty na wartościach i religii. Huntington:
wartości i religia stwarzają bliskość kultur, które razem tworzą cywilizację.
Religii przypisuje b.istotną rolę. Toffler uważa, że jedna cywilizacja wypiera
drugą, są zawsze ze sobą w konflikcie. Wymienia rodzaje cywil.: rolnicza, przemysłowa,
elektroniczna/nowoczesna.
Podział cywilizacji wg Huntingtona:
-współczesna/chińska (Chiny, Wietnam,
Korea, Japonia); -hinduska; -islamska (Płw. Arabski, islam);
-prawosławna (Rosja); -chrześcijańsko-zachodnia; -latynoamerykańska; -afrykańska (rel.naturalne)
Europa i Ameryka powinny wspólnie bronić
swojej cywilizacji, która obecnie jest w chaosie. Przejawia się on załamaniem
prawa, osłabieniem się państwa, rozrost przestępczości o skali międzynarodowej
(mafia, narkomania, uzależnienia), osłabieniem rodziny, zanikiem więzi społ.,
przemoc między grupami etnicznymi i religijnymi. Uważa on, że te dwa kraje nie
powinny ze sobą konkurować, bo wtedy upadnie cywilizacja. W starciu z
cywilizacją chińską Europa i Ameryka mogą przegrać. Uważał, że może dojść do
wojny o wartości.
Wartości najważniejsze w Singapurze: Państwo (ważniejsze niż jednostka); rodzina; religia.
KULTURA W PROCESACH GLOBALIZACJI: globalizacja
doprowadziła do tego, że następuje łatwe przekraczanie granic i barier, a więc:
łatwość kontaktu miedzy państwami i jednostkami, w wyniku czego tworzą się nowe
układy polityczne, gospodarcze itp. Świat staje się bardziej powiązany.
Cechy
globalizacji:
àludzie uświadamiają sobie, że świat jest całością
(Robertson)
àstosunki ludzkie zostały pozbawione zagnieżdżenia;
wszystko zostało naruszone, otwarte, światowe, nic nie jest w miejscu (H. Siebers)
àodterytorialnienie - oderwanie od terytorium (M.
Pietraś)
àjest wyraźnie widoczna w technologii, informacji,
gospodarce, ekologii, tworzeniu się społeczeństwa obywatelskiego, powstawaniu
koncernów, dzięki którym rozwija się komunikacja (U. Bech)
Nie ma kultury globalnej, ale kształtują
się pewne cechy widoczne na całym świecie. Globalizacja nie tworzy jednej
kultury dla całego świata.
Cechy, dzięki którym możemy rozróżnić
kultury: komercjalizacja, innowacyjność, kreatywność.
Cechy spotykane w różnych częściach
świata:
1. Zjawisko
dychotomiczne (z jednej str. ujednolicenie kultur a z drugiej ich rozróżnienie(np. coca-cola, jeansy
laptopy, ale w różnych krajach są różnie używane)
2. Instytucjonalizacja
i uczestnictwo w kulturze przed tworzeniem kultury: coraz więcej ludzi
kształci się, by tworzyć kulturę dla innych, powstaje także bardzo wiele
instytucji w tym celu, by organizować kulturę.
3. Spektakularność
i gwiazdorstwo (nowoczesna technologia ułatwia stworzenie widowiska; im
większy spektakl, tym ciekawszy. Guy Debord: jest tworzony z powodów
biznesowych i ciekawości ludzi. Spektakl jest zaplanowanycją, nie odzwierciedla
rzeczywistości (tworzy wirtualną rzeczywistość); banalizuje ją, dlatego gdy w
mediach będzie coraz więcej spektakli, zatracimy rzeczywistość. Ma swoją ważną
osobę: celebry tę. Cechy celebryty:
-Nie ma własnej osobowości, wciela się w
nowe role, potrzebne dla spektaklu
-Wieloopcyjny – nie ma własnych norm,
wszystkie są podyktowane przez spektakl; często się sprzedaje i dostosowuje do
sytuacji (ale! Nie jest „tani”)
-B. ważna jest jego cielesność, bo przez
nią wpisuje się w pamięć odbiorców (aby go lubili i zapamiętali jego cechy
charakterystyczne)
-Nie przekazują rzeczywistości taką jaka
ona jest, tylko kreują ją; preferują wygodę, zadowolenie z życia, wartości
materialne
-Odsłaniają dla publiczności najbardziej
intymne sfery życia, aby zaciekawić; zjawisko „podglądactwa”
Wartości prezentowane przez celebry tę:
Wartości nie powiązane ze sobą
Starają się zburzyć hierarchię wartości, jaką
ludzie już posiadają
Celebryci są dla ludzi źródłem wiedzy we
wszystkich dziedzinach życia; ludzie przejmują ich wartości zewnętrzne; mają
przyciągnąć ludzi do określonego programu
Zmienność wynikająca z globalizacji powoduje
nastawienie młodych ludzi na przyszłość; ideologia skutecznego działania (liczą
się zyski, efekty, a nie wkład włożony w pracę); skuteczność to przeszkoda dla
dziedzictwa i komunikacji między pokoleniami
Zachowana aksjologia, porządek jest zburzony,
występuje różnorodność (postmoderniści odrzucili istnienie prawdy absolutnej,
wprowadzili relatywizm poznawczy i odrzucili dobro). Każde słowo jest znakiem
otwartym (każdy może je inaczej zrozumieć). Postmoderniści wprowadzili doraźną
satysfakcję (człowiek musi być otwarty i tolerancyjny, nastawiony na zmiany),
nie ma niczego stałego tylko zmienność. Człowiek zaczyna tracić sens istnienia w tym świecie, wszystko zależy
od kontekstu. Wielość i fragmentaryczność informacji w mediach.
Dominacja konsumpcjonizmu i przyjemności (dzięki
globalizacji mamy mnóstwo produktów i usług coraz lepszej jakości, ale chodzi
przede wszystkim o zysk, a nie o to by żyło się lepiej). Media ciągle
przekonują ludzi, że ciągła wymiana dóbr służy ich rozwojowi. Dlatego
korzystamy z nowych usług, które nie są nam potrzebne. Ludzi trzeba uczyć bycia
konsumentem (Z. Bauman: szybkie zapominanie)
Iluzyjność wzmacniana przeżyciem (media pokazują
nam obrazy zmontowane, a nie rzeczywiste, które nasycone są różną formą
przyjemności. Człowiek ma problemy z pokonywaniem trudności życiowych;
kształtuje się kultura doznań, przeżyć, przyjemności – te potrzeb stają się
silniejsze niż potrzeby poznania (zjawisko niekorzystne))
Areligijność (wartości rel. są słabo
przekazywane; media nie są religijne. A jeśli już dotykają tego tematu to są
one wypłukane z sacrum – wytłumaczone pobieżnie; są pewnym ozdobnikiem,
dekoracją. Zauważalne jest to w kulturze europejskiej. Desakralizacja
świadomości. Religia jest traktowana jako coś nieistotnego – tylko człowiek ma
jakąś wartość i wszystko kręci się wokół niego. Im społ. nowocześniejsze, tym
mniej w nim religii. Areligijność może przerodzić się w antyreligijność, a
czasem w antykościelność.)
Wybujały indywidualizm (indywidualizm jest ważny
bo podkreśla wartość osoby ludzkiej. W orientacji niechrześcijańskiej
indywidualizm to wyzwolenie się, uwolnienie od autorytetu i odpowiedzialności
za kogoś, a nie tylko za siebie [np. przedsiębiorcy, przewodniczący partii].
Osłabia to chrześcijaństwo, bo nie dbamy o bliźniego tylko o siebie. Możemy
wybierać i być odpowiedzialni za nasze wybory, ale nie jesteśmy do tego
przygotowani).
Nie
ma kultury globalnej ale są pewne uniwersalne cechy:
- Kultura tworzona jest przez społeczeństwo, każda
grupa tworzy swoją kulturę – nie ma podmiotu, który mógłby wytworzyć kulturę
globalną.
- Elementy
tworzące kulturę są zwartym systemem, mają ład aksjologiczny: wspólne wartość.
Nie ma tego patrząc na cały świat.
ŻYWOTNOŚĆ
KULTUR NARODOWYCH I GRUP MNIEJSZOŚCIOWYCH:
„Każdy naród ma swoje państwo” (Traktat Wersalski 1919). Polska
uzyskała państwo, bo była silnym narodem, oparła państwo na idei narodu.
Doprowadziło to do powstania nacjonalizmu niemieckiego i rosyjskiego. Powstała
koncepcja by nie wiązać tak silnie państwa z narodem. Zaczęła tą koncepcję
lansować UE. Zaczęto także skupiać się na roli regionu, wyodrębniły się grupy
etniczne; inaczej akcentowana jest kultura narodowa.
NARÓD:
ma pochodzenie polityczne (silne
państwo)/ kulturowe (słabe państwo)/
naturalne (błąd!)
àpolit: naród formułował się wtedy,
gdy była władza polityczna i to ona zaczęła tworzyć naród, porządek prawny i
przez to utworzyło się państwo (badacze
francuscy).
ànaród
to wspólnota naturalna (przez
ludzkie skłonności do życia społecznego, naród powstaje na bazie wspólnego
języka i woli osiągania wspólnych celów. Do narodu nie należy się z własnej
woli; rodzimy się w nim . naród posiada własną tożsamość, kolektywne myślenie,
wspólną wolę działania) i polityczna (badacze niemieccy)
àkult: naród kształtowany jest bez jednego języka, kultura
stanowi podstawę do kształtowania się narodu; naród żyje dzięki swojej kulturze
(narody małe, które przetrwały bez
swojego państwa). Elementy kult. zw. z narodem:
-Terytorium
(zbiorowość, mieszkająca na danym terytorium; staje się wtedy przestrzenią społeczną tej narodowości;
w przestrzeni b.ważny jest krajobraz [rzeki, zalesienie, konfiguracja terenu]).
Zbiorowość sama urządza swoje terytorium, wg wyobrażeń, gustów, talentów.
Uzupełniają wytwory natury symbolicznej.
-System
komunikacji (posiada go zbiorowość, która nie jest jeszcze narodem; wszyscy
posługują się takimi znakami, jakie rozumieją, mają ten sam język werbalny
[mowę]. Czasem kraj posługuje się kilkoma językami, np. gdy jest podzielony na
kilka części. Ważny jest także język symboli, które są ważne dla całej
zbiorowości)
-Wspólny
los, świadomość wspólnych dziejów (te wydarzenia mogą być zarówno pozytywne
jak i negatywne, mogą być wywołane przez naturę albo członków danej
zbiorowości)
-Posiadanie
różnych form autorytetu (zbiorowość ma własną strukturę i system
zależności)
Na bazie tych elementów w zbiorowości
kształtuje się świadomość narodowa
(osobowość narodowa/ tożsamość/samookreślenie narodowe/nacjonalizm), czyli
wiedza o przynależności do określonej zbiorowości, która staje się narodem.
Jest to świadomość wspólnych dziejów, więzi i pozytywne ocenianie mojej
przynależności do danego narodu. Pamięć i przekaz są najważniejszymi elementami
świadomości. Owa pamięć przechowywana jest w dokumentach, kontaktach ze
znajomymi itp. Integruje wszystkich ludzi z danego narodu. Bez świadomości nie
ma narodu. Kształtuje się ona stopniowo. Jest dynamiczna; może osiągać pełnię
albo słabość.
W
Europie kształtowała się od XVIIw., a w pełni w XIXw. Polska: od XIVw., w
XVIIIw. osiągnęła pełnię (była zauważalna): od stanu szlacheckiego do warstw niższych: chłopstwa i
mieszczaństwa. W XIXw. mimo zaborów kształtowała się nadal, a po zaborach
jeszcze bardziej się umacniała. Świadomość była związana z dążeniem do niepodległości
w ramach II wojny światowej i PRLu.
Naród
ma zdolność do samorozwoju, dlatego
naród chce mieć swoje państwo, bo uważa, że będzie mógł się sam rządzić.
Ogromną rolę w narodzie odgrywają elity, które tworzą komunikację społ. i
zasady, którymi społ. ma się kierować.
Mniejszościowe grupy narodowe i etniczne:
GRUPA
ETNICZNA – zbiorowość, która nigdy nie posiadała i nie posiada państwa,
natomiast ma swoją kulturę, którą różni się od innych zbiorowości. Może istnieć
w ramach swojego narodu, ale może też funkcjonować w innym państwie i narodzie.
Gr. et. upominają się o życie swoją kulturą i wartościami, gdy przebywają w
innym państwie. Dopominają się coraz większych swobód, broniąc swojej kultury.
!Świat się różnicuje i różne grupy etniczne będą mieszkać w różnych państwach.
Mniejszość
etniczna jest wyodrębniana na podst. odmienności rasowej, kulturowej,
językowej. Mają 3 znaczenia:
- Webber: Zbiorowość jednostek, które są
przekonane, że pochodzą od wspólnego przodka, mają swoje zwyczaje, przynależność
nie jest kwestią wyboru, tylko z urodzenia; przekaz kulturowy odbywa się na
drodze międzypokoleniowego kontaktu oraz przez instytucje. Może funkcjonować w
dwojakiej formie:
1.Gdy ma państwo i staje się narodem; 2.Gdy jest mniejszością regionalną i nie
ma swojego państwa
- Nigdy nie miała swojego państwa, ale ma własną
kulturę, może mieć też autonomię; funkcjonuje w państwie, które jest
wieloetniczne.
- H.Kubiak: Zbiorowość, która wyróżnia się
odmiennością kulturową, żyjąca na terytorium, na które przybyła ta; grupa
etniczna emigrantów
Rozumienie w Polsce: (Ustawa z 2005r.) Mniejszością narodową jest
grupa obywateli polskich, która spełnia warunki:
1.Jest mniej liczebna od pozostałej
części obywateli RP
2.W sposób istotny odróżnia się od
pozostałych językiem, kulturą i tradycją
3.Dąży do zachowania swojego języka,
kultury i tradycji
4.Ma świadomość własnej wspólnoty
narodowo-historycznej, jest ukierunkowana na jej wyrażanie i ochronę
5.Jej przodkowie zamieszkiwali obecne
terytorium RP co najmniej 100 lat
6. Utożsamia się z narodem
zorganizowanym we własnym państwie, czyli ten naród ma własne państwo
Mn.narod.
w Polsce: białoruska, czeska,
litewska, ormiańska, żydowska, niemiecka, rosyjska, słowacka, ukraińska.
Mn.etniczne
muszą spełniać 5 w/w pkt; nie 6.: nie mają państwa. Są to: Łemkowie, Romowie, Tatarzy, Karaimi.
Mamy ponad 270 grup etnicznych (20%
mieszkańców Europy). Europę da się podzielić na
7 klas ze względu na to ile jest w nich mniejszości etnicznych:
- Państwa
monolityczne: niewiele państw etnicznych; gr. narodowa: 97,5% (Polska,
Hiszpania, Portugalia)
- Państwa
jednolite: gr. narodowa: 95% (Dania,
Węgry, Grecja, Holandia, Niemcy itd.)
- Grupa
dominująca: gr. narodowa dominuje: 85-95% (Włoch, Czechy, Finlandia,
Islandia itd.)
-
Państwa
większościowe: gr. narodowa: 75-85% (San Marino, Rosja, Litwa itd.)
- Państwa
przeważające: gr. narodowa: 65-75%
Ukraina, Luksemburg, Estonia, Szwajcaria)
- Państwa
wielonarodowe: gr. narodowa/podstawowa: 50-65% (Macedonia, Belgia,
Lichtenstein itd.)
- Grupa
inwersyjna (?): gr. narodowa: mniej niż 50% (Monako, Bośnia i Hercegowina,
Andora)
Taką ilość grup etnicznych i
mniejszościowych zawdzięczamy: zmianą
granic (z tego powodu staliśmy się państwem monoetnicznym i monoreligijnym), emigracją (działają dwukierunkowo:
powodują zwiększenie lub zmniejszenie się gr. mniejszościowych, a czasem też
tworzą się nowe grupy, np. Turcy w Niemczech – ok. 7mln), odrodzenie świadomości narodowej (na skutek globalizacji;
upowszechnianie się nowej ideologii wartości swojego narodu, budzi się świadomość
pochodzenia i budzi się gr.etniczna, która kiedyś ucichła)
Większość państw nie radzi sobie z tak
dużą grupą ludzi odmiennych etnicznie. Trudno jest znaleźć rozwiązanie tego
problemu. Większość państw deklaruje politykę odmiennych grup etnicznych i narodowych.
Jest
wiele rodzajów takiej integracji:
àFrancja: nie dopuszcza innych języków:
obowiązuje wszędzie francuski. Z pozycji prawa międzynarodowego jest to
złamanie praw mniejszości (Francuzi uważają że ich Rewolucja Francuska była na
tyle postępowa, że teraz mogą sobie pozwolić na wprowadzenie takiej zasady). Wg
Francuzów język to narzędzie do wejścia w kulturę; jest to narzędzie ideału
republikańskiego. Domagają się by każdy posługiwał się ich językiem, bo tylko
wtedy może stać się pełnoprawnym obywatelem.
àNiemcy: przyjęli politykę integracji, ale w
rzeczywistości jest to polityka segregacji (wyłapują ludzi najbardziej zdolnych
i ich uważają za pełnoprawnych obywateli). Kiedyś każdy kto rodził się na
terenie Niemiec był od razu uważany za Niemca, dziś pochodzenie zależy od jego
rodziców. Coraz trudniej jest dostać obywatelstwo niemieckie.
àAmeryka, Kanada (państwa emigracyjne):
napływ ludzi z innych kultur. Koncepcje na rozwiązanie problemu:
1.tygiel
kulturowy (wszystkie państwa powinny się wymieszać i powstanie wtedy nowy
obywatel amerykański)
2.konwergencja
kultur i globalizacja kultury (należy kultury ujednolicić na bazie jednej
kultury podstawowej:)
- kultura państwowa to ta
państwotwórcza, np. polska
- kultura państwowa ma być tworzona na
podstawie kultury ogólnoświatowej (kosmopolici)
Obie koncepcje nie sprawdziły się i
powstała nowa: wielokulturowości
(kultur nie da się likwidować, różnorodność kultur jest potrzebna. Kultura jest
zawsze czyjaś. Dostrzeżono w końcu piękno i pożyteczność w różnorodności
kultur). Wielokulturowość stała się zasadą polityki wewnętrznej (konstytucyjnie
po raz I w Kanadzie w 1971r.).
W latach 60. pojawiły się w Kanadzie
konflikty kulturowe, ale dzięki interwencji
premiera państwo się nie rozpadło na dwa i ogłoszono, że Kanada jest
państwem wielokulturowym. Następnie: Australia, USA i Szwecja. Polska: 1992r.
àUE: stoi na stanowisku wielokulturowości:
jest wspólnotą państw, obywateli, wielu kultur. Dokumenty:
-Traktat amsterdamski (paragraf 151 „Wspólnota
Europejska przyczynia się do rozkwitu kultur w różnych dziedzinach życia”)
- Traktat nicejski (art. 22 „UE szanuje
zróżnicowanie kulturalne, religijne i językowe”)
- Traktat z Maastricht (UE mówi, że każdy ma prawo
do swojego języka, kultury i religii !
)
W kulturze pojawia się życie pewnej
grupy ludzi, których twórczość musi być szanowana. Wszystkie kultury światowe
są częścią ogólnego dorobku kulturowego całego świata. Wielokulturowość jest
osadzona w grecko-rzymsko-chrześcijańskiej filozofii, ponieważ podkreśla wartość,
jaką jest różnorodność kultur. Ludzie się rozwijają i uczą przebywając wśród
ludzi z innych kultur.
Zasady działania modelu wielokulturowości w skali
międzynarodowej:
- Wszystkie narody, grupy etniczne mają jednakowe,
podstawowe prawa zasadnicze. Kultury się uzupełniają i rozwijają, dlatego żadna
grupa etniczna nie może być skazana na zagładę. Każdy człowiek rozpoczyna swoje
życie w niewielkiej grupie, ona się poszerza, ale nieznacznie, członek nie
rozwija się od razu jako obywatel Europy czy świata, ale małej społeczności
lokalnej.
- Postawa szacunku dla innych kultur; odrzucenie
podziału na kultury wyższe i niższe czy bogate i biedne, rozwinięte lub mniej;
kiedyś dochodziło przez to do grabieży kultury
- Dialog międzykulturowy polega na tym, że
likwiduje postawę izolacji (nie można mówić, że tylko moja kultura jest dobra)
a wprowadza dobre relacje z innymi kulturami; trzeba dawać od siebie to, co
najlepsze i brać od innych cenne cechy.
- Polityka kulturalna UE powinna mieć formę
mecenatu, nie nadzoru; decydenci nie powinni utożsamiać się jedynie z własną
kulturą, ale także z innymi, które wiele wnoszą.
- Między kulturami powinna być wymiana i współtworzenie
i instytucjonalizacja wzajemnych kontaktów kulturowych. Poprzez próbę poznania
ważnych elementów z innych kultur niż własna i wspólne tworzenie jest ważnym
elementem; próba łączenia istotnych elementów danych kultur (programy:
Kalejdoskop, Kultura 2000, Stolica Kulturalna Europy)
W państwie
wielokulturowym:
- Różne grupy kulturowe mają te same prawa w
ramach państwa, jednostki z mniejszych kultur muszą jednak odnaleźć się w
kulturze ogólnospołecznej, czyli muszą uczestniczyć w dwóch kulturach.
- Grupy mniejszościowe powinny wykazywać troskę o
swoją kulturę, troszczyć się o utrzymanie swojej tożsamości
-Polityka kulturalna powinna być w formie
mecenatu (państwo nie lekceważy kultur mniejszościowych, ale wspiera inicjatywy
twórcze innych)
- Mniej instrumentalne traktowanie kultury;
państwo nie wyzyskuje problemów etnicznych dla swojej polityki, twórcy nie mogą
być kupowani przez podmioty gospodarcze
Czynniki rozwoju kultur narodowych i mniejszościowych:
- zbiorowość narodowa powinna określić
centrum swojej kultury (im jest bogatsze, tym bardziej kultura ma szansę na
rozwój)
- umiłowanie swojej kultury, uznanie
jako ważnej
- żywotność przedmiotów i zachowań
symbolicznych
- umiejętność wiązania czasu (obecnie
żyjemy w teraźniejszością, ale powinniśmy pamiętać o przeszłości)
- pozytywny obraz własnego narodu,
swojej kultury (każda kultura ma swoich teoretyków: ludzi, którzy lepiej znają
swoją kulturę i to oni tworzą elitę i bez niej kultura się nie rozwija)
- pielęgnowanie własnego języka
werbalnego i pisemnego
ŻYWOTNOŚĆKULTUR
W EUROPIE ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ W PROCESACH JEDNOCZENIA SIĘ EUROPY
Podstawą tożsamości państw członkowskich
UE są: -zasada
demokracji przedstawicielskiej;
-rządy
prawa;
-sprawiedliwość społeczna;
-poszanowanie praw człowieka
-sprawiedliwość społeczna;
-poszanowanie praw człowieka
Kraje
zachodnie uważają, że są na wyższym etapie rozwoju (kulturowo, gospod.),
wschód: słabszy i biedniejszy.
wschód: słabszy i biedniejszy.
Renata Szumska – Europa
Wsch. jest kontrowersyjna pod względem granic, cech kulturowych. Większość
autorów jednak twierdzi, że Europa środkowo-wschodnia istnieje: Kundera,
Masarik, A. Tyszka, H. Salmana
Thomas Masarik – Przestrzeń
Europy Środkowo-Wschodniej wyznaczają okupacje;
obszar od Morza Egejskiego
obszar od Morza Egejskiego
po
Bałtyk; Czechy, Słowacja, Serbia, Chorwacja, Polska; Te narody po I WŚ uzyskały
niepodległość
Milan Kundera – granice Europy
Śr-Wsch wyznacza dawna monarchia habsburska, a po II WŚ ustrój
socjalistyczny;
Czechy, Słowacja, Polska, Węgry; uważał, że oddziela się od wschodniego
barbarzyństwa
(czyli
od ruchu rosyjskiego)
Europa Środkowo-Wschodnia –
obecnie obejmuje kraje pomiędzy językiem niemieckim,
a rosyjskim; Słowenia,
a rosyjskim; Słowenia,
Rumunia,
Bułgaria, Estonia, Łotwa, Czechy, Słowacja, Węgry, Albania, Białoruś, Ukraina,
Litwa, Polska;
grupa
Wyszechradzka: Polska, Czechy, Słowacją, Węgry; grupa wileńska: reszta.
Cechy krajów
Europy Środkowo-Wschodniej:
-nie jest to region
jednolity;
-łączy
je chrześcijaństwo
(w różnych wersjach: katolicy, protestanci, prawosławni);
(w różnych wersjach: katolicy, protestanci, prawosławni);
-krzyżują
się kultury wschodu i zachodu,
mozaika etniczna;
mozaika etniczna;
-występuje
nieufność do polityki
Niemiec i Rosji;
Niemiec i Rosji;
-chcą
stworzyć potęgę gospodarczą;
-wykazują
dziś duże zróżnicowanie;
-są
to kraje niewielkich narodów,
oprócz Polski, były w ciągłym zagrożeniu,
długo nie miały swojej państwowości
oprócz Polski, były w ciągłym zagrożeniu,
długo nie miały swojej państwowości
-w
większości mają cechy peryferyjności,
brakuje w Europie śr-wsch. Metropolii
brakuje w Europie śr-wsch. Metropolii
-nieufność
do historii (było wiele
ważnych wojen, ale zostały niedocenione)
ważnych wojen, ale zostały niedocenione)
-niestabilność
elit politycznych, moralnych,
gospodarczych i niespójność elit kulturalnych,
administracyjnych, politycznych (nie mają
ugruntowanej pozycji)
gospodarczych i niespójność elit kulturalnych,
administracyjnych, politycznych (nie mają
ugruntowanej pozycji)
Kraje Europy
Środkowo-Wschodniej przechodziły 4 okresy:
-Gdy nie należały do UE starały się zachować
swoją kulturę, gospodarkę, cechy narodowościowe; wszyscy
chcieli przetrwać
- Okres wyzwalania się z pod władzy Rosji,
zakończony sukcesem
- Starania do wejścia w struktury NATO i UE
- Obecny, okres szukania swojego miejsca w UE
W okresie 2 i 3 szczególnie widoczna była solidarność tych krajów:
grupa Wyszehradzka (Polska, Czech, Słowacja, Węgry); grupa wileńska (reszta).
Te kraje chciały stworzyć potęgę gospodarczą; wykazują duże zróżnicowanie, mimo
tego że są w NATO i UE. Kraje Europy Wsch. są niewielkie (oprócz Polski), były
w ciągłym zagrożeniu (niepewność), długo nie miały swojej państwowości, silny jest jedynie naród; w większości mają cechy peryferyjności cywilizacyjnej (brak
dużej metropolii, która byłaby centrum życia).
Cechy
krajów Europy Wsch. (Charles Gati): duchowe: rozczarowanie co do krajów Europy Zach., koncentracja na
przeszłości, spolaryzowana kultura polityczna, deficyt przywództwa, brakuje
wiary polityków,
polityczne: odzyskiwanie
niepodległości, niestabilność elit ,nieufność do historii; wejście na drogę
pluralizmu i wolnego rynku; duże zróżnicowanie kulturowe.
kulturowe: -ważność kultury (dzięki
niej społeczeństwa istnieją, ona je utrzymała); umiłowanie wolność (ceniona wartość, bo często była tracona); w tym rejonie zmienił się ustrój z
komunizmu na demokrację w sposób bezkrwawy;
głęboka tradycja tolerancji niewerbalnej; religijność (przekonania
religijne są bardzo żywotne (z wyjątkiem Czech); jest zaangażowana społecznie i
politycznie; Kościół był oparciem dla walki o niepodległość); różnorodność etniczna, narodowa,
religijna, światopoglądowa; wrażliwość
na wartości podstawowe; rodzina
odgrywa bardzo ważną rolę; indywidualizm
uspołeczniony; kultura wybaczania i
pojednania; ciągła odbudowa pamięci historycznej.
KULTURA
REGIONU
REGION - społeczność stanowiąca najszerszą wspólnotę
terytorialną. Ma wspólny los, cechy geograficzne, gospodarcze a ludność
wykazuje spójność w realizacji interesów i wspólnych celów. 1789 - pierwsze
użycie terminu; zainteresowanie regionami nastąpiło w XIX w (Kolberg, Glober) a
nasiliło się w XX w związku z rozwojem globalizacji i obawą o zanik kultur.
Rozwijała się też władza centralna która stwierdziła że prościej będzie
kierować mniejszymi regionami.
3 elementy pojęcia: teren (wzgórza, łąki, lasy – pomagają
wykreślić granice regionu), ludzie
(stroje, architektura, tradycje, budowle, język), wytwory ludzi związane z terenem (ludzie tworzą rzeczy
charakterystyczne dla regionu.
Zjawiska
związane z regionami:
- Decentralizacja
– rozbić państwo na mniejsze regiony aby lepiej nimi kierować
- Autonomiczność – władza centralna jest po to aby
pomóc regionom które nie są w stanie same się rozwijać, ale niektóre radzą
sobie same (Włochy, Niemcy – ich wszystkie regiony są autonomiczne)
Czy autonomiczne regiony
zagrażają rozbiciu państwa? Zależy to od
takich czynników:
- wewnętrzna polityka państwa (czy nie jest krzywdząca)
- pozycja państwa na świecie (jeśli słabe, regiony dążą do
uniezależnienia)
- układy międzynarodowe
- dynamika rozwoju regionów (jeśli szybka to będą chciały
być autonomiczne)
- przeszłość
- znaczące osobistości, politycy, osoby sprawujące władze
3. Podmiotowość
Polska po 1989 przystąpiła do
Regionalizacji kraju. Powstało 17 regionów które połączone potem w 4 grupy –
województwa centralne, zachodnie,
wschodnie, południowe. Przyświecały 2 idee: -jednostkami mniejszymi lepiej
kierować i – lepiej widać rezultaty w mniejszych regionach. Po 89 zaczęto
pracować nad podziałem administracyjnym; w 1999 podzielono kraj na 16
województw.
Zastrzeżenia do podziału – zdecydowały
układy polityczne (obok mocnych powstały małe i słabe województwa których nie
powinno być; lubuskie, opolskie, świętokrzyskie) – funkcjonuje błędna polityka
lokomotyw rozwoju (wspiera się województwa najsilniejsze a nie interesuje
słabymi; Polska przyjęła ja wchodząc do UE) – regiony kulturowe są
nierównomiernie dofinansowane (miejsca kultury w regionach silniejszych są
lepiej dofinansowywane)
EUROREGIONY –
regiony trans graniczne. Szukano regionów które mogłyby poprawić relację między
państwami. Zaczęto tworzyć euroregiony, w których występowały wspólne działania
gospodarcze i kulturowe (Shlaphe? – premier Brandenburgii jako pierwszy
opracował plan współpracy między Polską (lubuskie) a Niemcami. Na mocy
gospodarki: Polska- siła robocza i surowce, Niemcy- dystrybucja. Euroregion
stał się wzorem dla innych, jest ich teraz 18 – Nysa, Karpacki, Niemen, Bałtyk,
Śląsk Cieszyński, Beskidy, Puszcza Białowieska, Łeba, itd.)
Czynniki
rozwoju regionów i euroregionów:
1- Gospodarczy (Ernest Hass uważa, że jest
najważniejszy)
2- Więzi polityczne (Lindberg, Scheirgold?)
3- Współpraca wieloczynnikowa ( powinna rozwijać
się komunikacja i być wspólna władza)
4- Liderzy (Deutch – gdy elita dochodzi do
porozumienia lepiej nawiązać współpracę
Cechy
kultury w regionie: - nie powinno być rywalizacji między regionem a
ogółem (chodzi a kulturę), - kultura narodowa wprowadza regionalną do obiegu
światowego
KULTURA W LOKALNYM ŚWIECIE
Cechy:
-Terytorium społ. lokalnej jest ściśle
zakreślone i niewielkie; mieszkańcy spotykają się ze sobą bezpośrednio, styczności mogą być
albo uregulowane (bazują na funkcjach jakie pełnimy w danej społeczności) albo
nieuregulowane (spotkania przypadkowe, spontaniczne); poznajemy się w tej
styczności i oceniamy nawzajem
-Ludzie społ. lokalnej gospodarują
terytorium na swój sposób, wyobraźnie, wiedzę; zawiera się w tym wizja
przyszłości i możliwości finansowe; mieszkańcy na ogół akceptują te same
wartości i normy, wzory zachowań, obyczaje, mają wspólną aksjologie (podstawy
do wartościowania), poczucie bezpieczeństwa; ludzie włączają się we wspólne
działania – mają poczucie wspólnotowości i odrębności co do innej spol.
Lokalnej
Społeczność
lokalna (Szczepański)- zbiorowość której członkowie są połączeni więzią na
terytorium zamieszkania uważanym za wspólne i więzią podobnych lub wspólnych
związków z tym terenem
Co odróżnia ją od innych? – kultura
która ściśle związana jest z historią, wydarzeniami, problemami wspólnie
rozwiązywanymi; kultura małego kręgu ma specyficzne cechy
Cechy
kultury lokalnej:
- związana jest z naturą, przyrodą,
konfiguracją terenu
-powstały z zapożyczeń i z kultury
masowej
- powstaje na bazie bezpośredniego
kontaktu kulturowego (ludzie muszą być zintegrowani to wtedy kultura ma
charakter bardziej dynamiczny i twórczy)
- holizm?; kultura obejmuje całość życia
– duchowego, materialnego, itd.
-jest całościowa w sensie społecznym
(wszyscy biorą w niej udział)
- rodzinność i wspólnotowość (rodzina
podstawą tworzenia społ. lokalnej)
- sakralność; na treść i formę kultury
silny wpływ wywiera religia i zasady życia religijnego a także Kościół i
duchowieństwo; wydarzenia religijne mają duży wpływ na życie społeczne
- aksjologiczność; ważne są wartości
których ludzie starają się przestrzegać; kontrola społeczna w oparciu o wyznawane
normy
- realizm życia, prostota formy; w
kulturze odbija się całość życia społ. lokalnej w najprostszej formie
- charakter osobowy; przeciętny
mieszkaniec ma wrażenie że tworzy kulturę lokalną
- niekomercyjność; tworzona jest przez
miłośników którzy nie biorą za to pieniędzy, drobne opłaty ale nie dla zysku
- poczucie odrębności i ważności;
mieszkańcy cenią to że mają swoich świętych, bohaterów, swój styl
- różnorodność – różnorodność w swoich
kulturach (dla jednych ważne palmy w Niedziele Palmową dla innych szopka w
Swięta Bożego Narodzenia)
Funkcje
kultury społeczności lokalnej:
1- Dzięki kulturze mieszkańcy są związani ze swoją
społ. lokalna, zintegrowani, mają coś w stylu „prywatnej ojczyzny” co znają i
jest im bliskie
2-
Stymulująca; Dy ma swoją kulturę to stymuluje
ludzi w kierunku rozwoju, zachęca do pewnej działalności
3- Selektywna ; ludzie łatwiej dokonują selekcji
kultury popularnej i wybierają z innych tylko to co jest ważne a odrzucają to
co niszczące i płytkie
- Różnicowanie i dynamizowanie kultury
regionalnej; zostaje ubogacona, kultura regionalna może wprowadzać pewne wzorce
do ogólnospołecznej
Dlaczego
kultura lokalna ostatnio ucierpiała?:
1- Zbyt długo trwał PRL, wbrew nazwy tępił to co
ludowe bo było to związane z przeszłością, chrześcijaństwem i tradycją; chciał
budować wszystko od nowa
-
Bierność i osłabienie poczucia i społ. małej
lokalnej; mają poczucie niższości i zacofania
- Załamanie się stabilności społ. lokalnej; ludzie
ze wsi emigrowali do miast, po II wojnie światowej nastąpiła degradacja ludzi
bogatych, władzę przejęli ci należący do niższej kategorii
4-
Miski poziom życia w małych społ. lokalnych;
ludzie skupiają się na podwyższaniu standardów życie i nie mają czasu na rozwój
kultury
5-
Niedorozwój zainteresowań kulturalnych,
zainteresowań teatrem, filharmonią
-
Wprost niekontrolowane otwieranie się na kultury
obce (zasada Glogera: obce znać dobrą rzeczą jest, swoje – obowiązkiem)
-
Aksjologiczny chaos
-
Gwałtowny rozwój elektronicznych mediów i
środków i nieumiejętne ich używanie (służą do pomocy i tworzenia mediów obcych)
9-
Brak autorytetów moralnych (szukamy obcych, nie
doceniamy swoich)
10.
Silne nastawienie komercyjne w dziedzinie
kultury (potrzebuje nakładów finansowych).
By kultura się rozwijała:
- musi istnieć choć mały stopień
zintegrowania wśród ludzi (więź)
- ludzie muszą mieć poczucie wartości,
odrębności wobec innych kultur
- w społ. lokalnej musi istnieć i
rozwijać się infrastruktura społ-kult (szkoły, instytucje, lokale, pomniki,
kaplice itp.)
RODZINA TWÓRCĄ I
PRZEDSTAWICIELEM KULTURY
Relacje rodzinne zaburza:
-upowszechnienie się
indywidualistycznej koncepcji człowieka i postulaty
samorealizacji (ktoś nie ma siły na problemy rodzinne, stara się uwolnić)
-duża ruchliwość
przestrzenna i społeczno-zawodowa ludzi
-mała liczba dzieci w
rodzinie
-rozwój stowarzyszeń i
organizacji, które dają jednostkom duże możliwości rozwoju
-pluralizm wartości, norm,
gustów, w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego
-rozwój postaw
konsumpcyjnych, wygoda, łatwość życia
-propagowanie poglądu, że
rodzina jest sprawą prywatną
Alternatywne formy do życia rodzinnego: -życie w pojedynkę; -życie wspólne bez zawarcia związku
małżeńskiego
-życie pary małżeńskiej z
wykluczeniem dzieci -życie na sposób rodzinno-małżeńskie
osób tej samej płci
-życie pary osób odmiennej
lub tej samej płci traktujących się jak małżonków, ale nie prowadzą wspólnego
gospodarstwa domowego
Wraz z rozwojem oświaty
osłabła socjalizacja pierwotna. Socjalizacja wtórna tworzy się poza rodziną i
dzieje się tak współcześnie (czerpiemy wzorce poza rodziną). Rodzina stała się
mniejsza, dwupokoleniowa i nie ma komu przekazywać wzorców. Kultura nie może
być przekazywana gdy nie ma więzi między ludźmi.
Rodzina to grupa:
-powszechna, -naturalna, -podstawowa
Granice, kto należy do rodziny: -małżeństwo, -pokrewieństwo naturalne, -adopcja
Wyodrębniona przestrzeń własna rodziny – przestrzeń ta jest zamknięta, prywatna,
każdy sam może tą przestrzeń zagospodarować, w tej przestrzeni każda rodzina ma
swoją kulturę.
Rodzina: -uczy świata, poznania ludzi;
-atrybut człowieka, coś
trwałego w życiu ludzkim;
-wyraźnie naznaczona
nazwiskiem;
-zróżnicowana wewnętrznie
poprzez pozycje i role;
-kontakty w rodzinie są
bezpośrednie;
-pokazuje zdolność do
uznania i zrozumienia;
-wprowadza w świat znaczeń;
-mamy zaufanie do osób z
rodziny i od nich czerpiemy informacje;
-wprowadza w działanie;
-stawia różne cele i
zadania, wszyscy są w nie wciągnięci;
-jest selektorem i
interpretatorem życia społecznego;
-leczy zranienia w życiu,
przywraca psychikę do równowagi;
-przekazuje dziedzictwo
kulturowe swoim członkom;
Wartości w kulturze polskiej:
1. Rodzinność, poczucie wspólnotowości
2. Wartość domu – wzór polskiego domu wykształcił się na
podstawie domu szlacheckiego; dwór był miejscem schronienia, odpoczynku i
wzajemnej pomocy; dom nie był wyizolowane, był otwarty na życie publiczne;
3. Wysoka wartość dziecka – dziecko to wartość wyjątkowa; jest to
zasługa katolicyzmu, który tą wartość podkreśla
4. Wysoka pozycja kobiety – matki, żony; w Polsce kobiety od zawsze
miały wyższą pozycję niż w innych krajach; od 1918 roku mają równie praw
wyborczych; często same wychowywały dzieci, były głową rodziny, bo mężczyźni
byli na wojnie; kobieta cieszyła się szacunkiem, ale też wiele obowiązków na
nią spływało;
5. Religijność – silnie ugruntowana (specyficzne
cechy: ma bardziej przeżyciowy niż
racjonalny charakter; mniej skupiamy się na rozumieniu, a bardziej na emocjach
i przeżyciu; silnie związana z rodziną; związana wszechstronnie z narodem; występuje
silny kult Matki Bożej)
6 6. Racjonalność dopełniona emocjonalnością (przegrywamy w negocjacjach, kierujemy
się głównie emocjami, ale nie jesteśmy pozbawieni racjonalności: uczuciowość
wzbogacana racjonalnością)
7 7. Intymna otwartość (w krajach zachodnich istnieje podział na
to co prywatne [dom] i na to co
publiczne [np. restauracje] i np. nie przenosi się pracy do domu, a w Polsce z
domu robimy dalsze miejsce naszej pracy)
8 8. Gościnność (cechy polskiej gościnności: otwartość na
gościa i jego potrzeby; radosne przeżywanie obecności gościa w domu; ofiarność
na rzecz gości; bogate formy okazywania szacunku gościom)
9 9. Indywidualizm uspołeczniony (poczucie dużej niezależności: nie lubimy
szefów, duży krytycyzm wobec władzy)
10. Poczucie
godności i honoru (dawniej
było mocniej widoczne)
111 Suwerenność,
wolność, patriotyzm
12 Łatwość
przebaczania, brak mściwości
13 Demokracja,
obywatelskość (krytycyzm
wobec władzy)
14 Poczucie
służby, gotowość do poświęceń
15 Otwartość
na inne kultury, tolerancja (6
źródeł polskiej tolerancji: 1.Dominacja wartości chrześcijańskich;
2.Wieloetniczność; 3.Różnorodność religijna; 4.Sąsiadowanie z kulturą
zachodnią, wschodnią i arabsko-turecką; 5.Nieabsolutystyczny typ władzy;
6.Długi okres braku własnej państwowości – otwartość na kultury zaborców,
abyśmy mogli istnieć)
16 Łatwowierność;
brak realistów (łatwo wierzymy Bożej Opatrzności – mało robimy)
17
Polski język (szybko go wykształciliśmy i oczyściliśmy
z naleciałości łacińskiej; XVIII/XIX – język urzędowy)
Uwarunkowania rodziny sprzyjające przekazywaniu kultury:
à odpowiedni standard życia
à wewnętrzna atmosfera rodziny (im bardziej pozytywna, bogatsza więź
uczuciowa, tym więcej do przekazania)
à trwałość
i stabilność życia rodzinnego (zbyt częste zmienianie pozycji społ. i miejsca
zamieszkania utrudnia funkcję kulturotwórczą)
à
umiejętność twórczego wykorzystywania czasu wolnego i świętowania
à proporcjonalny udział pokoleń w życiu
rodzinnym sprzyja umiejętności przekazywania kultury
à jeżeli rodzina jest mocno osadzona w
sieci pokrewieństw i przyjaciół to w bogatszy sposób przekazuje kulturę
à otwartość na wartości duchowe i
nadprzyrodzone (poszerza i pogłębia zainteresowania)
CZŁOWIEK WE WSPÓŁCZESNEJ KULTURZE
Społeczeństwo informacji/komunikacji:
- charakteryzuje je ogromny
pluralizm - ludzie muszą
być połączeni pewną więzią
- szybki rozwój technologii
i jej absorpcja do wszystkich dziedzin życia (wiele nowych zawodów, obywatel
musi wszystko rozumieć, aby dokonywać słusznych wyborów, klasa twórcza [nowa kategoria ludzi]: naukowcy, inżynierowie,
pisarze, artyści, ludzie biznesu itd. – ok. 13%, cechy: jest aktywna, przeciwieństwo
konsumpcjonizmu, jest zróżnicowane, nie goni za wygodą i pieniądzem.
Dwie kategorie:
1.Inteligencja
techniczno-ekonomiczno-menagerską – symbol: komputer (społeczeństwo
zwrócone jest na świat zewnętrzny, wiedza jest praktyczna, ma tworzyć wygody,
pomaga osiągać wytyczone cele. Człowiek nieco zapomina o sobie. Społ., nie
chcąc tracić dynamiki rozwoju, preferuje jednostki, które są świetne w
technologii i zarządzaniu i świetnie zarabiają. Duże pieniądze są przeznaczane
na rozwój nowych technologii. Efekt jest
bardzo dobry; dzięki tej inteligencji jakość życia w świecie zewnętrznym
polepsza się).
Mimo
osiągnięć pojawiają się zjawiska kryzysowe. Wynika to z tego, że ukształtowała
się mentalność instrumentalna
(chodzi tylko o to, jak upiększyć świat zewnętrzny). Nie wiemy jednak jak mamy
te instrumenty używać: odp. dają ci, którzy mają głębszą więź z innymi ludźmi.
Wzrasta ilość tego typu ludzi: milcząca rewolucja (człowiek potrzebuje wartości
duchowych). Pojawiają się hasła umiarkowania, ograniczenia (konsumpcji, jazdy
samochodem itp.):
2.Inteligencja życia – symbol:
Ewangelia(ujmują człowieka całościowo, dostrzegają różne jego potrzeby i
potrafią pomóc [potrzebę sensu życia, duchowego, transcendentalnego]; swoje
życie osobiste łączą z życiem narodowym i państwowym, społecznym
[odpowiedzialność społeczna]; nie biorą bezpośrednio udziału w procesach
technicznej modernizacji i polepszania poziomu życia: mają komfort oceny z
dystansu, obserwują; są bardzo zaangażowani lokalnie, znają środowisko, myślą
globalnie a działają lokalnie; upominają się o principia etyczne [zasady
etyczne są coraz ważniejsze]; duża część: wrażliwi na wartości religijne;
bronią życia, umacniają je w różnych formach)
Tych klas nie możemy sobie
przeciwstawiać – one się wzajemnie uzupełniają i obie są potrzebne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz