A -Afryka
K –konferencja
k -konflikt
O –organizacja
z.w. –zimna wojna
prez. –prezydent
a/ -anty…
kol -kolonializm
K-L/B -Kongo-Leopoldville/Brazzaville
rez –rezolucja
b -bardzo
od PANAFRYKANIZMU
do OJA
-Poczatkowo,
XIX/XX, charakter afroamerykański
(glównie
Karaiby i USA; tu: Williams, Du Bois, Garvey);
-1945
V Konferencji Panafrykańska w Manchesterze
przełomowe
znaczenie -zaangażowanie się elit afrykańskich;
tu:
Senghor, Kenyatta, Nkrumah
-różnorako
zabarwione programy, generalnie oscylujące wokół uzyskania
niepodległości drogą pokojową, walki z rasizmem, wspólnego
rynku, rozwoju
-od
’45 bardziej „śmiały” charakter, żądania dekolonizacyjne
-1955
Konferencja Państw Azji i Afryki
dot.Dekolonizacji i nieangażowania się w z.w.
-Kwame
Nkrumah:
-inicjatorem
instytucjonalizacji ruchu
-już
jako prez. Ghany zwołał w
Akrze
w 1958 I
Konferencje niepodległych państw afrykańskich
(Ghana,Liberia,Etiopia,Egipt,Tunezja,Maroko;
RPA odmówiła) tu: o koncepcji jedności Afryki, utworzeniu stałej
organizacji reprezentującej Afryke i dbającej o interesy jej
państw, niezaangażowanie w z.w.; impulsem do
-1958
Pozarządowa Konferencja Narodów Afryki / I K. Ludów Afryki w
Akrze
1960 II K Ludów A,
1961 III K Ludów A
-kwestie
a/kol, a/rasizmu, niezaangażowania, zniesienia granic kolonialnych
-inne inicjatywy:
-1958
panafrykański Ruch Wolności Afryki Wschodniej i Środkowej
(Nyerere)
-1959
Unia Ghany i Gwinei +Mali 1960=> Związek Państw Afrykańskich
(Nkr.)
-
i.in. ale bez większej skuteczności, słabnięcie wiary w
zjednoczenie
-1960
przełomowy Rok Afryki =>
powstawanie nowych państw, *równocześnie rozwój tendencji
nacjonalistycznych, różnic państw w kwestii jedności, obawy przed
neokol
-atmosfera
od
1954 powstanie a/francuskie w Algierii
1960
uznanie niepodległości Mauretanii
1960
wybuch kryzysu kongijskiego
przewrót
wojskowy w Togo
-sprzeczne
stanowiska wobec w/w problemów => powst.3
grup transterytorialnych:
1)
1960 „grupa Brazzaville”(konserwatywni przywódcy części
frankofońskiej, 12:
Kamerun,
RŚA, Czad, Kongo-B, Dahomej, Gabon, WKS, Madagaskar, Mauretania,
Niger, Senegal, Górna Wolta), za:
nienaruszalnością
istniejących już granic i nieingerencją w sprawy wewn, za
zwołaniem okrągłego stołu dla rozwiązania kryzysu Konga-L,
poparcie
FR w kwestii Algierii; uznanie niepodległości Mauretanii ALE nie
jej przynależności do Maroka
2)
1961 „grupa Casablanki” (liderem Nkrumah, państwa radykalne
popierające
USA:
Algieria, Egipt,Ghana, Gwinea, Mali, Maroko, Libia);
Poparcie
dla Maroka w sporze z Mauretania, poparcie dla Lumumby w K-L
(wspieranego przez ZSRR), potępienie działań FR w Algierii
3)
1961 „grupa Monrowii” (państwa z gr. Brazzaville +Libia+
większość krajów z b/kolonii brytyjskich); za nieingerencją w
spr. Wew.,
współpracą polit., przyspieszeniem rozwoju; głosy przeciwne
Nkrumahow
- ok. 1962 stabilizacja
w/w konfliktów w K-L i proklamowanie niepodległości Algierii
15-21
V 1963 Szczyt w Addis Abebie => 25 V POWSTANIE OJA
-inicjatywa
Hajle Syllasje I; delegacje 31 państw; cele: podjecie
decyzji jak integrowac Afrykę: czy w postaci ponadnarodowej
federacji (gr.Cassablanki, tu: K. Nkrumah, M. Obote), czy unii
suwerennych państw (gr.Monrowii, tu: L. Senghor, G. Naser, A. ben
Bella);
-wiele
różnych projektów, etiopski nalegał też na współpracę w
zakresie wojskowej i utworzenie Rady Obrony
-szybka
akceptacja rezolucji dot.: współpracy
z ONZ, utworzenie strefy bezatomowej, zakazu testowania broni
jądrowej, likwidacji nieafrykańskich baz wojskowych, wycofania się
z umów wojskowych z obcymi mocarstwami a
także rezolucje dot. współpracy gospodarczej, edukacji, nauki,
kultury, zdrowia itd.
-autorem nazwy OJA
Nkrumah
25
V 1963 KARTA OJA (data uznana za
Dzień Afrykańskiego Wyzwolenia)
-30 niepodległych
państw, potem + Togo i Maroko, RPA odmówiła
-cele
i 7 zasad ich realizowania (art. 2 i 3) chlubne jak zawsze + aspekt
likwidacji kolonializmu i nieangażowania się w z.w. (s.74);
obowiązki nakreślone b ogólnie (art.5 i 6)
STRUKTURA
OJA:
-Zgromadzenie
Szefów Państw i Rządów (liderzy
panstw, po 1 głosie, koordynacja OJA, uprawnienia kontrolne,
ustawodawcze, powoływanie ad hoc komitetów, komisji i grup
roboczych, decyzje większością 2/3, każdej sesji zwyczajnej
przewodniczy przywódca kolejnego kraju lub gospodarz miejsca)
-Biuro
Zgromadzenia (powst podczas każdej sesji w/w, tworzy je
Przewodniczący + 8 z-ców, funkcje rzecznika i łącznika w ramach
OJA)
-Rada
Ministrów ( msz itp., wykonywanie
poleceń ZSzPiR, łącznikiem w/w z n/w organami, decyduje
większością zwykła; b dynamiczna)
-Sekretariat
Generalny (siedziba w Addis Abebie; na
czele Sekretarz, koordynacja działań innych organów, ich
administracyjna i techniczna obsługa, wspierany przez biura
regionalne)
-Komisja
Mediacji, Koncyliacji i Arbitrażu (funkcjonuje
od 1967)
-Komisje
wyspecjalizowane :
Gospodarczo-Społeczna, Obrony, Prawników, Oświaty i Kultury,
Ochrony Zdrowia, Higieny i Wyżywienia, Naukowo-Techniczna,
Transportu i Telekomunikacji (*obecnie
5, ds.:
1)ekonomicznych, społecznych, transportu i komunikacji,
2) edukacji, nauki, kultury i zdrowia
3) obrony
4) praw człowieka
5) pracy
-Komitety
(powoływane ad hoc do opracowania projektów rezolucji)
+ nieformalny podział
na 5 grup regionalnych: północną itd
AKTYWNOŚĆ OJA DO LAT
90.
próby
wyzbycia się zależności kolonialnej
-nakładanie
sankcji, rezolucje, izolowanie reżimów, wspieranie ruchów
wyzwoleńczych przez Komitet Wyzwolenia działający od 1963, który
wspierał:
ANC
Afrykański Kongres Narodowy w RPA,
SWAPO
organizacja Ludu Afryki Płd-Zach w Angoli,
FRELIMO
Front Wyzwolenia Mozambiku w Mozambiku
PAIGC
afrykańska Partia Niepodległości Gwinei i WZP w Gwinei Bissau
POLISARIO
Narodowy Front Wyzwolenia Sakijat al.-Hamra i Rio de Oro z Sahary
Zahodniej)
-rez
z 1965 o zerwaniu stosunków dyplomat z GB i Rodezja,
-rez
z 1968 o sankcjach na RPA
-rez
z 1977 potępiająca udział najemników w walkach w Zairze
nieskuteczne ponieważ powszechnie łamane i
uleganie wpływom
przełom
dekolonizacji 1975/80 :
1974
Gwinea Bissau, 1975 Mozambik, Angola, WZP, Wśw.Tomasza i Książęca,
1980
rząd czarnej większości w Zimbabwe
problem
Sahary Zachodniej i Maroka
1976
proklamowała niepodległość i utw demok republ (SADR), ale
Maroko
i Mauretania nie uznały jej, dążąc do aneksji i okupując
terytorium
1978
Mauretania zaprzestaje walk, Maroko kontynuuje
1982
spór o SADR na forum OJA i ostateczne przyjęcie jej
większość
państw z sekretarzem generalnym na czele za przyjęciem jej do org,
natomiast ZSzPiRz za referendum (spór o ważność organów OJA)
1984
Maroko zawiesza swoje członkostwo (pozostaje obserwatorem)
1998 Maroko uzależnia
swoje ponowne członkostwo od powrócenia do kwestii
kwestia konfliktu
Egipt – Izrael
1967 OJA solidaryzuje
się z E i krytykuje I
1974
OJA zrywa kontakty I (na ok. 15 lat)
problem
z przestrzeganiem zasady Karty OJA o nieingerencji
czynne
interwencje:
1964 podczas konfliktu kongijskiego
prowadzenie mediacji w
Nigerii po secesji Biafry
1979-82
i 1986 wysłanie Inter-African Forces
do Czadu w
celach pokojowych
nieskuteczność tych akcji
1989
wysłanie wojsk do Etiopii w celu zakończenia konfliktu z Erytreą
kontrowersje
związane ze stosowaniem zasady o nieingerencji => reżimów itp
wobec konfliktu
etiopsko-erytrejskiego
wobec Ghany po zamachu
na Nkrumaha w 1966
wobec
Idi Amina w Ugandzie (1971-79)
- formalne zezwolenie na ingerencje w politykę wewnętrzną w
1981
Karcie Praw Człowieka i Ludów
-powołanie
Komisji PCzL kontrolującej implementacje postanowień Karty,
-podstawą
prawną zapis z konwencji 1969 OJA sprawuje ponadpaństwową opieką
nad Afrykańczykami, którzy przestali być chronieni przez swoje
państwo;
-szeroko rozbudowana kwestia uchodźców, współpraca z UNHCR i
ngo’s
relacje na lini sur- i
subsaharyjskiej
kraje
A Płn zgrupowane równocześnie w LPA
rozbieżna polityka
zagraniczna; Algieria pro panafrykańska
lata
70. współpraca, pomoc (jak widać jednocząca moc krytyki Izraela)
lata 80. spory na tle
religijnym (Mauretania, Sudan)
PROBLEMY
OGÓLNE
brak
wyraźnego państwa-przywódcy
brak
finansów, spory związane z rozdysponowaniem ich
ciągła
zależność od Zachodu
podziały
wewnętrzne, np. 5 w/w grup regionalnych vide interesów,
podziały na tle ideologicznym
-1965
Wspólna Unia Afrykańsko-Malgaska
na
bazie gr. Brazzaville; konserwatywne państwa frankofońskie
popierane przez Zachód, zwłaszcza finansowo przez FR; postrzegana
jako zagrożenie dla OJA
paraliż
związany z rywalizacją bloków zimnej wojny
-lata 60. w K-L, 70. w
Angoli, SAWO, Etiopia, Mozambik
silne
uzależnienie realizacji celów gospodarczych od organizacji
subregionalnych (SADAC i in)
brak
możliwości nakładania kar i sankcji na państwa, jedynie zalecenia
trudności
w sferze ustawodawstwa wewn i wprowadzania poprawek do KOJA
EWOLUCJA OJA PO ZIMNEJ
WOJNIE
Atmosfera
Wygaśnięcie
starych podziałów, upadek apartheidu, brak skuteczności OJA,
zapaść ekonomiczna A, dezaktualizacja idei walki z kolonializmem,
zmiana priorytetów (demokr, Pr czł)
=>
potrzeba reformy OJA
1990
Szczyt w Addis Abebie, dot. w/w
zagadnień,
1991
spotkanie w Kampali dot. rozważań nad
utworzeniem KBWA
1992
spotkanie w Dakarze dot. nad sposobami
zapobiegania, opanowywania i rozwiązywania konfliktów
28-30
VI 1993 SZCZYT KAIRSKI -ustanow
Mechanizmu Prewencji, Opanowywania i Rozwiązywania Konfliktów
-podkreśla
nadrzędność przewidywania i prewencji
-uruchamiany
inicjatywą Sekretarza Generalnego (kompetencje monitorowania,
wysyłania mediatorow i misji factfinding)
-tu:
Organ Centralny (decyzyjny)
-ustalenie
specjalnego funduszu na w/w cele (5% budżetu OJA+ co łaska)
-misje
obserwacyjne:
1993
do Burundi (nadzór procesu pokojowego i wyborów)
1991-3
Rwanda (wspierana przez ONZ)
1993
w Liberii
1994
w Sierpa Leone (wspierana przez ONZ i Commomwealth)
1997-9
na Komorach
1993
apel o zadośćuczynienie w postaci
transferu kapitału lub umorzenia długów ze strony państw
czerpiących korzyści z kolonializmu
1994
przyjęcie RPA (sukces panafrykanizmu
i rozwinięcie Komitetu Wyzwolenia)
1995
szczyt w Addis Abebie dot. ustanowienia
panafrykańskich sił szybkiego reagowania oraz integracji ze
światowym systemem wczesnego ostrzegania
1997
spotkanie w Harare potępiające
przywódców, którzy doszli do władzy w sposób nielegalny.
Deklaracja o popieraniu demokracji. (*hipokryzja OJA i podwójne
standardy, bo akceptacja przywódców DRK, Maur, Czadu, BFaso, Libii,
Togo)
1997
umowa obronna państw A Zachodniej
(Benin, BurkinaF, WKS, Mali, Maur, Niger, Senegal, Togo) o wzajemnym
udzieleniu sobie pomocy (reaktywacja porozumie z 1977) a w 1999
projekt powołania mdznrd
sił pokojowych peacekeeping i funduszu
dla promocji pokoju i bezpieczeństwa
1998
Specjalne Spotkanie ZSzPiRz dot.
mechanizmu rozwiązywania konfliktów
8-10
VI 1998 SZCZYT OJA w Wagadugu (30
krajów)
-tuż po w wybuchu wojny
Erytrei z Etiopią, kryzysem w DRK, syt w Angoli i GB
-deklaracja o
ustanowieniu w każdym państwie instytucji nadzorujących obronę
-protokół o utworzeniu
Afrykańskiego Trybunału Praw Czł i Ludów
przykłady działań
mechanizmu
kwestia
etiopsko erytrejska
98
wojna; plan pokojowy opracowany przez USA i Rwandę
negocjacje komitetu ministrów s z z BFaso,
Dżibuti i Zimbabwe=>
umowa pokojowa (12 XII 2000 w Algierze w obecności ONZ)
kwestia
kongijska
98
misja OJA; rozmowy pokojowe z prez L.-D. Kabilą i rebeliantami
ze
wschodu koordynowane przez RM za pośrednictwem prez Zambii (F.
Chiluba)
99
zawarcie pokojowego porozumienia i utworzenie Wspólnej Komisji
Wojskowej
tymczasem
przewrót w Nigrze i na
Komorach, próba zamachu w GBissau
1999
szczyt w Algierze o skutkach decyzji
z 1997, potwierdzenie poszanowania istniejących granic, itp.
1999
nadzwyczajny szczyt w Syrcie, tu
al-Kaddafi z inicjatywą utworzenia Stanów Zjednoczonych Afryki z
nim samym na czele; sprzeciw RPA, Egiptu, Kenii, Nigerii, Algierii;
zgoda w kwestii konieczności zmian =>
deklaracja o utworzeniu UA która
zastąpiłaby OJA i Afrykańską Wspólnotę Ekonomiczną
2000 sesja RM w
Trypolisie przyjęła projekt Aktu Ustanawiającego UA
2000
szczyt w Lome => podpisanie Aktu
Ustanawiającego UA
-27 państw
-główne
cele i zasady: obrona kontynentu, zakaz groźby i użycia siły,
nieingerencja w spr wew, prawo do poproszenia Unii o interwencje
pokojową, eliminacja barier gospod, potepienie zabójstw polit (art.
33 o zawieszeniu w członkostwie)
-struktura:
Konferencja,
Rada Wykonawcza, komitety wyspecjalizowane, Parlament Panafrykański
(harmonizacja systemów prawych, funk ustawodawcze, 400
parlamentarzystów z czego 35% to kobiety), Trybunał
Sprawiedliwości, Komisja Wykonawcza, Komisje –Ekonomiczna,
Społeczna i Kulturalna; Instytucje finansowe- ABank Centralny,
AFundusz Monetarny, A Bank Inwestycyjny
-w
życie po ratyfikacji przez 2/3 (36 spośród 53), po 30 dniach (26
V 2001); przez rok okres przejściowy
-porażką,
bo zbojkotowany przez DRK i Angole urażeni ingerencją T w
kongijsko-angolski handel bronią i diamentami
2001
sesja nadzwyczajna w Syrcie, dyskusje
nt w/w Aktu, Parlamentu i Konferencji Bezpieczeństwa, Stabilizacji,
Rozwoju i Współpracy w ramach regionalnych wspólnot gospodarczych
(=narodziny idei RECs
–Regional Economic Communities) oraz wypracowano consensus
w sprawie natychmiastowego proklamowania UA
GOSPODARCZE
UGRUPOWANIA SUBREGIONALNE
Wzrost
ich roli od pocz 90., wobec nieudolności OJA zaproponowano by
poszerzyły one swe kompetencje o kontrolowanie bezpieczeństwa,
akceptacja OJA, a od 2001 propagowanie idei RECs; najważniejsze:
ECOWAS
Wspólnota Gospodarcza Państw A Zach
-1975
na mocy traktatu z Lagos; 15 krajów; dominacja Nigerii;
+Benin/Dahomej+Gambia+Ghana+Gwinea+GB+Liberia+Mali+Mauret+Niger+Senegal+SLeone+Togo+BFaso/GWolta+WKS
-cele:
liberalizacja handlu, unia celna, niezależność ekonomiczna,
swobodny przepływ towarów i usług
-silnie
zinstytucjonalizowana (organy główne por. s. 89,90)
-lata
80. słaba; przyczyny: dublowanie kompetencji ECOWAS przez inne
organizacje międzyrządowe, opóźnianie implementacji postanowień,
niesprawna działalność Sekretariatu
-lata
90. dynamiczna: 1990 utw Stałego Komitetu Mediacji dla rozstrzygania
sporów między zwaśnionymi członkami, 1991 nacisk na zakaz
stosowania siły; rozwój sieci połączeń komunikacyjnych,
autostrad (przybrzeżna Lagos-Nawakuszt, transsaharyjska
Dakar-Ndżamena)
1993/95ż
zrewidowany układ Wspólnoty :
wzmożenie współpracy i rozszerzenie kompetencji w kwestiach gospod
i polit, a także upoważnienie do działań w celu zapobiegania i
rozwiązywania konfliktów, powołanie nowych instytucji,
-siły
militarne: zaangażowane z Liberii, SLeone, GBissau,; posądzane o
stronniczość; kłopoty finansowe
problemy:
dominacja Nigerii lub Francji; tłem sporów dawna przeszłość
kolonialna (brytyjska contra francuska)
MRU
Unia Rzeki Mano
-1973 w celu rozwiązania
konfliktów lokalnych, Liberia+SLeone+Gwinea
-1995 ożywienie
działalności (powoł Centrum dla Pokoju i Demokr w Londynie) -cel:
wypracowanie stałego mechanizmu zapobiegania konfliktom
2000
konflikt SLeone z Liberią (lider L –Ch. Tylor, udzielał milit
wsparcia opozycji w SLeone- Ahmada Kabbaha i prowadził z nią handel
diamentami)
SADC
Południowoafrykańska Wspólnota Rozwoju
-1992
na bazie SADCC (1979 Południowoafrykańska Konferencja Koordynacji
Rozwoju), Angola+Botswana+Lesotho+Malawi+Mozambik+Namibia+Suazi+
Tanzania+Zambia+Zimbabwe
-początkowo:
cele- integracja gospod i uniezależnienie się od RPA; partnerami
USA i Kanada,
-przemiany
w 90.: zmiana struktury (podobna do OJA), utworzenie trybunału
arbitrażowego, 1994 + RPA, 1995 + Mauritius, +DRK, +Seszele
-1992
trybunał do rozstrzygania sporów zwaśnionych członków
-od
1994 współpraca z UE (utworzenie grup roboczych pracujących nad
nawiązaniem współpracy handlowej, polit; zapobieganie handlu
bronią jądrową, wspieranie demokracji itd.) => powst Forum
Parlamentarne na rzecz demok i praw człowieka
*1996
Organ ds. Polityki, Obrony i Bezpieczeństwa (prewencja, nadzór,
mediacje, system wczesnego ostrzegania, peacekeeping, prawa czł),
jego szefem Mugabe ();
problem: czy ma to być instytucja niezależna czy organ sadc)
-od
1999 z USA (USA zobowiązały się do zwiększenia inwestycji,
wspierania walki z HIV/AIDS, ochrony środowiska)
PTA
Preferencyjna Strefa Handlowa
-1981, wszyscy
członkowie sadc /-Botswana,
-cel: sprzyjanie
kooperacji gospod w dziedzinach handlu, przem, roln i transp
-dublowanie
się z sadc; propozycje zmiany jaj profilu; w 1996 przekształcona w
COMESA
Wspólny Rynek Afryki Wschodniej i Południowej
-od
1994, dotyczy: handlu, ceł, finansów; promocji inwestycji i sektora
prywatnego; rozwoju infrastruktury; informacji
-z
powodu dublowania się działań Lesoto, Mozambik i Tanzania opuściły
comesę
IGAD
Międzynarodowa Władza ds. Rozwoju
-na
bazie istniejącej od 1986 Międzynarodowej Władzy ds. Suszy i
Rozwoju (IGADD);
-początkowo
zakres rolnictwa, stabilnego rozwoju, zwalczania skutków klęsk;
potem + sprawy polit
-0o
1996 Karta IGAD zezwalająca na działania prewencyjne i rozwiązyw
konfliktów;
tu:
wojna w Somalii
1998
wyznaczono Etiopię i Egipt do nadzorowania realizacji pokoju
kairskiego z 2 XII 1997, który miał zakończyć konflikt w Somalii
1999
plan pokojowy igadu dla Somalii, poparcie ze strony OJA,
2000
poprawa syt w Somalii
wojna w Sudanie
prace
nad umową pokojową, poparcie ze strony opozycji sudańskiej, ale
równoległa propozycja
umowy pokojowej Egiptu i Libii komplikuje
COMESSA
Wspólnota państw Sahelu i Sahary
-1997 z inicjatywy
al-Kaddafiego, w 2001 17 członków
-wspieranie
procesów pokojowych (Etiopia-Erytrea, Sudan, SZachodnia,
Algieria-Maroko); Kaddafi ma mandat stałego mediatora
-inne
cele: poprawa warunków życia ludności, ochrona Pr czł, rozwój
handlu, itd.
ECCAS
Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Centralnej
Unia Arabskiego Maghrebu (od 1989)
W O
J N Y I K O N F L I K T Y Z B R O J N E
(rozdz. VI; J.J. Milewski)
Konflikty
zbrojne przysłaniają pozostałe problemy kontynentu; brak dostępu
do rynków, rosnący ciężar zadłużenia; klęski suszy; zapaść
gospodarcza; sztuczność granic; zróżnicowanie etniczne=>
sprzeczności interesów; bogactwa naturalne, zaangażowanie
supermocarstw; represje polityczne itd. Konflikty są zarówno
czynnikami jak i skutkami kryzysu afrykańskiego, nie jego prostą
przyczyną.
W
latach 1997-8 rozprzestrzenianie się wojen na większą skalę, z 45
państw rejonu A subsaharyjskiej, aż 20 było zaangażowanych w k.
Specyfika konfliktów afrykańskich:
brak
wiarygodnych danych; przekształcenie się k w wojny regionalne,
spowodowane zanikiem wszelkich hamulców w przekraczaniu granic przez
strony walczące („w polaryzowanych społecznościach łatwiej
rozpocząć i utrzymać rebelię”, w przypadku multietniczności, b
łatwo znika kontrola i klarowność k)
Przykłady
rozprzestrzeniania się konfliktów na inne państwa w latach
1990-00:
1) DRK
(stopniowo na 7 państw)
2) Sierra Leone (+
regionalne siły pokojowe ECO-MOG pod zwierzchnictwem Nigerii z
jednej strony a rebeliantów wspieranych przez Liberię i Burkina
Faso z drugiej )
3) Algieria (10-letnia
wojna domowa; źródłam napięć państw sąsiednich)
4) Sudan (fale
uchodźców do Kenii i Etiopii)
5) Somalia (rozpad
państwa, walki między klanami również na ter sąsiednich;
uchodźcy)
6)
Angola (systematyczne wznawianie konfliktu mdzy rządem a UNITA od
30 lat=> napięcia z m.in. Zambią, oskarżaną o wspieranie
UNITA)
7)Zimbabwe (k między
Mugabe a opozycją + białymi osadnikami, zaangażowanie RPA)
8)
Nigeria (k wewnętrzne na ter całego kraju 1996-9)
9)
Uganda (k na płn-zach, => na DRK)
jeśli
chodzi o kalendarium konfliktów, odsyłam do Kukułki lub do
poszczególnych rozdziałów „Stosunków międzynarodowych w
Afryce”, ale nie sądzę, żeby coś co nie dotyczy
„instytucjonalizacji bezpieczeństwa europejskiego” ()
interesowało prof. Ziębę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz