TEORIA SZTUKI
ESTETYKA
Dwa kierunki: filozofia sztuki i filozofia piękna
Rozumienie estetyki:
1)
Wąskie – zacieśnianie rozumienia tego, co jest
dane zmysłowo
2)
Szerokie – wszelkie zainteresowania dziedziną
pojetyki (wytwór/ wytwarzanie)
Aistesis - jako
wrażenie zmysłowe
Estetyka – teoria dzieł sztuki, wartości i przeżyć
estetycznych, teorie twórczości artystycznej, oceny estetycznej, teorie piękna
wraz z pięknem pozaartystycznym.
a)
Wartości estetyczne: piękno artystyczna i
pozaartystyczne
b)
Wartości pozaartystyczne: konceptualne
Estetyk czerpie z :
- prac uczonych estetyków
- artystów (nie wprost)
- smaku epoki (odczytanie dzieła w konkretnym kontekście)
Bougarden: poznanie zmysłowe jest niższe od umysłowego
(estetyka gorsza od logiki_
Kant: estetyka transcendentalna (nauka o tym, co jest dane,
co jest zmysłowe oraz o apriorycznych formach zmysłowości <czas i
przestrzeń>)
Ingarden: 2 postawy:
1)
Obiektywistyczna – kręciła się wokół dziela
sztuki/ piekna obiektywnego, opierała metody badawcze na idei bezpośredniego
kontaktu z pięknem
2)
Subiektywistyczna – odnosila się do przezycia
estetycznego, odbiorczego, jej przedmiotem jest poznanie piękna
A Szlęzek: podział sztuki:
1)
Perceptualna – sztuka tworzy się wtedy gdy mamy
do czynienia lub gdy patrzymy na cos, co nie jest dziełem sztuki jako dzieło
np. widze w kubku dzieło sztuki
2)
Konceptualna – „w zamierzeniu” twórcy cos ma być
dziełem sztuki, ale nie są tak odbierane np. fontanny, pisuary
Podejścia w estetyce (metodologia):
1)
Filozoficzne – wtedy gdy posługujemy się
metodami metafizycznymi, kategoriami z teorii poznania, bytu czy człowieka;
podejmuje zagadnienia istoty dzieła sztuki, sposobu, istnienia danych
przedmiotów, kryteriów, przeżyć i ocen estetycznych
2)
Empiryczne – metody badawcze z socjologii, w
psychologii, etnografii; korzysta z metod nauk szczegółowych
2 płaszczyzny estetyki:
1)
Przedmiotowa – teoria piękna dzieła sztuki,
teoria twórczości
2)
Metaprzedmiotowa – teoria estetyki, nauka o
estetyce, mówimy o faktach estetycznych
Nurty w Polsce:
a)
Fenomenologizujący (T. Kuligowski)
b)
Semiologizujący
c)
Marksistowski (S. Morawski)
d)
Reistyczny (J. Pelc)
e)
Tomistyczny (Sprzerzawski, Krąpiec)
f)
Strukturalistyczny (J. Sławiński)
g)
Ikonologiczny (Białostocki)
h)
Teorii informacji (Porębski)
i)
Teorii postaci (Zurawski)
j)
Personalistyczny (późny Krąpiec, JPII)
k)
Tomizm a metodologia
PIĘKNO
Piękno – gr. Tocalos, wg starożytnej Grecji wszystko to, co
jest cenne, dobre (piękno i dobro – kalokagatia), wdzięczne, rytmiczne,
proporcjonalne
Pitagorejczycy:
- piękno w świecie = harmonia (miara, kryterium porządku,
proporcja dźwięków w kosmosie)
- piękno niezależne od wartościowania
- p. to proporcjonalny układ elementów całości wyrażonych
liczbą -> obiektywistyczny nurt piękna
Sofiści:
- nie ma obiektywnego piękna
- piękno = przyjemność zmysłowa (przyjemne dla oka i ucha)
- subiektywna koncepcja piękna (zależne od percepcji,
człowiek wyznacza to co piękne)
Wielka teoria piękna:
- twór Pitagorejczyków
- p. polega na doborze proporcji i właściwym układzie
części, na doskonałej strukturze a ta zaś na doskonałej proporcji
- p. ujmowane przez rozum (nie przez zmysły)
Platon:
- piękno w kategoriach intelektualnych (rzeczy ludzkie i
przedmioty partycypują taką kategorię w metheksis) (piękno rzeczy -> rzeczy
te uczestniczą w idei piękna, materiałem jest materia a nie duch)
- wszystko, co dobre jest piękne
- najwyższa idea to idea dobra (dotarcie intelektualne)
- piękno cielesne nizsze od duchowego
Arystoteles:
- piękne jest to co samo w sobie jest cenne a dobre jest to,
co jest przyjemne
- warunki piekna: ład, proporcja, wielkość (bo piękno musi
być całością)
Stoicy:
- wazna kategoria decorum (odpowiednia zgodność części do
całości np. stylu wielkości etc)
- obok piekna znajduje się kategoria wzniosłości i
wspaniałości
- piękno jako umiar, proporcja, pewien porządek racjonalny w
dziele
Plotyn:
- piękno może być w rzeczach nie tylko złożonych ale i w
prostych
- piękno to jakość (a nie tylko relacja przedm. Złożonych),
blaska (światło, jasność) oraz przejaw działalności ducha
Św. Augustyn:
- piękno to rownosc liczbowa, ich harmonia, ale także ich
kontrast (oba mogą być piękne)
- p. to jasność, blask, swiatlo
- dostrzegal kategorie rytmu; rytm jest w pięknie,
przedmiotach i procesach dziejących się
Bazyli Wielki:
- piękno to relacja
podmiotu do przedmiotów złożonych i prostych
Pseudo-Dionizy:
- piękno to proporcja (harmonia= consonantia) i blask
(jasność= daritas)
Św. Tomasz:
- nie zajmował się pięknem (piękno to wlasnosc przedmiotów)
- warunki piękna: proporcja/ harmonia, całkowitość/
doskonałość (integritas, perfectio), blask formy (claritas)
- łączy koncepcję pitagorejską z Plotynem (nurt synetyczny
który łączy elementy subiektywne i obiektywne)
- Pulchrumestquestvisum placet – Piękno jest tym, co
widziane podoba się/ Piękno jest to, czego samo ujęcie podoba się
- piękno ma racjonalny charakter, św. Tomasz oddzielił
piękno od dobra, ale twierdził, że w rzeczywistości zawsze występują razem:
* piękno – przedmiot kontemplacji, skupienia, zaspokaja
pożądanie
* dobro – przedmiot pożądania
Bonawentura:
- warunki piękna: zgodność między percypowanym a perceptorem
(przedmiot i podmiot)
Michał Anioł (obiektywistyczny nurt piękna):
- idea jest źródłem piękna
- sztuka to dziedzina działań człowieka, która nadaje
kształt idei w nas zawartej (nadawanie materialnego kształtu)
- rozpoznajemy piękno, gdyż jest w nas, w naszym umyśle
znajduje się jego idea
David Hume:
- „Sprawdzian smaku” -> piękno istnieje w umyśle, który
je ogląda, każdy umysł widzi inne piękno, niektórzy widzą brzydotę tam, gdzie
inni piękno -> nurt subiektywistyczny
- nie ma obiektywnego piękna
Hegel:
- sztuka to ostatni etap samouświadamiania się ducha- stan
wyżej niż piękno przyrody czy swiat (piękno przyrody jest na poziomie obiektywizacji
realizacji ducha)
Kant:
- sądy estetyczne -> sądy powszechne, bezinteresowne,
cechują się formalną celowością (niekierowane na jakąś wartość, która nie musi
być pięknem), subiektywnie konieczne (przedmiot – piękno to przedmiot
koniecznego upodobania przez odbiorc)
- sąd smaku – sąd powszechny, oparty na zjadującym się w
każdym człowieku zmyśle wspólnego odbioru piękna jako piękna = jeśli cos jest
powszechnie uznane za piękne, to takie właśnie jest
- smak – kategoria estetyczna i subiektywistyczna
Ingarden, fenomenologia – odmiany piękna:
- piękno = konkretyzacja dzieła sztuki (= dopełnienie miejsc
pustych)
- działo sztuki ma puste miejsce = kazde dzieło artystyczne
ma puste miejsce
- miejsca puste dopelniaja się w momencie percepcji
- konkretyzacja = indywidualna ategoria, każdorazowe
zetkniecie się odbiorcy z dziełem
Stróżewski:
- różne konkretyzacje= różne odmiany piękna (trzeba uzgodnić
poszczególne pokrewieństwa aby utworzyć pojęcia piękna)
- różne teorie piękna (barwa, materiał etc.)
- aby zdefiniować piękno należy wyróznic stałe określające
każdą rzecz, dupuszczając jak najwięcej zmiennych
Dwa stałe piękna:
1)
Moment konieczności – stajac wobec rzeczy
pięknej nie mamy wątpliwości, jesteśmy zdeterminowani do stwierdzenia, ze dany
przedmiot rzeczywiście jest piękny -> determinacja podmiotu wobec przedmiotu
pięknego
* M. K wiąże się z kategoria doskonałości (doskonałe = niezmienne w żaden sposób), która istnieje tylko w dziele sztuki
* M.K przełamuje przygodność aksjologiczną (stwierdzenia piękna = potwierdzenie istnienia)
* artysta przełamuje przygodność przez fikcyjny obraz
*postawa afirmacji -> bezinteresowna akceptacja
* M. K wiąże się z kategoria doskonałości (doskonałe = niezmienne w żaden sposób), która istnieje tylko w dziele sztuki
* M.K przełamuje przygodność aksjologiczną (stwierdzenia piękna = potwierdzenie istnienia)
* artysta przełamuje przygodność przez fikcyjny obraz
*postawa afirmacji -> bezinteresowna akceptacja
2)
Moment transcendencji – każde autentyczne piękno
wskazuje na swoje więcej; gdy patrzymy na dzieło i swierdzamy piękno to samo
piękno powoduje przekroczenie granic wartości estetycznych; piękno to cos więcej
niż materiał etc, jest wartością religijną
Ernst Cassirer:
- koncepcja symbolu, rzeczywistość jako symbol
- piękno przekracza to, co jest zmysłowe (transcendencja) ku
innej rzeczywistości
- znak – coś co jest dane zmysłowo i odsyła nas do innej
rzeczywistości i w nieskończoność
PIĘKNO I PRAWDA
- piękno i prawda związane przez problematykę sztuki, nie
wprost
- piękno jest w sztuce, to wartość poznawcza, estetyczna i
artystyczna
MIMESIS: prawda= odpowiedniość rzeczy i intelektu; mimesis
-> przekazywać prawdę o rzeczy naśladowanej
- trafne, wierne naśladownictwo
- różne konteksty interpretacyjne:
1) Arystoteles: poeta jest mimetyczny, kiedy przekazuje, to
co było, co być może lub wydaje się ze jest, co jest tylko mniemaniem a co jest
faktycznie; w ramach mimetyzmu chodzi o różne działania artystyczna np.
uruchamianie wyobraźni; artysta może przetworzyć wszystko; wytworzył koncepcję
autonomicznej rzeczywistości [futuryzm, abstrakcjonizm, psychologizm]
2) Platon: mimesis to kopiowaniem, wierne naśladownictwo
rysów zewnętrzych przedmiotów [klasycyzm, realizm, naturalizm]
Hegel:
- sztuka = ekspresja ducha, doskonalsza niż jego
obiektywizacja w naturze
- na etapie idei piękna i prawdy Absolut uświadamia sobie
prawdę o sobie, jest to także ostatni etap rozwoju człowieka
Augustyn:
- prawda/nieprawda w teatrze= sztuk iwidowiskowe wprowadzają zamęt
poznawczy i moralny
Średniowiecze:
- sztuka -> miała być Biblią, Pauperum, Biblią dla ludu,
nie tylko pociągać pięknem ale i pelnic funkcje dydaktyczną
Renesans:
- funkcja dzieł sztuki -> poznawcza i naukowa (są wyrazem
teorii) – stadia da Vinciego
Klasycyzm:
- funkcje poznawcze sztuki, jednakże z ukierunkowaniem
artystycznym
- z dzieł miano nauczyć się reguł tworzenia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz