- dyscyplina filozoficzna (miejsce)
- badająca poznanie ludzkie (przedm. Materialny
- w aspekcie jego prawdziwości (przedm. Formalny)
- w sposób maksymalnie krytyczny (metoda)
- celem ustalenia podstaw i granic wiarygodności ludzkiego
poznanai (cel)
2. 2. Koncepcja
teorii poznania
- zależna od nauk szczegółowych (fizjologia, psychologia,
socjologia)
- zależna od innych działow filozofii (logika, semiotyka,
aksjologia)
- niezależna, autonomiczna
- analityczna:
*Quine- epistemologia znaturalizowana
* Szkola Lwowsko- Warszawska, Tarski, Adjukiewicz (lokika,
semiotyka)
* autonomiczna, ale z wieksza samoświadomoscia(Chisholm)
Zarzuty do zależnych koncepcji TP:
- petitio principi- żądanie podstawy
- nie normatywność
- eksternalizm (mechanizm)
- zwężenie tematyki
- specyficzny profil
3. Powody
uprawiania teorii poznania
-istnienie błędów w poznaniu (doświadczenie, rozumowanie,
językwoe)
- dogmatyczność nauk (wiedzy) nieuzasadnione założenia
(każda nauka przyjmuje założenia, metody, których nie może uzasadnić na swoim
gruncie
Dlaczego należy studiowaćTP?
- istota filozofii – ogolnej wiedzy
- związki filozofii z humanistyką- kultyroznawstwem
4. Sceptyzm
i problem możliwości teorii poznania
5. Rodzaje
czynności poznawczych
Rozrożnienie: K. Twardowski- czynności (akty) i …..
(rezulataty); poznawanei- uzysk informacji
Rodzaje:
- bezpośrednie - pośrednie
- zmysłowe – intelektualne
-naoczne – nienaoczne
- intuicyjne – dyskursywne
- rormalne - paranowmalne
6. Poznanie
bezpośrednie i pośrednie
Bezpośrednie: nie ma pośrednika nieprzezroczystego ->
dot. Czegoś zewnętrznego oraz wewnętrznego (własnej swiadomosci) *
przypomneinei, zastanowienie, brak odwołania do wcześniej uznanych sądów,
jednoetapowość, brak zmiany charakterystyki czasoprzestrzennej
Pośredniki: a) nieprzezroczyste: pelnia fukcjee poznawcza o
ile same sa przedmiotem instrumentalnym poznania; b) przezroczyste: pelnia
fukcje bez stania się przedmiotem poznania
Pośrednie: może się zmieniać charakterystyka
czasoprzestrzegnna, poznianie w wyniku rozumowania- minimum 2 etapy, odwołanie
do innych sądów
Pośredniki: nieprzezroczyste: np. znaki naturalne,
ikoniczne, konwencjonalne, znaki językowe, oznaczają przedmioty
7. Typy
poznania bezpośredniego
- spostrzeżenie zmysłowe zewnętrzne
- spostrż. Zmysłowe wewnętrzne
- spostrzeżenie wewnętrzne
- przypomnienie
8. Odmiany
sporu o źródła poznania
- na płaszczyźnie psychologicznej (wiedza urodzona czy
nabyta; akcent na czynniki genetyczne)
- na plaszczyznie metodologicznej (udział rozumu w uzyskaniu
wiedzy)
- na płaszczyźnie epistemologicznej (co jest ostatnią
instancją kontrolującą i oceniającą poznanie? Rozum czy pozarozumowe czynniki?)
9. Stanowiska
w genetycznym sporze o źródło poznania
- Empiryzm genetyczny (wiedza z doświadczenia zmysłowego);
John Locke, Arystoteles , Tomasz.
Model 1: umysł odżywia się wrażeniami zmysłowymi
Model 2: wszystkiego uczymy sięz zewnątrz
- Natywizm = racjonalizm genetyczny (czesc wiedzy jest
wrodzona); Platon, Kartezjusz, Leibniz; Bóg dał idee Boga
10. Odróżnienienia:
analityczny- syntetyczny, a priori- a posteriori
- W. analityczna: wiedza pojęciowa lub językowa wyjaśniająca
ich sens; treść orzecznika zawierta się w treści podmiotu np. cm to 10mm
- W. syntetyczna: wiedza rzeczowa, aktualna, wiedza o
świecie; treść orzecznika nie zawiera się w treści podmiotu np. ten chłopiec ma
120cm wzrostu
- W. a posteriori: wiedza nabyta przez doświadczenie
- W. a priori: niezależna od doświadczenia
11. Stanowiska
w metodologicznym sporze o źródła poznania
Aprioryzm: podkresla znaczenie intelektu jako niezależnego
od doświadczenia zrodla wiedzy
Aposterioryzm: kluczowa rola doświadczenia jest akceptowana
4 skrajne stanowiska:
- skrajny aposterioryzm- akceptuje doświadczenie
- skrajny aprioryzm- jedynie intelekt
- umiarkowany aposterioryzm- doświadczenie zrodlem wiedzy
syntetycznej
- umiarkowany aprioryzm- intelekt zrodlem wiedzy
analitycznej
12. Argumenty
na rzecz aposterioryzmu i aprioryzmu
13. Stanowiska
w epistemologicznym w sporze o źródła poznania
Racjonalizm epistemologiczny: pełni rolę instancji
organizującej, kontrolującej i oceniającej ludzkie pozanie, ludzkie poznanie
powinno spełniać wymóg racjonalności wymóg jest sformułowany w postaci zasady
intersubiektywnej komunikowalności i kontrolowalności poznania
Irracjonalizm ep.: uważa, że poznanie poza racjonalne lepiej
informuje nas o rzeczywistości, pozwala dotrzeć do sfer niedostępnych rozumowi
oraz nie znieksztalca sfer do których ma dostep, poznanie racjonalne stosuje
się z powodzeniem tylko do niektórych obszarów poznawczych, reszte poznajemy
dzięki pozaracjonalnym władzom (przeczucia etc)
14. Odmiany
racjonalizmu
- epistemologiczny- oznaczenie stanowiska o władze poznawcza
oceniającą, organizującą i kontrolującą poznanie
- metafizyczny- może być pojmowany: 1. Rzeczywistośc jest
uporządkowana wg pierwszych zasad; 2. Racjonalność budowy świata, punkt wyjścia
na rzecz istnienia Boga
- antropologiczny- stanowisko uznaje w bycie ludzkim i jego
działaniu prymat umysłu przed zmysłami oraz intelektu przed wolą
15. Argumenty
racjonalistów
16. Kryteria
poznania racjonalnego
- intersubiektywna komunikowalność- poznanie jest
sformułowane tak, że każdy człowiek je rozumie
- intersubiektywna kontrolowalność- poznanie jest
sformułowane tak, że każdy człowiek umie je sprawdzić
17. Odmiany
sporu: realizm idealizm
3 plaszczyzny: a) spód epistemologiczny- wyraża się w
pytaniach co jest przemiotem; b) spór metafizyczny- co istnieje, w jakim
stosunku; c) spór semantyczny- czy prawdziwość zdań na temat danej dziedziny
przedmiotowej jest wyznaczona przez fakty pozajęzykowe i pozapodmiotowe czy
raczej przez czynności weryfikujące lub uzasadniające podmiotu poznającego
- przedmioty realne (byty realne, niezależne od umysłu)
- przedmioty intencjonalne (konstrukty myślowe)
- idee (w sensie subiektywnym: emocje, uczucia, doznania,
myśli)
18. Stanowiska
idealistyczne i realistyczne
Idealistyczne:
- epistemologiczny idealizm immanentny (poznajemy wyłącznie
idee a nie przedmioty realne- J. Berkley, D. Hume, przedmiot- nasza świadomość)
- metafizyczny idealizm subiektywny (istnieja wyłącznie idee
oraz przezywajace je umysły)
- epistemologiczny idealizm transcendentalny (poznajemy idee
oraz przedmioty intencjonalne- rzeczy sa poznawalne , rzeczy realne sa dla nas
intencjonalnymi kontruktami)
- metafizyczny idealizm transcendentalny (istnieja umysły, idee
oraz ich intencjonalne wytwory)
Realistyczne:
- realizm epistemologiczny (poznajemy nie tylko idee i p.
intencjonalne ale także przedmioty realne)
- realizm metafizyczny (istnieja przedmioty realne, nie
tylko idee)
19. Argumenty
idealistów i realistów
Obrona realizmu epistemologicznego: podważanie powyższych
trzech arg, odwołanie się do zasady intencjonalności (wszelkie przeżycia
swiadome skierowuje się na cos od niego roznego, podważanie punktu wyjścia
idealistycznej teorii poznania (poznawczo dane są nam nie tylko mentalne
reprezentacje rzeczy ale i same rzeczy)
20. Pojęcie
prawdy- koncepcja klasyczna
- klasyczna= korespondencyjna
- Ventas
est aedequatho intellectus et rec, secundum quod intellectus dicit lesse quod
est, et non esse quod non est. Tomasz z Akwinu
- myśl M jest prawdziwa znaczy: myśl M stwierdza, że jest
tak, a tak i tak, a tak jest właśnie – K. Ajdukiewicz
-Zdanie B jest prawdziwie gdy zdanie B stwierdza B i B jest
właśnie
- sąd jest prawdziwy gdy stan rzeczy wyznaczony przez jego
treść zachodzi niezależnie od istnienia sądu i obrębie tej dziedziny bytu w
której dany są go umieszcza- Ingarden
*prawdziwość do zgonosć miedzy trescia danego poznania a
okreslona strona jego przedmiotu
* nosniekiem prawdziwości sa zdania
*brak kryterium
21. Semantyczna
koncepcja prawdy Tarskiego
- motywacja filozoficzna dla języków nauk dedukcyjnych
- logicy traktowali prawdę podejrzliwie
- antynomię można usunąć poprzez konsekwentne operowanie
rozróżnieniem na język i metajęzyk
- zadanie Tarskiego: sformułować materialnie adekwatną i
formalnie poprawną definicję prawdy
- warunek materialny adekwatności zawarł w konwencji T
Zdanie X jest prawdziwie ó p, zdanie P jest prawdziwe ó p
- def prawdy: ma z niej wynikać konwencja T dla każdego
prawdziwego zdania rozważonego języka
- potraktował prawdziwość jako szczególny przypadek pojęcia
spełniania funkcji zdaniowej
- jeśli jest zdaniem to jest spełniona przez wszystkie ciągi
przedmiotów albo przez żaden taki ciąg
- pierwszy przypadek prowadzi do definicji prawdy: zdanie X
jest prawdziwe ó
jeśli spełnione przez dany ciag przedmiotów
22. Nieklasyczne
koncepcje prawdy
- niejasność
- nieoperacyjność (żeby stwierdzić ze relacja zachodzi
trzeba wyjść poza przedmiot poznający)
- brak kryterium (kryt. Nie może zastąpić istoty)
- prawda to zgodność z kryteriami, twierdzenie prawdziwe to
zgodność myśli z kryteriami
1) koncepcja koherencyjna- prawdziwość, zgodność myśli
między sobą
2) k. pragmatyczna- prawdziwość to uzytecznosc
3) k. ewidencyjna- ostateczne kryterium to oczywistość
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz