ARCHITEKTURA NEOKLASYCYZMU
- porządki architektury antycznej
- projektowanie w nowym stylu
- wzorowanie na starożytnych budowlach greckich i
rzymskich oraz niektórych z odrodzenia
- budowle na planie koła/ prostokąta
- kolumnady, portyki kolumnowe, tympanony, pilastry,
duże okna, płaskorzeźba
- harmonia, zrównoważona kompozycja, symetria
- fasady o liniach prostych
- oszczędne zdobnictwo: lwy z ludzkimi głowami, orły, wieńce,
girlandy, kokardy, hełmy, tarcze
- bud. użytkowe: urzędy, teatry, szkoły, muzea,
szpitale
- palace: duże, niskie, wydłużone, na planie
prostokąta z wysuniętym portykiem
- koscioly na planie koła
Wielka
Brytania:
Robert Adam: zdobnictwo ,lekkie i eleganckie
budowle(białe, kremowe stiuki), kunsztowne balustrady. Osterley House, Syon House, Uniwersytet w Edynburgu,
Register House
John Nash:
Re-cnt’s Park, Oxford Circus, All Soul Church, Royal Pavillon
John Soane: Bank
of England, Dulwich Picture
Francja:
J. G. Soufflot:
Hotel Marigny, Hotel-Dieu, Panteon w Paryżu
J. Chalgrin: Łuk Triumfalny
Ch. Percier: Pavillon Marson
Ogrody
angielskie:
- ch. nastrojowo- sentymentalny
- elementy: sztuczne ruiny, obeliski, świątynie
- wykorzystanie naturalnych warunków
- unikanie płotów: skały, żywopłoty, strumienie
Prior Park,
Studley Royal Park, Stourhead, Eglischer Garten w Monachium, Stadtpark w
Wiedniu
Puławy, Pałac Marynki: przy pałacu Czartoryskich, wg
projektu Piotra Aignera, jednopiętrowy z fasadą z kolumnami i pilastrami w
stylu korynckim, fryz wzdłuż całej fasady
Nieborów: świątynia Diany w Arkadii -> 4 kolumny
z przodu zwieńczone tympanonem
J. L. DAVID:
- ewoluował od sztuki baroku do formuły
klasycystycznej
- wielkoformatowe obrazy o tematyce antycznej:
Śmierć Sokratesa, Andromacha opłakująca Homera, Przysięga Horacjuszy: teatralny
patos, prostota form, statyczna kompozycja, ostry światłocień, reliefowy
modelunek
- obrazy propagandowe: Przysięga w Sali do gry w
piłkę
- śmierć: Śmierć Marata
- przedst. monarchy: Koronacja Napoleona, Napoleon w
gabinecie
- portrety: Portret A. Leroya, Sabinki
J. A. D. INGRES:
- m. mitologiczne: Edyp i Sfinks, Jowisz i Tedyta
- m. historyczne: Śluby Ludwika XIII
- m. alegoryczne: apoteoza Homera
- m. religijne: Chrystus dający klucze św. Piotrowi
- akt kobiecy: Kobieta w kąpieli, Wielka odaliska,
Źródło, Łaźnia turecka
F. GOYA:
- tematyka: sc rodzajowe (polowania- Psy na smyczy,
sceny ludowe, przywary społeczeństwa, przemoc, czerownice i gusła), portret,
malarstwo historyczn, religijne- Narodziny Marii, martwa natura
- portret: Księżna Alba, Portet Josefy Bayeu,
Portert rodzinny infanta Don Luisa
- historyczne: Kolos, Panika, Okropności wojny,
Rozstrzelanie powstańców madryckich
E. DELACROIX:
- dynamiczny układ barw
- m. egzotyczne: Kobiety algierskie, Szaleńcy z Tangeru,
Wesele Żydowskie w Maroku, Arab zaatakowany przez lwa, Polowanie na lwy
- m. żeglugi: Barka Danteo
-m. wojny i historyczne: Masakra na Chios, Wolność
wiodąca lud na barykady, Wkroczenie krzyżowców do Konstantynopola
- martwa natura: Bukiet kwiatów w wazonie
GERICAULT:
- portrety: Portret Kleptomana
- sc batalistyczne: Tratwa Meduzy
- przedstawienia koni: Oficer Szaserów
J. FUSSLY:
- Nocna mara, Koszmar, Stworzenie Ewy, Cisza
W. BLAKE:
Dzieła wizyjne, o niezwykłej skali wyobraźni,
mistyczno-prorocze, osnute na tematyce i problematyce biblijnej. Stosował
technikę ręcznie kolorowanegomiedziorytu, tempery i akwareli. Jego prace
zostały ocenione w pełni dopiero przez prerafaelitów i wywarły silny wpływ na
współczesne malarstwo angielskie.
Urizen stwarzający świat, Czerwony smok i niewiasta
obleczona w słońce
C D FRIEDRICH:
Pejzażysta pojmujący naturę jako "wrogą
towarzyszkę życia", stąd w jego obrazach częste przeczucie śmierci i
nadmierna naturalizacja krajobrazu z wybrzeży Bałtyku, gór Harzu, brzegów Łaby.
Reprezentował perfekcję formalną, świetny rysunek, dbałość o konstrukcję i
upodobanie nokturnów.
Dwie siostry na tarasie wychodzącym na port, Krzyż w
lesie, Statki w porcie wieczorem
PEJZAŻYŚCI ANGIELSCY
W.
TURNER:
tradycje dynamizmu P.P. Rubensa i świetlistość C.
Lorraina z romatycznym zafascynowaniem potęgą żywiołów i sił natury. Oprócz
pejzaży fantastycznych i realnych - wykonywanych początkowo akwarelami, później
również w technice olejnej - artysta malował sceny historyczne, ukazywał też
często wydarzenia współczesne. Głównymi elementami kompozycyjnymi były:
światło, kolor i powietrze. Turner wywarł olbrzymi wpływ na impresjonistów.
Rybacy na morzu (1796), Ulisses wyszydzający Polifema(1829), Pożar gmachu
Parlamentu w 1834 (1835), Walczący Témeraire(1839), Wschód słońca z morskim
potworem (1840), Deszcz, para i szybkość(1844).
J.
CONSTABLE- REALIZM
Inspiracją do tworzenia dzieł była dla Johna
Constable’a angielska przyroda. Na swoich obrazach najczęściej uwieczniał
lokalne krajobrazy angielskich miejscowości, zwłaszcza rodzinnego hrabstwa
Suffolk. Constable miał doskonałe oko to przenoszenia na płótno zjawisk
przyrodniczych, tworząc niezwykle przejmujące obrazy. Wzorował się na stylu holenderskim,
określanym jako realizm melancholijny. Duże znaczenia dla twórczość Johna
Constable’a miało także malarstwo Jacoba Ruisdaela.
John Constable miał bardzo duży wpływ na angielskie,
a z czasem także europejskie, malarstwo pejzażowe. Wykreował on nowe trendy,
gdzie królował dynamizm i energia. Był pionierem w kwestii malowania w
plenerze, pokazując że w ten sposób lepiej można uwiecznić na płótnie piękno
natury. Wielokrotnie powtarzał, że przyroda podlega nieustannym przemianom i
nawet chwila może zmienić kształt bądź kolor danego elementu, jak np. chmury
czy drzewa. Na swoje obrazy starał się przenieść różnorodne zjawiska
atmosferyczne, siłę wiatru, zachmurzenie, wilgotność powietrza, deszcz czy
burza.
Constable nigdy nie podróżował, całe życie spędził w
Anglii, pochłonięty malowaniem tamtejszych krajobrazów. Jego dzieła można
jednak podziewać nie tylko w londyńskich galeriach, ale również w Moskwie,
Waszyngtonie, Madrycie czy Bostonie. Do najważniejszych jego obrazów można
zaliczyć:
„Mali
wędkarze”, „Park Wivenhoe w Essen”, „Biały
koń”, „Widok Highgate”, „Wóz z sianem”, „Zboże na polu”, „Dolina Dedham”, „Widok
na Londyn z podwójną tęczą”, „Plaża w
Brighton” „Wiejska droga”.
ROMANTYZM W POLSCE
MICHAŁOWSKI
Po
podróży do Anglii (fascynacja A. van Dyckiem) powrócił do Krakowa w 1835,
rozwijając w pełni swój talent i twórczość, której tematykę stanowiły m.in.
sceny z wojen napoleońskich i powstania listopadowego, realistyczne i pełne
wyrazu portrety. Jego warsztat cechuje śmiały rysunek, syntetyczna forma,
swobodna technika. 1848-1853 prezes Rady Administracyjnej Krakowa. Prace m.in.: Napoleon na siwym koniu
(1846), Seńko, Kardynał (1845-1848), portret córki Celiny na koniu, Błękitny
chłopiec, Szarża w wąwozie Samosierry (1844), Oddział huzarów austriackich,
Portret konny Mikołaja I(1849), portrety S. Czarneckiego, K. Kniaziewicza.
GROTTGER
Istotną
cechą twórczości Grottger było zamiłowanie do przedstawień cyklicznych, artysta
celował w realistycznym oddaniu szczegółów, idealizacji i upiększenia postaci
ludzkiej (posągowy typ kobiety i pięknego sarmackiego bohatera). Pozostałe
cechy to silny światłocień, teatralność gestów. Cykle kartonów poświęcone
martyrologii polskiej były dziełami o dużej wymowie patriotycznej i zyskały
popularność: Warszawa I (1861),Warszawa II (1862), Polonia (1863), Lithuania
(1864-1866), Bór litewski(1864), Wojna (1866-1867). Z kolei płótna malarskie artysty cechują: psychologizm
portretowanych osób, delikatna gładka technika i świetlistość koloru,
mistrzowskie oddanie szczegółów, uroda pejzażu i przedstawianych zwierząt.
Przykładem twórczości portretowej mogą być: Portret dziewczynki (1860),Chłop z
Barszczowic (1860), Narzeczona z Wróblewic (1865), Portret Ignacego Jakubowicza
w konfederatce (ok. 1869). Tematykę powstańczą reprezentują: Przejście przez
granicę (1865), Pochód na Sybir (1866), Pożar dworu pod Miechowem, Pożegnanie
powstańca, Powitanie powstańca. Z kompozycji historycznych popularność zdobyła
Ucieczka Henryka Walezego(1860).
RODAKOWSKI
We
wczesnych pracach Rodakowskiego zaznaczył się wpływ wiedeńskiego biedermeieru
(charakterystyczne dla tego stylu akwarelowe portreciki). Warsztat olejny opanował w Paryżu, malując pierwsze obrazy o
tematyce romantyczno-patriotycznej. Głównie ceniona twórczość portretowa,
obejmująca ok. 50 płócien o charakterze reprezentacyjnym (np. z fragmentami
monumentalnej architektury w tle) oraz portrety prywatne o prostym układzie
kompozycyjnym, delikatnym i wyrafinowanym rysunku, nastrojowym ciemnym tle i
świetlistej głębokości tonów.Był mistrzem portretu psychologicznego. Odwoływał
się często do kompozycyjnych wzorów renesansowych. Jego wytworny i pełen umiaru
styl sytuuje malarza między romantyzmem a akademizmem.
Ważniejsze prace Rodakowskiego to m.in. portrety:
ojca (1850), generała H. Dembińskiego (1852), matki (1853), siostry (1858), L.
Kaplińskiego (1862), brata Maksymiliana (1863), L.B. Blüdhorn (1871), W.
Dzieduszyckiego (1880). Z obrazów o tematyce historycznej: Posłowie u
Sobieskiego (1861), Wojna kokosza (1872).
PRERAFAELICI
stowarzyszenie artystyczne założone w Londynie
w 1848 roku przez studentów The Royal Academy of Art: Johna Everetta Millaisa,
Williama Hunta, Dantego Gabriela Rossettiego i jego brata Williama Michaela, do
których dołączyli później malarze James Collinson, literat Frederic George
Stephens, rzeźbiarz Thomas Woolner, a nieco później Walter Howell Deverell i
Charles Allston Collins. Z grupą związany był także malarz Ford Madox Brown.
Występowali przeciwko wiktoriańskiej, czysto
akademickiej sztuce i głosili program sztuki odrodzonej moralnie, wzorowanej na
twórczości mistrzów wczesnego włoskiego renesansu. Program grupy oparty był na
poglądach Johna Ruskina oraz idei odnowy sztuki poprzez sięgnięcie do
twórczości włoskich mistrzów wczesnorenesansowych oraz Williama Blake'a. Z
jednej strony marzyli o powrocie średniowiecza, z drugiej starali się zmierzyć
z problemami swoich czasów. Ich twórczość pokrewna była działalności
niemieckiej grupy nazareńczyków.
Obrazy pełne są miłosnej symboliki i dydaktyzmu. Tak
jak ich poprzednicy postanowili odświeżyć społeczną religijność. Przedstawiają
świętych z czcią ale bez patosu i sztuczności. Mimo to, a może właśnie z tej
przyczyny ich twórczość jest prawdziwie mistyczna. Tematykę religijną
szczególnie upodobał sobie Rossetti. Późniejsza twórczość Prerafaelitów jest
preludium dla symbolizmu.
W dziewiętnastowiecznym malarstwie tradycyjnie
używano bitumenu, brązowego barwnika, który pozwalał na uzyskanie miękkich i
ciemnych kolorów. Głęboki, brązowy odcień łamano kontrastowym światłem,
powstałym po nałożeniu białego barwnika. Prerafaelici tworzyli w technice
wykorzystywanej w malarstwie ściennym, adaptowanej na swoje potrzeby. Dzięki
niej zadziwiali czystością i intensywnością kolorów. Wybrany sposób malowania
wymagał bezbłędnego dobierania kolorów i odcieni, gdyż raz popełnionego błędu
nie można było zamalować kolejnymi warstwami farby.
NAZAREŃCZYCY
stowarzyszenie malarzy, głównie niemieckich i
austriackich, działających w Rzymie, a następnie w innych częściach Europy, od
roku 1818 do lat 40. XIX wieku.
Nazwa ta jest często stosowana wymiennie z terminem Bractwo
św. Łukasza, jednak ściślej rzecz biorąc nie są to synonimy. Bractwo powstało w
Wiedniu w 1809 i rok później wyjechało do Rzymu. Jego członkowie po części
weszli w skład późniejszej grupy Nazareńczyków.
Grupę Nazareńczyków tworzyli m.in. Wilhelm Schadow,
Peter von Cornelius, Julius Schnorr von Carolsfeld, Ferens Szoldatits, Johann
Ramboux. Tak jak i Bractwo, przeciwstawiali się akademizmowi i za wzór stawiali
sobie malarstwo włoskiego quattrocenta. Nazwa Nazareńczycy związana była z
podejmowanymi przez nich religijnymi tematami, klasztornym trybem życia i
noszonymi strojami (luźne płaszcze i długie włosy).
POLSKA SZTUKA W MONACHIUM:
Józef
Chełmoński był członkiem monachijskiego Kunstvereinu, z którym
wspólnie wystawiał swoje dzieła. Podróże na Podole i Ukrainę (1782, 1874-1875)
w dużej mierze ukształtowały jego artystyczną postawę. W 1875 roku pojechał do
Paryża, gdzie stał się niezwykle popularny za sprawą oryginalnej tematyki
swoich obrazów (polska wieś, np. „Przed deszczem” oraz końskie zaprzęgi, np.
„Trójki” i „Czwórki”). W latach 1884-1892 nawiązał współpracę z paryskim „Le
Monde Illustré”, pracując jako rysownik-ilustrator. W 1887 roku malarz powrócił
do swej ojczyzny i osiadł w Warszawie. W dwa lata później przeniósł się do wsi
Kuklówka koło Grodziska Mazowieckiego, gdzie wykupił dworek i prowadził
gospodarstwo rolne. Mieszkał tam aż do śmierci.
Malarstwo realistyczne w jego wykonaniu polegało na
ukazywaniu scen rodzajowych, przedstawiających autentyzm życia polskiej czy
ukraińskiej wsi. Tworzone przez Chełmońskiego realistyczne i nastrojowe pejzaże
odtwarzały koloryt natury. Był on bowiem bardzo wrażliwy na piękno rodzimych
krajobrazów. Jego dzieła podkreślają nierozerwalny związek człowieka z
przyrodą. Często też przedstawiał pędzące konie czy dzikie ptactwo, rzadko zaś
tworzył portrety. Malował również sceny myśliwskie.
„Czwórka”, „Trójka”,
„Żurawie”, „Bociany”, „Kuropatwy”, „Droga w polu”, „Sprawa u wójta”, „Kozacy w
marszu”, „Przed burzą”.
Gierymski
Wyróżnikiem jego prac jest tak zwany „punkt świetlny” – często umieszczany w
różnych miejscach obrazu detal o odmiennej kontrastowej, kolorystyce. W 1880 r.
Aleksander powrócił do Warszawy i nawiązał współpracę z pozytywistycznym
tygodnikiem „Wędrowiec” kierowanym przez Stanisława Witkiewicza i Antoniego
Sygietyńskiego – jego późniejszych biografów. Od tego momentu twórczość
Gierymskiego stała się bardziej wyciszona i bliższa ideałom realizmu.
Aleksander zaczął ukazywać życie warszawskiej biedoty z niesamowitą precyzją.
Było to możliwe głównie dzięki wykorzystaniu przez artystę aparatu
fotograficznego do ich uwieczniania. W tym czasie Gierymski zrezygnował z
eksperymentów kolorystycznych i eksponowania światłocienia. Jego dzieła nie
spotkały się jednak z aprobatą i w 1885 r. pogrążony w manii prześladowczej
Aleksander wyjechał z Warszawy. Problemy natury psychicznej miały ogromy wpływ
na twórczość Gierymskiego i jego styl życia. Obsesyjnie doprowadzał swe obrazy
do perfekcji, które niekiedy nie różniły się od wykonywanych przez niego
fotografii. Posiadł również niezwykłą umiejętność utrwalania ulotności wrażeń,
charakterystyczną dla malarstwa impresjonistycznemu. Podróżując po całej
Europie, nierzadko popadał w tarapaty finansowe, pomimo nieustannej pracy
twórczej. Zmarł najprawdopodobniej 8 marca 1901 r. w Rzymie w szpitalu dla
psychicznie chorych.
Matejko:
Pasją Matejki było malarstwo historyczne. Precyzja i szczegółowość na jego
obrazach była cechą charakterystyczną artysty. Jego dzieła są niezwykle
dynamiczne, często w formacie panoramicznym oraz wielowątkowe. Ponadto Matejko
używał intensywnych barw, często też stosował kontrast dla podniesienia
dramaturgii sceny. Dokładne kontury oraz gładka powierzchnia powstawały, dzięki
oszczędnemu używaniu farb. Na obrazach Matejki zauważyć można historyczne
ubrania, ówczesny style architektoniczne oraz inne dawnej używane sprzęty czy
akcesoria. Pod koniec swojej karier artystycznej zmienił niektóre nawyki.
Przystał dbać już tak bardzo o staranność swych dzieł. Używał też więcej farby
niż wcześniej. Jego największymi dziełami są obrazy olejne takie jak:
„Bitwa pod
Grunwaldem”, „Jan III Sobieski pod Wiedniem”, „Bitwa pod Racławicami”, „Konstytucja
3 Maja 1791 roku”.
REALIZM
W historii sztuki, realizmem nazywa się kierunek
artystyczny w malarstwie drugiej połowy XIX wieku, zakładający wierne
odtwarzanie rzeczywistości i kwestionujący akademizm. Realizm w tym sensie
charakteryzuje się spokojną i cichą kompozycją, bohaterem dzieł jest człowiek
pracy, ofiara niesprawiedliwości i wyzysku. Tło najczęściej stanowią piękne
ojczyste krajobrazy. Elementy realizmu pojawiały się we wcześniejszych epokach,
ale jego główna ekspansja przypada właśnie na XIX w.
Najwybitniejszym przedstawicielem nurtu
realistycznego był Francuz Gustave Courbet, który jako pierwszy użył słowa
„realizm”, wobec nazwy dla nowo powstałego prądu artystycznego.
Cechy
malarstwa realistycznego:
* artyści wiernie odtwarzali rzeczywistość, starając
się dokładnie odwzorować kształt, materię oraz barwę przedmiotu,
* stosowanie perspektywy geometrycznej (zbieżnej) i
powietrznej w malarstwie,
* ukazywanie życia prostych ludzi, ich pracy,
codziennych obowiązków, bez idealizowania i upiększania,
* zaniechanie przedstawiania tego, co nie może być
sprawdzone i poznane (tematy zaczerpnięte z historii, Pisma Świętego lub
mitologii antycznych),
* rozszerzenie kręgu zainteresowań artystycznych o
motywy dotychczas niegodne sztuki.
* przedstawianie niezakłamanej rzeczywistości
dostępnej przeciętnemu człowiekowi (żadnych boginek i aniołów!),
* zaakcentowanie życia zwykłych ludzi, ich
problemów, pracy i trosk,
* uproszczenie kompozycji płótna, rezygnację z
ozdobników, przesadnie żywych kolorów i promiennego oświetlenia.
Jean-François
Millet – urodzony 4 października 1814 roku zmarł w
Barbizon 20 stycznia 1875 roku. Pochodził z chłopskiej pobożnej rodziny,
głównie na swoich obrazach przedstawiał scenki z codziennego życia wiejskiego,
codzienne prace i zajęcia chłopów, ich prace starał się ukazywać jak „coś
nadzwyczajnego, wielkiego”. Jego talent malarski ukazywał się już w czasach
dzieciństwa, lubił malować wszelkiego rodzaju pejzaże oraz portrety –
charakteryzujące malarstwo realistyczne („Kobiety zbierające kłosy”, „Siewca”),
a najbardziej przypadło mu do gustu malowanie scen z mitologi.
Riepin,
Repin, Ilja Jefimowicz (1844-1930), wybitny malarz rosyjski,
mistrz realizmu o znakomitym rysunku. 1864-1871 kształcił się w ASP w
Petersburgu. 1873-1876 przebywał jako stypendysta we Włoszech i Francji.
1894-1907 profesor, 1898-1899 rektor petersburskiej ASP. Od 1900 w Kuokala (w
Finlandii, obecnie Riepino), gdzie kupił posiadłość, która otrzymała nazwę
Penaty.Był członkiem grupy pieriedwiżników i kontynuatorem realistycznej
tradycji ich malarstwa. Tworzył kompozycje historyczne, rodzajowe i obrazy o
treściach politycznych, a także portrety znanych osobistości, stanowiące
istotne osiągnięcie w rozwoju tego gatunku w skali europejskiej.Niektóre płótna
Riepina, odnoszące się do stosunków społecznych w Rosji, mają cechy
oskarżycielskie - stały się sugestywnym przekazem dotyczącym losów ludu
rosyjskiego. Jego malarstwo charakteryzuje się swobodną fakturą i doskonałym
wyczuciem barwy i światła.Ważniejsze prace: Burłacy na Wołdze (1870-1873),
Wskrzeszenie córki Jaira (1871), Zaporożcy piszący list do sułtana tureckiego
(1878-1891), Procesja w guberni kurskiej (1880-1883), Aresztowanie agitatora
(1880-1892), Nieoczekiwany gość (1884), Car Iwan Groźny i jego syn (1885) oraz
portrety: W.A. Riepiny (1876), M.P. Musorgskiego (1881), A.I. Delwiga (1882),
W.W. Stasowa (1883), A.K. Głazunowa (1887), L.N. Tołstoja (1887).
Puvis de Chavannes Pierre Cécile (1824-1898), malarz francuski. Pod
wpływem malarstwa ściennego okresu renesansu, nie wiążąc się ani z awangardą,
ani z akademizmem, stworzył indywidualny styl malarstwa monumentalnego o
tematyce religijnej, mitologicznej i alegorycznej.Cechy formalne jego
twórczości: delikatny, czysty koloryt utrzymany w przytłumionej tonacji,
klasycyzujący rysunek i jasna kompozycja. Wywarł wpływ na wielu artystów, m.in.
na P. Gauguina i nabistów. Jego sztuka zapowiadała secesję w malarstwie.Prace -
malowidła ścienne w Paryżu (gmach Sorbony) Święty las (1884), w ratuszu i
Panteonie - Historia św. Genowefy (1876-1898), obrazy sztalugowe: Rodzina
rybaka (1875), Biedny rybak (1881), Lato (1891)
Corot
Camille Jean Baptiste (1796-1875), francuski malarz, jeden z
najwybitniejszych pejzażystów XIX w. W latach 1825-1828 we Włoszech. Przez Ch.
Baudelaire’a uznany za przywódcę szkoły pejzażu. Wiosny i lata spędzał we
Francji w plenerze, malując małe i spontaniczne szkice pejzażowe (m.in. z
Bretanii, Burgundii, Fontainebleau i Normandii), zimy w pracowni w Paryżu,
pracując nad obrazami przeznaczonymi na Salon. Współpracował z barbizończykami.
Nauczyciel C. Pissarra i B. Morisot. Malarstwo Corota cechuje poetycki nastrój,
wnikliwa obserwacja natury, ściszona kolorystyka i wibracja światła. Nawiązywał
do starych mistrzów (np. N. Poussina, C. Lorraina, Vermeera van
Delft).Początkowo malował słoneczne pejzaże z motywami architektury o
kontrastowym, światłocieniowym modelunku bryły (Most w Narni i Widok Koloseum -
oba 1826, Katedra w Chartres 1830). W okresie dojrzałym powstawały
melancholijne, idylliczne i intymne krajobrazy o przymglonym, srebrzystym
kolorycie (Ranek 1851, Wspomnienie z Mortefontaine 1863, Most koło Nantes 1869,
Wieża w Douai 1871). Wprowadzał do pejzaży postacie młodych, pięknych kobiet,
malował też portrety (Przerwana lektura około 1863-1870, Perła 1868-1870).
Tworzył także przepełnione retoryką wielkoformatowe, dokładnie wykończone
obrazy przeznaczone na Salon, często z religijnym czy mitologicznym sztafażem
(Hagar na puszczy 1835, Homer i pasterze 1845, Chrystus w ogrodach oliwnych
1849).W ostatnich obrazach posługiwał się techniką bliską impresjonizmowi
(Katedra w Sens 1874). Wykonywał także akwaforty. Pozostawił ponad 3 tys.
obrazów. Wywarł wpływ na impresjonistów. Łączył zalety klasycysty, romantyka i
realisty. Zapoczątkował koncepcję pejzażu jako stanu duszy
Courbet
Gustave (1819-1877), francuski malarz, przywódca ruchu
realistycznego. Pochodził z rodziny bogatych chłopów i miał republikańskie
przekonania. Samouk. W 1841 przybył do Paryża, gdzie kopiował w Luwrze dzieła
dawnych mistrzów. Malował także w rodzinnej wsi Ornans. Przyjaźnił się z Ch.
Baudelaire'em, Champfleurym i P.-J. Proudhonem. Zaangażowany w wydarzenia
Komuny Paryskiej i bezpodstawnie oskarżony o udział w zburzeniu kolumny na
placu Vendôme, uciekł w 1873 do Szwajcarii, gdzie osiadł na stałe.Początkowo
pozostawał pod wpływem malarstwa romantycznego i tworzył liczne portrety
(Autoportret z czarnym psem 1842, Portret Juliette Courbet 1844). Wydarzenia
Wiosny Ludów umocniły tendencje realistyczne artysty, który zaczął malować wywołujące
skandal obrazy dużych rozmiarów z postaciami wielkości naturalnej (Popołudnie w
Ornans i Kamieniarze - oba 1849, Pogrzeb w Ornans 1850, Panny z miasteczka
1852, Kąpiące się 1853, Dziewczęta nad brzegiem Sekwany 1856). Były to
rzeczowe, pozbawione idealizacji, sentymentalizmu i malowniczości realistycznie
dosadne przedstawienia zwykłego życia niższych warstw. W 1855 po odrzuceniu
jego obrazu Pracownia malarza przez jury Wystawy Powszechnej, Courbet urządził
indywidualny pokaz własnych prac w pawilonie pod szyldem Realizm. Była to
pierwsza wystawa malarstwa realistycznego.W okresie późniejszym malował
zmysłowe akty, portrety (Proudhon z dziećmi 1865) i krajobrazy, często morskie
(Fala 1865, Skały w Étreat 1870). Jego pejzaże inspirowały malarstwo impresjonistów.
Miał wielu naśladowców i wywarł szeroki wpływ na współczesną sztukę europejską.
Daumier
Honoré (1808-1879), francuski grafik, malarz oraz
rzeźbiarz, jeden z czołowych przedstawicieli realizmu. Autor sławnych karykatur
i rysunków satyrycznych publikowanych w Silhouette (od 1830), La Caricature (od
1832), Chiarivari (1833).Zaangażowany w walce politycznej Wiosny Ludów i Komuny
Paryskiej, krytyk rządów reakcyjnych, piętnował tyranię, wykpiwał obyczaje i
mentalność społeczeństwa burżuazyjnego. W indywidualnym stylu łączył
pierwiastki romantyczne z realizmem formy.Uprawiał głównie litografię:
Gargantua (1832), Wolność prasy (1834), Ludzie sądu (1845-1849), wykonywał
rzeźbiarskie karykatury, m.in. 36 popiersi członków parlamentu. Od 1848
uprawiał malarstwo olejne, np. Rodzina na barykadzie (1848), Praczka (1863),
Don Kichot i zdechły osioł (1868).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz