środa, 4 lutego 2015

OJA

A -Afryka
K –konferencja
k -konflikt
O –organizacja
z.w. –zimna wojna
prez. –prezydent
a/ -anty…
kol -kolonializm
K-L/B -Kongo-Leopoldville/Brazzaville
rez –rezolucja
b -bardzo


od PANAFRYKANIZMU do OJA

-Poczatkowo, XIX/XX, charakter afroamerykański
(glównie Karaiby i USA; tu: Williams, Du Bois, Garvey);
-1945 V Konferencji Panafrykańska w Manchesterze
przełomowe znaczenie -zaangażowanie się elit afrykańskich;
tu: Senghor, Kenyatta, Nkrumah
-różnorako zabarwione programy, generalnie oscylujące wokół uzyskania niepodległości drogą pokojową, walki z rasizmem, wspólnego rynku, rozwoju
-od ’45 bardziej „śmiały” charakter, żądania dekolonizacyjne
-1955 Konferencja Państw Azji i Afryki dot.Dekolonizacji i nieangażowania się w z.w.
-Kwame Nkrumah:
-inicjatorem instytucjonalizacji ruchu
-już jako prez. Ghany zwołał w
Akrze w 1958 I Konferencje niepodległych państw afrykańskich
(Ghana,Liberia,Etiopia,Egipt,Tunezja,Maroko; RPA odmówiła) tu: o koncepcji jedności Afryki, utworzeniu stałej organizacji reprezentującej Afryke i dbającej o interesy jej państw, niezaangażowanie w z.w.; impulsem do
-1958 Pozarządowa Konferencja Narodów Afryki / I K. Ludów Afryki w Akrze
1960 II K Ludów A, 1961 III K Ludów A
-kwestie a/kol, a/rasizmu, niezaangażowania, zniesienia granic kolonialnych
-inne inicjatywy:
-1958 panafrykański Ruch Wolności Afryki Wschodniej i Środkowej (Nyerere)
-1959 Unia Ghany i Gwinei +Mali 1960=> Związek Państw Afrykańskich (Nkr.)
- i.in. ale bez większej skuteczności, słabnięcie wiary w zjednoczenie
-1960 przełomowy Rok Afryki => powstawanie nowych państw, *równocześnie rozwój tendencji nacjonalistycznych, różnic państw w kwestii jedności, obawy przed neokol

-atmosfera
od 1954 powstanie a/francuskie w Algierii
1960 uznanie niepodległości Mauretanii
1960 wybuch kryzysu kongijskiego
przewrót wojskowy w Togo

-sprzeczne stanowiska wobec w/w problemów => powst.3 grup transterytorialnych:
1) 1960 „grupa Brazzaville”(konserwatywni przywódcy części frankofońskiej, 12:
Kamerun, RŚA, Czad, Kongo-B, Dahomej, Gabon, WKS, Madagaskar, Mauretania, Niger, Senegal, Górna Wolta), za:
nienaruszalnością istniejących już granic i nieingerencją w sprawy wewn, za zwołaniem okrągłego stołu dla rozwiązania kryzysu Konga-L,
poparcie FR w kwestii Algierii; uznanie niepodległości Mauretanii ALE nie jej przynależności do Maroka
2) 1961 „grupa Casablanki” (liderem Nkrumah, państwa radykalne popierające
USA: Algieria, Egipt,Ghana, Gwinea, Mali, Maroko, Libia);
Poparcie dla Maroka w sporze z Mauretania, poparcie dla Lumumby w K-L (wspieranego przez ZSRR), potępienie działań FR w Algierii
3) 1961 „grupa Monrowii” (państwa z gr. Brazzaville +Libia+
większość krajów z b/kolonii brytyjskich); za nieingerencją w spr. Wew.,
współpracą polit., przyspieszeniem rozwoju; głosy przeciwne Nkrumahow

- ok. 1962 stabilizacja w/w konfliktów w K-L i proklamowanie niepodległości Algierii

15-21 V 1963 Szczyt w Addis Abebie => 25 V POWSTANIE OJA
-inicjatywa Hajle Syllasje I; delegacje 31 państw; cele: podjecie decyzji jak integrowac Afrykę: czy w postaci ponadnarodowej federacji (gr.Cassablanki, tu: K. Nkrumah, M. Obote), czy unii suwerennych państw (gr.Monrowii, tu: L. Senghor, G. Naser, A. ben Bella);
-wiele różnych projektów, etiopski nalegał też na współpracę w zakresie wojskowej i utworzenie Rady Obrony
-szybka akceptacja rezolucji dot.: współpracy z ONZ, utworzenie strefy bezatomowej, zakazu testowania broni jądrowej, likwidacji nieafrykańskich baz wojskowych, wycofania się z umów wojskowych z obcymi mocarstwami a także rezolucje dot. współpracy gospodarczej, edukacji, nauki, kultury, zdrowia itd.
-autorem nazwy OJA Nkrumah

25 V 1963 KARTA OJA (data uznana za Dzień Afrykańskiego Wyzwolenia)
-30 niepodległych państw, potem + Togo i Maroko, RPA odmówiła
-cele i 7 zasad ich realizowania (art. 2 i 3) chlubne jak zawsze + aspekt likwidacji kolonializmu i nieangażowania się w z.w. (s.74); obowiązki nakreślone b ogólnie (art.5 i 6)

STRUKTURA OJA:
-Zgromadzenie Szefów Państw i Rządów (liderzy panstw, po 1 głosie, koordynacja OJA, uprawnienia kontrolne, ustawodawcze, powoływanie ad hoc komitetów, komisji i grup roboczych, decyzje większością 2/3, każdej sesji zwyczajnej przewodniczy przywódca kolejnego kraju lub gospodarz miejsca)
-Biuro Zgromadzenia (powst podczas każdej sesji w/w, tworzy je Przewodniczący + 8 z-ców, funkcje rzecznika i łącznika w ramach OJA)
-Rada Ministrów ( msz itp., wykonywanie poleceń ZSzPiR, łącznikiem w/w z n/w organami, decyduje większością zwykła; b dynamiczna)
-Sekretariat Generalny (siedziba w Addis Abebie; na czele Sekretarz, koordynacja działań innych organów, ich administracyjna i techniczna obsługa, wspierany przez biura regionalne)
-Komisja Mediacji, Koncyliacji i Arbitrażu (funkcjonuje od 1967)
-Komisje wyspecjalizowane : Gospodarczo-Społeczna, Obrony, Prawników, Oświaty i Kultury, Ochrony Zdrowia, Higieny i Wyżywienia, Naukowo-Techniczna, Transportu i Telekomunikacji (*obecnie 5, ds.:
1)ekonomicznych, społecznych, transportu i komunikacji,
2) edukacji, nauki, kultury i zdrowia
3) obrony
4) praw człowieka
5) pracy
-Komitety (powoływane ad hoc do opracowania projektów rezolucji)
+ nieformalny podział na 5 grup regionalnych: północną itd

AKTYWNOŚĆ OJA DO LAT 90.

próby wyzbycia się zależności kolonialnej
-nakładanie sankcji, rezolucje, izolowanie reżimów, wspieranie ruchów wyzwoleńczych przez Komitet Wyzwolenia działający od 1963, który wspierał:
ANC Afrykański Kongres Narodowy w RPA,
SWAPO organizacja Ludu Afryki Płd-Zach w Angoli,
FRELIMO Front Wyzwolenia Mozambiku w Mozambiku
PAIGC afrykańska Partia Niepodległości Gwinei i WZP w Gwinei Bissau
POLISARIO Narodowy Front Wyzwolenia Sakijat al.-Hamra i Rio de Oro z Sahary Zahodniej)
-rez z 1965 o zerwaniu stosunków dyplomat z GB i Rodezja,
-rez z 1968 o sankcjach na RPA
-rez z 1977 potępiająca udział najemników w walkach w Zairze
nieskuteczne ponieważ powszechnie łamane i uleganie wpływom

przełom dekolonizacji 1975/80 :
1974 Gwinea Bissau, 1975 Mozambik, Angola, WZP, Wśw.Tomasza i Książęca,
1980 rząd czarnej większości w Zimbabwe

problem Sahary Zachodniej i Maroka
1976 proklamowała niepodległość i utw demok republ (SADR), ale
Maroko i Mauretania nie uznały jej, dążąc do aneksji i okupując terytorium
1978 Mauretania zaprzestaje walk, Maroko kontynuuje
1982 spór o SADR na forum OJA i ostateczne przyjęcie jej
większość państw z sekretarzem generalnym na czele za przyjęciem jej do org, natomiast ZSzPiRz za referendum (spór o ważność organów OJA)
1984 Maroko zawiesza swoje członkostwo (pozostaje obserwatorem)
1998 Maroko uzależnia swoje ponowne członkostwo od powrócenia do kwestii

kwestia konfliktu Egipt – Izrael
1967 OJA solidaryzuje się z E i krytykuje I
1974 OJA zrywa kontakty I (na ok. 15 lat)

problem z przestrzeganiem zasady Karty OJA o nieingerencji
czynne interwencje:
1964 podczas konfliktu kongijskiego
prowadzenie mediacji w Nigerii po secesji Biafry
1979-82 i 1986 wysłanie Inter-African Forces do Czadu w
celach pokojowych
nieskuteczność tych akcji
1989 wysłanie wojsk do Etiopii w celu zakończenia konfliktu z Erytreą
kontrowersje związane ze stosowaniem zasady o nieingerencji => reżimów itp
wobec konfliktu etiopsko-erytrejskiego
wobec Ghany po zamachu na Nkrumaha w 1966
wobec Idi Amina w Ugandzie (1971-79)

  • formalne zezwolenie na ingerencje w politykę wewnętrzną w
1981 Karcie Praw Człowieka i Ludów
-powołanie Komisji PCzL kontrolującej implementacje postanowień Karty,
-podstawą prawną zapis z konwencji 1969 OJA sprawuje ponadpaństwową opieką nad Afrykańczykami, którzy przestali być chronieni przez swoje państwo;
-szeroko rozbudowana kwestia uchodźców, współpraca z UNHCR i ngo’s
relacje na lini sur- i subsaharyjskiej
kraje A Płn zgrupowane równocześnie w LPA
rozbieżna polityka zagraniczna; Algieria pro panafrykańska
lata 70. współpraca, pomoc (jak widać jednocząca moc krytyki Izraela)
lata 80. spory na tle religijnym (Mauretania, Sudan)

PROBLEMY OGÓLNE
brak wyraźnego państwa-przywódcy
brak finansów, spory związane z rozdysponowaniem ich
ciągła zależność od Zachodu
podziały wewnętrzne, np. 5 w/w grup regionalnych vide interesów,
podziały na tle ideologicznym
-1965 Wspólna Unia Afrykańsko-Malgaska
na bazie gr. Brazzaville; konserwatywne państwa frankofońskie popierane przez Zachód, zwłaszcza finansowo przez FR; postrzegana jako zagrożenie dla OJA
paraliż związany z rywalizacją bloków zimnej wojny
-lata 60. w K-L, 70. w Angoli, SAWO, Etiopia, Mozambik
silne uzależnienie realizacji celów gospodarczych od organizacji subregionalnych (SADAC i in)
brak możliwości nakładania kar i sankcji na państwa, jedynie zalecenia
trudności w sferze ustawodawstwa wewn i wprowadzania poprawek do KOJA

EWOLUCJA OJA PO ZIMNEJ WOJNIE

Atmosfera
Wygaśnięcie starych podziałów, upadek apartheidu, brak skuteczności OJA, zapaść ekonomiczna A, dezaktualizacja idei walki z kolonializmem, zmiana priorytetów (demokr, Pr czł)
=> potrzeba reformy OJA

1990 Szczyt w Addis Abebie, dot. w/w zagadnień,

1991 spotkanie w Kampali dot. rozważań nad utworzeniem KBWA
1992 spotkanie w Dakarze dot. nad sposobami zapobiegania, opanowywania i rozwiązywania konfliktów

28-30 VI 1993 SZCZYT KAIRSKI -ustanow Mechanizmu Prewencji, Opanowywania i Rozwiązywania Konfliktów
-podkreśla nadrzędność przewidywania i prewencji
-uruchamiany inicjatywą Sekretarza Generalnego (kompetencje monitorowania, wysyłania mediatorow i misji factfinding)
-tu: Organ Centralny (decyzyjny)
-ustalenie specjalnego funduszu na w/w cele (5% budżetu OJA+ co łaska)
-misje obserwacyjne:
1993 do Burundi (nadzór procesu pokojowego i wyborów)
1991-3 Rwanda (wspierana przez ONZ)
1993 w Liberii
1994 w Sierpa Leone (wspierana przez ONZ i Commomwealth)
1997-9 na Komorach

1993 apel o zadośćuczynienie w postaci transferu kapitału lub umorzenia długów ze strony państw czerpiących korzyści z kolonializmu

1994 przyjęcie RPA (sukces panafrykanizmu i rozwinięcie Komitetu Wyzwolenia)

1995 szczyt w Addis Abebie dot. ustanowienia panafrykańskich sił szybkiego reagowania oraz integracji ze światowym systemem wczesnego ostrzegania

1997 spotkanie w Harare potępiające przywódców, którzy doszli do władzy w sposób nielegalny. Deklaracja o popieraniu demokracji. (*hipokryzja OJA i podwójne standardy, bo akceptacja przywódców DRK, Maur, Czadu, BFaso, Libii, Togo)

1997 umowa obronna państw A Zachodniej (Benin, BurkinaF, WKS, Mali, Maur, Niger, Senegal, Togo) o wzajemnym udzieleniu sobie pomocy (reaktywacja porozumie z 1977) a w 1999 projekt powołania mdznrd sił pokojowych peacekeeping i funduszu dla promocji pokoju i bezpieczeństwa

1998 Specjalne Spotkanie ZSzPiRz dot. mechanizmu rozwiązywania konfliktów

8-10 VI 1998 SZCZYT OJA w Wagadugu (30 krajów)
-tuż po w wybuchu wojny Erytrei z Etiopią, kryzysem w DRK, syt w Angoli i GB
-deklaracja o ustanowieniu w każdym państwie instytucji nadzorujących obronę
-protokół o utworzeniu Afrykańskiego Trybunału Praw Czł i Ludów

przykłady działań mechanizmu
kwestia etiopsko erytrejska
98 wojna; plan pokojowy opracowany przez USA i Rwandę
negocjacje komitetu ministrów s z z BFaso, Dżibuti i Zimbabwe=>
umowa pokojowa (12 XII 2000 w Algierze w obecności ONZ)
kwestia kongijska
98 misja OJA; rozmowy pokojowe z prez L.-D. Kabilą i rebeliantami
ze wschodu koordynowane przez RM za pośrednictwem prez Zambii (F. Chiluba)
99 zawarcie pokojowego porozumienia i utworzenie Wspólnej Komisji Wojskowej
tymczasem
przewrót w Nigrze i na Komorach, próba zamachu w GBissau

1999 szczyt w Algierze o skutkach decyzji z 1997, potwierdzenie poszanowania istniejących granic, itp.

1999 nadzwyczajny szczyt w Syrcie, tu al-Kaddafi z inicjatywą utworzenia Stanów Zjednoczonych Afryki z nim samym na czele; sprzeciw RPA, Egiptu, Kenii, Nigerii, Algierii; zgoda w kwestii konieczności zmian => deklaracja o utworzeniu UA która zastąpiłaby OJA i Afrykańską Wspólnotę Ekonomiczną

2000 sesja RM w Trypolisie przyjęła projekt Aktu Ustanawiającego UA

2000 szczyt w Lome => podpisanie Aktu Ustanawiającego UA
-27 państw
-główne cele i zasady: obrona kontynentu, zakaz groźby i użycia siły, nieingerencja w spr wew, prawo do poproszenia Unii o interwencje pokojową, eliminacja barier gospod, potepienie zabójstw polit (art. 33 o zawieszeniu w członkostwie)
-struktura:
Konferencja, Rada Wykonawcza, komitety wyspecjalizowane, Parlament Panafrykański (harmonizacja systemów prawych, funk ustawodawcze, 400 parlamentarzystów z czego 35% to kobiety), Trybunał Sprawiedliwości, Komisja Wykonawcza, Komisje –Ekonomiczna, Społeczna i Kulturalna; Instytucje finansowe- ABank Centralny, AFundusz Monetarny, A Bank Inwestycyjny
-w życie po ratyfikacji przez 2/3 (36 spośród 53), po 30 dniach (26 V 2001); przez rok okres przejściowy
-porażką, bo zbojkotowany przez DRK i Angole urażeni ingerencją T w kongijsko-angolski handel bronią i diamentami
2001 sesja nadzwyczajna w Syrcie, dyskusje nt w/w Aktu, Parlamentu i Konferencji Bezpieczeństwa, Stabilizacji, Rozwoju i Współpracy w ramach regionalnych wspólnot gospodarczych (=narodziny idei RECs –Regional Economic Communities) oraz wypracowano consensus w sprawie natychmiastowego proklamowania UA

GOSPODARCZE UGRUPOWANIA SUBREGIONALNE

Wzrost ich roli od pocz 90., wobec nieudolności OJA zaproponowano by poszerzyły one swe kompetencje o kontrolowanie bezpieczeństwa, akceptacja OJA, a od 2001 propagowanie idei RECs; najważniejsze:

ECOWAS Wspólnota Gospodarcza Państw A Zach
-1975 na mocy traktatu z Lagos; 15 krajów; dominacja Nigerii; +Benin/Dahomej+Gambia+Ghana+Gwinea+GB+Liberia+Mali+Mauret+Niger+Senegal+SLeone+Togo+BFaso/GWolta+WKS
-cele: liberalizacja handlu, unia celna, niezależność ekonomiczna, swobodny przepływ towarów i usług
-silnie zinstytucjonalizowana (organy główne por. s. 89,90)
-lata 80. słaba; przyczyny: dublowanie kompetencji ECOWAS przez inne organizacje międzyrządowe, opóźnianie implementacji postanowień, niesprawna działalność Sekretariatu
-lata 90. dynamiczna: 1990 utw Stałego Komitetu Mediacji dla rozstrzygania sporów między zwaśnionymi członkami, 1991 nacisk na zakaz stosowania siły; rozwój sieci połączeń komunikacyjnych, autostrad (przybrzeżna Lagos-Nawakuszt, transsaharyjska Dakar-Ndżamena)
1993/95ż zrewidowany układ Wspólnoty : wzmożenie współpracy i rozszerzenie kompetencji w kwestiach gospod i polit, a także upoważnienie do działań w celu zapobiegania i rozwiązywania konfliktów, powołanie nowych instytucji,
-siły militarne: zaangażowane z Liberii, SLeone, GBissau,; posądzane o stronniczość; kłopoty finansowe
problemy: dominacja Nigerii lub Francji; tłem sporów dawna przeszłość kolonialna (brytyjska contra francuska)
MRU Unia Rzeki Mano
-1973 w celu rozwiązania konfliktów lokalnych, Liberia+SLeone+Gwinea
-1995 ożywienie działalności (powoł Centrum dla Pokoju i Demokr w Londynie) -cel: wypracowanie stałego mechanizmu zapobiegania konfliktom
2000 konflikt SLeone z Liberią (lider L –Ch. Tylor, udzielał milit wsparcia opozycji w SLeone- Ahmada Kabbaha i prowadził z nią handel diamentami)

SADC Południowoafrykańska Wspólnota Rozwoju
-1992 na bazie SADCC (1979 Południowoafrykańska Konferencja Koordynacji Rozwoju), Angola+Botswana+Lesotho+Malawi+Mozambik+Namibia+Suazi+ Tanzania+Zambia+Zimbabwe
-początkowo: cele- integracja gospod i uniezależnienie się od RPA; partnerami USA i Kanada,
-przemiany w 90.: zmiana struktury (podobna do OJA), utworzenie trybunału arbitrażowego, 1994 + RPA, 1995 + Mauritius, +DRK, +Seszele
-1992 trybunał do rozstrzygania sporów zwaśnionych członków
-od 1994 współpraca z UE (utworzenie grup roboczych pracujących nad nawiązaniem współpracy handlowej, polit; zapobieganie handlu bronią jądrową, wspieranie demokracji itd.) => powst Forum Parlamentarne na rzecz demok i praw człowieka
*1996 Organ ds. Polityki, Obrony i Bezpieczeństwa (prewencja, nadzór, mediacje, system wczesnego ostrzegania, peacekeeping, prawa czł), jego szefem Mugabe (); problem: czy ma to być instytucja niezależna czy organ sadc)
-od 1999 z USA (USA zobowiązały się do zwiększenia inwestycji, wspierania walki z HIV/AIDS, ochrony środowiska)


PTA Preferencyjna Strefa Handlowa
-1981, wszyscy członkowie sadc /-Botswana,
-cel: sprzyjanie kooperacji gospod w dziedzinach handlu, przem, roln i transp
-dublowanie się z sadc; propozycje zmiany jaj profilu; w 1996 przekształcona w
COMESA Wspólny Rynek Afryki Wschodniej i Południowej
-od 1994, dotyczy: handlu, ceł, finansów; promocji inwestycji i sektora prywatnego; rozwoju infrastruktury; informacji
-z powodu dublowania się działań Lesoto, Mozambik i Tanzania opuściły comesę

IGAD Międzynarodowa Władza ds. Rozwoju
-na bazie istniejącej od 1986 Międzynarodowej Władzy ds. Suszy i Rozwoju (IGADD);
-początkowo zakres rolnictwa, stabilnego rozwoju, zwalczania skutków klęsk; potem + sprawy polit
-0o 1996 Karta IGAD zezwalająca na działania prewencyjne i rozwiązyw konfliktów;
tu: wojna w Somalii
1998 wyznaczono Etiopię i Egipt do nadzorowania realizacji pokoju kairskiego z 2 XII 1997, który miał zakończyć konflikt w Somalii
1999 plan pokojowy igadu dla Somalii, poparcie ze strony OJA,
2000 poprawa syt w Somalii
wojna w Sudanie
prace nad umową pokojową, poparcie ze strony opozycji sudańskiej, ale
równoległa propozycja umowy pokojowej Egiptu i Libii komplikuje

COMESSA Wspólnota państw Sahelu i Sahary
-1997 z inicjatywy al-Kaddafiego, w 2001 17 członków
-wspieranie procesów pokojowych (Etiopia-Erytrea, Sudan, SZachodnia, Algieria-Maroko); Kaddafi ma mandat stałego mediatora
-inne cele: poprawa warunków życia ludności, ochrona Pr czł, rozwój handlu, itd.

ECCAS Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Centralnej

Unia Arabskiego Maghrebu (od 1989)

W O J N Y I K O N F L I K T Y Z B R O J N E (rozdz. VI; J.J. Milewski)

Konflikty zbrojne przysłaniają pozostałe problemy kontynentu; brak dostępu do rynków, rosnący ciężar zadłużenia; klęski suszy; zapaść gospodarcza; sztuczność granic; zróżnicowanie etniczne=> sprzeczności interesów; bogactwa naturalne, zaangażowanie supermocarstw; represje polityczne itd. Konflikty są zarówno czynnikami jak i skutkami kryzysu afrykańskiego, nie jego prostą przyczyną.

W latach 1997-8 rozprzestrzenianie się wojen na większą skalę, z 45 państw rejonu A subsaharyjskiej, aż 20 było zaangażowanych w k. Specyfika konfliktów afrykańskich:
brak wiarygodnych danych; przekształcenie się k w wojny regionalne, spowodowane zanikiem wszelkich hamulców w przekraczaniu granic przez strony walczące („w polaryzowanych społecznościach łatwiej rozpocząć i utrzymać rebelię”, w przypadku multietniczności, b łatwo znika kontrola i klarowność k)

Przykłady rozprzestrzeniania się konfliktów na inne państwa w latach 1990-00:
1) DRK (stopniowo na 7 państw)
2) Sierra Leone (+ regionalne siły pokojowe ECO-MOG pod zwierzchnictwem Nigerii z jednej strony a rebeliantów wspieranych przez Liberię i Burkina Faso z drugiej )
3) Algieria (10-letnia wojna domowa; źródłam napięć państw sąsiednich)
4) Sudan (fale uchodźców do Kenii i Etiopii)
5) Somalia (rozpad państwa, walki między klanami również na ter sąsiednich; uchodźcy)
6) Angola (systematyczne wznawianie konfliktu mdzy rządem a UNITA od 30 lat=> napięcia z m.in. Zambią, oskarżaną o wspieranie UNITA)
7)Zimbabwe (k między Mugabe a opozycją + białymi osadnikami, zaangażowanie RPA)
8) Nigeria (k wewnętrzne na ter całego kraju 1996-9)
9) Uganda (k na płn-zach, => na DRK)


jeśli chodzi o kalendarium konfliktów, odsyłam do Kukułki lub do poszczególnych rozdziałów „Stosunków międzynarodowych w Afryce”, ale nie sądzę, żeby coś co nie dotyczy „instytucjonalizacji bezpieczeństwa europejskiego” () interesowało prof. Ziębę.   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz