Współczesne
stosunki międzynarodowe
Teresa
Łoś-Nowak
Moje
opracowanie
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE
W PERSPEKTYWIE TEORETYCZNEJ
1. STOSUNKI
MIĘDZYNARODOWE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Stosunki międzynarodowe
jako dyscyplina naukowa zaczęły kształtować się w I połowie XIX
wieku. Do poznania stosunków międzynarodowych badacze wykorzystują
podstawowe metody oparte na obserwacji, idealizacji, izolacji czy
agregacji. Wzrost znaczenia funkcjonalności tej dyscypliny zwiększył
się po zakończeniu I WŚ. Uznano że wojna przestała być środkiem
prowadzącym do osiągnięcia celu. Stwierdzono że wszelkie
działania które wcześniej rozwiązywano militarnie, można
rozwiązywać za pomocą innych metod. Cała otoczka nauki o SM
narodziła się w USA i Wielkiej Brytanii. Po II WŚ znowu wzrosło
znaczenie tej nauki która skoncentrowała się głównie w USA.
Uzasadnieniem znaczenia wzrostu tej dyscypliny była konfrontacja z
ZSRR i Projekt Manhattan. Aktualnie mimo wzrostu popularności tej
dziedziny nauki w wielu krajach to właśnie USA i Wielka Brytania są
pionierami nauk o stosunkach międzynarodowych. Aby uzyskać
satysfakcjonującą wiedzę, badacz musi skorzystać z wielu
subdyscyplin opartych o nauki humanistyczne. Do takich dziedzin
zaliczają się właśnie historia, kulturoznawstwo, politologia,
socjologia czy ekonomia.
2. FUNKCJE NAUKI O
STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH
Funkcja deskryptywna
Zajmuje się formułowaniem
i wymienianiem poglądów na temat rzeczywistości międzynarodowej.
Problemem tej funkcji jest wieloznaczność badanych definicji oraz
odmienność definiowanych pojęć. Aby prawidłowo badać
rzeczywistość badacz musi prawidłowo i właściwie posługiwać
się językiem internacjologii.
Funkcja eksploracyjna
Zajmuje się formułowaniem
praw, które nie mają mowy uniwersalistycznej i nie podlegają
prawom przyrodniczym. Dzięki tym prawom internacjologia umożliwia
odpowiedź na pytanie „dlaczego?” .
Funkcja prognostyczna
Polega na przewidywaniu
stanów rzeczywistości międzynarodowej. Może jednak przewidywać
rzeczywistość w bardzo krótkim okresie i na niskim poziomie
prawdopodobieństwa.
3. POJĘCIE I ISTOTA
TEORII STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH
Istnieją liczne
kontrowersje dotyczące teorii stosunków międzynarodowych, należy
zwrócić uwagę że nie sprowadzają się one jedynie do treści
teoretycznych lecz dotyczą całego statusu subdyscypliny.
Teoria stosunków
międzynarodowych to część nauk politologicznych zajmuje się
syntezowaniem wyników badań prowadzonych w ramach innych dyscyplin.
Dostarcza też narzędzi badawczych umożliwiających sprawne badanie
metodologiczne innym badaczom.
Teoria stosunków
międzynarodowych to zbiór założeń, kategorii i praw służących
opisywaniu , wyjaśnianiu i przewidywaniu określonego rodzaju
zjawisk w stosunkach międzynarodowych. Jest zbiorem założeń
licznych teorii które są wysoce wyspecjalizowane i są precyzyjnymi
narzędziami badawczymi. Doskonale nadają się do badania pewnego
rodzaju zjawiska, jednak są bezwartościowe przy badaniu innych.
4. METODY BADAWCZE
Nauka o stosunkach
międzynarodowych nie posiada żadnych specyficznych dla niej metod
badawczych. Korzysta w tym zakresie z metod ogólno humanistycznych o
charakterze zarówno ilościowym jak i jakościowym. Zaliczamy do
nich następujące rodzaje metod badawczych z dziedziny stosunków
międzynarodowych.
Metoda behawioralna
Polega na analizie metod
przyczynowo-skutkowych skupia się na danych bezpośrednio
obserwowanych, oraz do budowy twierdzeń wyjaśniających. Pomija
czynniki nieracjonalne.
Ranking
Niewątpliwie
jednoznaczna, łatwa w odbirze i widowiskowości forma przekazu
informacji nauk politycznych.
Metoda instytucjonalna
Zajmuje się opisywaniem
instytucji, systemów prawnych i struktur decyzyjnych. Jedyna z
najpopularniejszych metod analizy politologicznej.
Teoria racjonalnego
wyboru
To metoda stosowana do
analizy zachowań i sposobu podejmowania decyzji przez aktorów
międzynarodowych.
Raport empiryczny
Polega na opisie
poszczególnego zjawiska, oraz ocenie i interpretacji poszczególnych
jego elementów. Jedna z najpopularniejszych form analizy badawczej.
Metoda porównawcza
Polega na analizie dwóch
lub nawet trzech obiektów należących do tej samej klasy zjawisk w
celu identyfikacji cech wspólnych. Wadą są wysokie koszty badań i
zasobów oraz duża liczba zaangażowanych w to naukowców.
Studium przypadku
Polega na analizie jednego
wybranego zjawiska bytu lub procesu. Służy do weryfikacji teorii
lub problemu.
Modelowanie
Przetwarzanie określonych
zagadnień w formie wzorów, schematów, grafik czy wykresów.
Symulacja
Polega na próbie
przewidywania zjawisk i procesów na podstawie przyjętych danych
oraz założeniu określonego poziomu wiedzy.
NURTY I PRADYGMATY W
NAUCE O STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH
1. MODELE EKSPLANTACJI
KLASYCZNEJ
Nurt klasyczny inaczej
przednaukowy. Obejmuje on dwie fazy wyjaśnianie i prognozowanie. Oba
nurty preferują różne metody badawcze. Rozwijał się w III
fazach. Faza I przypadała na lata 30; faza II lata 50; zaś faza III
przypadała na lata 70 i początek 80.
Realizm polityczny
Kierowanie się przede
wszystkim interesem rozumianym jako siła i poprzez tą kategorię
próbuje się zrozumieć zachowania innych. Pojęcie interesu
rozumianego jako siła ma wartość uniwersalną choć realista ma
świadomość że nie ma raz na zawsze ustalonego interesu państwa.
To mądrość a nie moralność czy amoralność są najwyższymi
cnotami polityki. Dążenie do powściągliwości politycznej
wynikającej z faktu że inne narody też mają swoje interesy, inne
narody również mają swoje interesy w dyplomacji je również
trzeba uszanować. Państwo jest najwyższym i podstawowym
uczestnikiem stosunków międzynarodowych, działa racjonalnie,
wybiera rozwiązania które są najkorzystniejsze dla siebie.
2. SPOŁECZNOŚĆ
MIĘDZYNARODOWA NEOKSLAYCZNY KOMPROMIS
Społeczność
międzynarodowa jest określana jako organizacja społeczna. Tworzone
prawo międzynarodowe porządkuje stosunki międzynarodowe i umacnia
właśnie omawianą społeczność międzynarodową. Państwo zajmuje
się aranżowaniem interesów społeczności międzynarodowej.
3. NURT MODERNISTYCZNY
Analiza systemowa
Pozwala badać procesy
zmian stosunków międzynarodowych, oddziaływań uczestników,
tychże stosunków i systemów międzynarodowych praktycznie we
wszystkich poziomach czasoprzestrzennych. Najważniejszą cechą
analizy systemowej jest to iż odnosi ona badane zjawisko i proces do
szerszego kontekstu zdarzeń w jakich mają one miejsce.
Teoria pola(inaczej
zwana analizą czynnikową)
Rozwijała się w USA pod
koniec lat 50. Jej celem było poznanie sił sprawczych modelujących
stosunki międzynarodowe, stany tychże stosunków oraz dynamikę,
poprzez badanie oddziaływań na uczestników stosunków
międzynarodowych, politykę i procesy decyzyjne.
Teoria więzi
Założenie że zachowanie
podmiotów stosunków międzynarodowych jest zdeterminowanie ich
przynależnością do wielu różnorodnych systemów
międzynarodowych.
4. POSTAWY
MODERNISTYCZNE REWOLUCJA W NAUCE O STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH
Strukturalny realizm
Za najważniejszy element
uznawano państwo. Bardzo ważnymi czynnikami jest struktura systemu,
państwo i jego zachowania, oraz rezultaty jego zachowań. Celem
polityki państwa jest maksymalizacja sił. Całe pojęcie siły
państwa staje się narzędziem umożliwiającym realizację
polityki.
Neorealizm
Popularna koncepcja
elastycznego liberalizmu. Cechowało ją niższy determinizm, większy
dystans do siły państwa. Bardziej zbliżała się do realizacji
zamierzeń opartych na osiągnięciu wpływów, skuteczności,
współpracy czy dyplomacji i sztuki negocjacji.
Neoliberalizm
Zwraca uwagę na fakt że
we współczesnym systemie międzynarodowym oprócz tradycyjnych
historycznie ukształtowanych podmiotów terytorialnych wzrosła rola
i znaczenie podmiotów nie terytorialnych(organizacje międzynarodowe,
grupy interesów, ruchy społeczne).
Pluralizm
Ważny uczestnik stosunków
międzynarodowych choć oplata ją sieć wzajemnych powiązań z
innymi naukami i teoriami i nie państwowymi aktorami. Sceny polityki
i świata. Opiera się na racjonalnych postawach.
Globalizm
Opiera się na globalnych
stymulatorach zmian, głównie ekonomicznych, oraz walce klas,
traktując je jako podstawowe czynniki transformacji. Pojęcie
globalizmu ma swoje korzenie od doktryny Karola Marksa. Mówi się że
współcześni globaliści są bardziej marksistowscy niż twórca i
prekursor tejże doktryny.
5. KRYTYCZNA TEORIA
POST-MODERNISTYCZNA
Zwana potocznie IV debatą.
To konfrontacja dwóch różnych sposobów rozumowania teorii w
warunkach społecznych. Dzieli się na zwolenników eksplanacyjnego
charakteru i konstruktywnego. Koncentruje się na państwie nie jako
podmiocie, bardziej na zjawisku, idei, fenomenie społecznym,
kulturalnym czy etycznym.
UCZESTNICY STOSUNKÓW
MIĘDZYNARODOWYCH
1. POJĘCIE I ATRYBUTY
UCZESTNIKA STOSUNKÓW MIĘDZYNAROWYCH
Uczestnicy stosunków
międzynarodowych zaliczamy państwa, uczestników terytorialnych.
Posiadają zdolności autonomicznego kreowania polityki zagranicznej
i międzynarodowej., której skutki przekraczają ich granice ich
granice zewnętrzne. Druga klasa uczestników obejmuje organizacje
rządowe i pozarządowe., także struktury transnarodowe,
społeczności zorganizowane kulturowo, religijnie czy
cywilizacyjnie.
Atrybuty uczestnika
stosunków międzynarodowych
-zdolność do
samodzielnego działania w skali międzynarodowej
-zdolność do wywierania
wpływu na stosunki międzynarodowe z zamiarem kształtowania
-określony stopień
zorganizowania
Uczestnikiem stosunków międzynarodowych nie może być grupa niezorganizowana, zależna od aktorów politycznych, funkcjonujące bez określonego planu i celu działania oraz niezdolna do oddziaływania na innych.
2. CHARAKTERYSTYKA
UCZESTNICTWA W STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH
Uczestnicy państwowi
Do takiej grupy zaliczymy
państwa i niektóre organizacje międzynarodowe, których
wyróżnikiem jest zdolność do bycia podmiotem prawa
międzynarodowego. Druga grupa tworzona jest przez podmioty
niepaństwowe takie które mają zdolność do świadomego działania
międzynarodowego a ich celem jest zaspokajanie potrzeb własnych.
Atrybuty uczestnictwa
państwa w procesie stosunków międzynarodowych
Gdy mówimy o państwie
częściej zaczynamy wspominać o instytucjach międzynarodowych, to
one kształtują cały proces państwowości. Stają się one
najważniejszą zmienną w rozwoju gospodarczym. Państwo musi
kierować się w głównej mierze z interesami obywateli i jego
bezpieczeństwem nie zaś z jego poszczególnymi grupami i ich
interesami.
3. SUWERENNOŚĆ –
ATRYBUTY PAŃSTWOWOŚCI
Jest to samowładność i
całowładność państwa w polityce wewnętrznej i zewnętrznej oraz
jego interakcjach z innymi uczestnikami stosunków międzynarodowych
jest ważnym atrybutem jego podmiotowości i prawno międzynarodowej.
Współczesna suwerenność niekwestionowana przez społeczność
jest często konfrontowana z trudną sytuacją gospodarczą. W tym
celu słabe państwa muszą szukać oparcia u tych najsilniejszych co
prowadzi do poważnego zagrożenia suwerenności.
4. UCZESTNICY
NIEPAŃSTWOWI
Posiadają następujące
atuty:
-zdolność do świadomego
działania dla zrealizowania własnych potrzeb i interesów.
-zdolność do
kształtowania stosunków międzynarodowych trwale i racjonalnie.
-pewien stopień
zorganizowania.
Można powiedzieć że
każdy posiadający podmiotowość, prawnomiędzynarodową jest
uczestnikiem stosunków międzynarodowych, ale nie każdy z nich jest
podmiotem prawa międzynarodowego.
Stolica Apostolska
Bezsprzecznie specyficzna
w stosunkach międzynarodowych organizacja niepaństwowa. Z pewnym
uproszczeniem przyjmuje się że Stolica Apostolska jest suwerennym
państwem podmiotem bez terytorialnym, podczas gdy państwo-miasto
Watykan jest nie suwerennym podmiotem terytorialnym.
Naród
Jest zatem potencjalnym i
pierwotnym uczestnikiem stosunków międzynarodowych. Występuje
wówczas gdy mówimy iż jest on emanacją państwa, największej
politycznie a także organizacji społecznej.
Organizacje
międzynarodowe
Są one oprócz państwa
jednym z najważniejszych i coraz potężniejszych uczestników
stosunków międzynarodowych. Przykładami organizacji
międzynarodowych są UE, OBWE, NAFTA, GUAM, ASEAN, APEC, ANZUS, ONZ,
UNICEF, FAO, WNP i CENTO.
Typy i rodzaje
organizacji międzynarodowych
Organizacje rządowe
Struktury tworzone przez
państwa dotyczące wzajemnej współpracy ekonomicznej, prawnej,
militarnej, dotyczącej ochrony środowiska a nawet energetyki. Do
powstania organizacji rządowej są niezbędne minimum trzy państwa,
określona struktura działania, statut i obowiązki.
Organizacje pozarządowe
Zajmują się sprawami
dotyczącymi funkcjonalności i adaptacji w poszczególnych sprawach
nie związanych konkretnie z działalnością polityczną.
Przykładami takich organizacji mogą być różne filie,
przedsiębiorstwa lub koncerny a nawet kompanie handlowe. Również
organizacje charytatywne i pomocy społecznej.
Funkcje organizacji
międzynarodowych
-wyrażanie woli i
interesów członków
-modyfikowanie celów
polityki międzynarodowej
-podmiotowość
transnarodowa
-adaptacyjność
-stymulowanie
-tworzenie określonych
strategii
POLITYKA ZAGRANICZNA
1. POJĘCIE I ISTOTA
Jest to pewien rodzaj
działań podejmowanych decyzji w stosunkach z innymi państwami.
Prowadzenie działań polegających na poszerzaniu wpływów oraz na
budowie określonych schematów porozumień. Tworzenie określonych
symulacji i badanie pola działania a następnie poradzenie działań
mających na celu znalezienie wspólnego porozumienia i osiągnięcie
wspólnych korzyści z umów.
2. WYZNACZIKI POLITYKI
ZAGRANICZNEJ
Wyznaczniki wewnętrzne
-środowisko geograficzne
państwa
-jego wielkość
-potencjał
-struktura ludności
-zasady współpracy
według struktur decyzyjnych
Wyznaczniki zewnętrzne
-środowiska
międzynarodowe
-czynniki które nie są
obojętne w procesie formułowania i realizacji polityki zagranicznej
Czynnikiem o ogromnej
wadze dla państwa i skuteczności jego polityki zagranicznej jest
dynamiczna gospodarka, potencjał ekonomiczny i naukowo-techniczny.
Wyznaczniki polityki
zagranicznej dzielimy na:
Grupę obiektywnych
wyznaczników zewnętrznych(zmienne
niezależne) tworzą kierunki ewolucji środowiska międzynarodowego,
pozycja państwa w systemie międzynarodowym, jakość reżimów
międzynarodowych, struktura i zasięg powiązań międzynarodowych.
Grupa wyznaczników
subiektywnych(zmienne zależne) tworzą
koncepcję polityki własnej a także innych państw, percepcja
środowiska międzynarodowego przez elity i społeczeństwo,
międzynarodowa percepcja państwa i jego pozycji w systemie
międzynarodowym, jakość służby dyplomatycznej własnej i innych
państw.
3. INTERESY I CELE W
POLITYCE ZAGRANICZNEJ
Za najważniejszy cel
uznajemy ochronę interesów narodowych, w celu zapewnienia
bezpieczeństwa obywatelom oraz poprawienia dobrobytu ekonomicznego i
gospodarczego w państwie, poprzez sprawne negocjacje i doskonały
aparat dyplomacji i negocjacji
4. METODY I ŚRODKI
RALIZACJI POLITYKI ZAGRANICZNEJ
Metody dyplomatyczne
obejmują szeroką gamę działań zgodnych z prawem międzynarodowym.
Ważnym elementem dyplomatycznym metod postępowania w stosunkach
międzynarodowych są osobiste kontakty polityków, łatwość
komunikowania się, uzgadniania stanowisk. Są one doskonałym
elementem metod dyplomatycznych.
Metody niedyplomatyczne
dzielimy na zachowania pozytywne i negatywne. Negatywne czyli groźby,
wymuszenia, szantaże, użycie siły zbrojnej. Zmierza do osiągnięcia
pewnych działań, nie zawsze zgodnych z wolą drugiego państwa,
wręcz przeciwnie. Pozytywne czyli szukania consensusu i porozumienia
oraz dążenie do osiągnięcia kompromisu.
Metody osiągania
wpływów
-użycie siły
-manipulacja groźbą
użycia siły
-nagroda za to że dany
oponent wysłuchał pewnych sugestii
-obietnica nagrody
-przekonanie do swoich
racji
-mediacja
-pośrednictwo w sporze
SYSTEM MIĘDZYNARODOWY
1. ISTOTA BADAŃ
SYSTEMU MIĘDZYNARODOWEGO
Polega ona na
konstruowaniu modelu pojęciowego badanej rzeczywistości i jej
części składowych, traktując ja jako wewnętrznie zintegrowane.
Takie podejście do badanych działań i oddziaływań uczestników
stosunków międzynarodowych pozwala uchwycić zależności między
atrybutami uczestników stosunków międzynarodowych a ich miejscem w
strukturze systemu międzynarodowego.
2. POJĘCIE SYSTEMU
MIĘDZYNARODOWEGO
Polega na tym że istnieje
grupa państw utrzymujących regularne stosunki, zdolnych do
wspólnych działań w przypadku zagrożenia. Pojmowana jest jako
zespół sprzężeń między jego elementami a systemem jako
całością. Struktura systemu międzynarodowego jest stała tylko
dla danego systemu.
3. SYSTEM
MIĘDZYNARODOWY: PROBLEM KLASYFIKACJI
Wyodrębniane z systemów
wyższego rzędu, przy zastosowaniu następujących czynników;
-skali spójności
elementów współtworzących system
- charakteru wzajemnych
powiązań
-układu sił w systemie
-struktury regulacji w
systemie
4. SYSTEM
MIĘDZYNARODOWY: DYLEMAT ZMIANY SYSTEMU
Ruch systemów
międzynarodowych symbolizuje proces przechodzenia od stanu
stabilizacji i równowagi do jego destabilizacji i upadku. Ważną
rolę w tym procesie odgrywają zdolności regulacyjne i
modyfikacyjne systemu.
5. SYSTEM
MIĘDZYNARODOWY A WSPÓŁCZESNE MODELE ŁADÓW MIĘDZYNARODOWYCH
Odwołując Się do nie
tak odległej historii stosunków międzynarodowych, najdłuższy od
zakończenia II Wojny Światowej był ład określany jako
dwubiegunowy albo inaczej bipolarny. Oznaczał on taki układ
potencjałów w systemie międzynarodowym w którym tylko dwa państwa
posiadały narzędzia pozwalające im skutecznie kontrolować lub
wpływać na zachowania i politykę państw swojej hemisfery.
System jednobiegunowy
Charakteryzuje się tym że
tylko jedno z supermocarstw jest zdolne do formułowania i narzucania
pozostałym uczestnikom określonych reguł zachowań, przede
wszystkim w sferze stosunków politycznych a także gospodarczych,
handlowych czy finansowych. Obecnie mamy właśnie system
jednobiegunowy.
System multipolarny
Istnieje wielość
niezależnych centrów zdolnych do określenia owych reguł oraz
dystrybucji i redystrybucji władzy. Aby sprawniej funkcjonował,
powinno go tworzyć co najmniej pięć potęg, które by łączył
sprawny system wartości, określony rodzaj sprężeń, interesy oraz
wola utrzymania istniejącego statusu quo. Aktualnie taką rolę mogą
tworzyć mocarstwa takie jak USA, UE, FR czy Chiny.
6, MOCASRTWA I
SUPERMOCARSTWA W SYSTEMIE MIĘDZYNARODOWYM
Mocarstwa skupiają się
do osiągnięcia dominacji w swoim regionie, nie mają na tyle
wysokiego potencjału aby wywierać wpływ na zakres szerszy niż
swój kontynent. Supermocarstwa z kolei mogą wywierać presję oraz
wpływy na państwa położone nawet poza ich obszarem terytorialnym.
Przykładem jest USA.
POLITYCZNO-PRAWNE FORMY
ORGANIZACYJNE STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH
1. ORGANY PAŃSTWA W
STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH
Uczestnicy stosunków
międzynarodowych, zwłaszcza posiadający podmiotowość
prawnomiędzynarodową, funkcjonują za pomocą uprawnionych do niej
i wyspecjalizowanych organów. Działania te w szerokim ujęciu noszą
nazwę dyplomacji. Dyplomacja jest głównym narzędziem uprawiania
polityki zagranicznej państw. Wyróżniamy następujące formy
dyplomacji:
- Dyplomacja prowadzona o charakterze myśli specjalnych
- Dyplomacja dwustronna, której przykładem są misje specjalne
- Dyplomacja gospodarcza
- Dyplomacja konferencyjna
- Dyplomacja kolektywna
Zmiany zachodzące w
stosunkach międzynarodowych i zadaniach służby dyplomatycznej
powodowały rozbudowę ich funkcji. Obecnie
funkcje dyplomacji:
- Reprezentowania państwa wysyłającego w państwie przyjmującym
- Ochrony interesów państwa wysyłającego, jak również interesów jego obywateli i osób prawnych
- Rozwijania przyjaznych stosunków między państwami
- Działania na rzecz utrzymania pokoju i bezpieczeństwa w świecie
- Prowadzenia negocjacji i konsultacji z władzami państwa przyjmującego
- Promowania własnego państwa w dziedzinie międzynarodowych stosunków międzynarodowych
- Zapoznanie się z wszelkimi zasadami które obowiązują państwo przyjmujące
Organy państwa
- Głowa państwa
- Rząd
- Premier
- Minister spraw zagranicznych
- Organy centralne o kompetencjach
- Parlament
Obowiązki głowy
państwa
- Reprezentowanie państwa w stosunkach międzynarodowych
- Strzeżenie jego suwerenności
- Powoływanie i odwoływanie przedstawicieli dyplomatycznych
- Przyjmowanie listów i odwoływanie adekwatnych przedstawicieli dyplomatycznych innych państw
- Ratyfikowanie i wypowiadanie umów międzynarodowych
- Podejmowanie decyzji o stanie wojny
Minister spraw
zagranicznych
- Opracowywanie i realizacja głównych kierunków polityki zagranicznej
- Reprezentowanie państwa na arenie międzynarodowej
- Ochrona interesów państwa na arenie międzynarodowej
- Rozwijanie współpracy międzypaństwowej z innymi państwami oraz organizacjami międzynarodowymi
Minister obrony
narodowej
- Realizacja międzynarodowej współpracy wojskowej
- Tworzenie w ich resortach komórek organizacyjnych do spraw stosunków z zagranicą
- Przedstawianie kandydatów na attache wojskowych
Parlament
- Ustalanie głównych celów polityki zagranicznej
- Kontrolę przy pomocy komisji parlamentarnych
- Ratyfikowanie lub wyrażane umów międzynarodowych
- Uchwalanie budżetów ministerstw spraw zagranicznych
- Decydowanie o przystąpieniu do sojuszy wojskowych
Służbę zagraniczną
państwa tworzą następujące organy
- Misje specjalne
- Stałe przedstawicielstwa dyplomatyczne
- Misje przy organizacjach międzynarodowych
- Przedstawicielstwa handlowe
- Misje wojskowe
- Służba konsularna
- Instytuty kultury i ośrodki informacji
Rola misji specjalnych
- Wizyty państwowe głów państw
- Spotkania na najwyższym szczeblu
- Wizyty oficjalne i robocze
- Delegacje oficjalne
- Wizyty prywatne osobistości państwowych
Funkcje urzędu
konsularnego
- Ochronę interesów państwa i jego obywateli
- Popieranie rozwoju stosunków handlowych
- Wystawianie paszportów, wiz, dokumentów podróży
- Udzielanie pomocy własnym obywatelom
2. PRAWNE REGULACJIE
STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH
Normy moralne wywodzą się
ze starych kodeksów o silnej podbudowie religijnej i są oparte na
systemach wartości mających charakter uniwersalny. Normy polityczne
z kolei akcentują działania zewnętrzne poszczególnych państw i
oceniają je z punktu widzenia wartości preferowanych przez
określoną grupę państw.
3. NEGOCJACJE
MIĘDZYNARODOWE
Negocjacje
instrumentalne
Negocjacje mogą być
prowadzone gdy przynajmniej jeden z partnerów jest w pełni świadomy
tego że nie dojdzie między stronami do kompromisu.
Wikłanie
Charakteryzuje się wysoką
wrażliwością aktorów międzynarodowych na wszelkie działania
podejmowane przez uczestników stosunków międzynarodowych.
Koordynacyjność
Polega inaczej na
kooperacji czyli mówiąc językiem potocznym na wzajemnej
współpracy, dwóch lub większej ilości podmiotów zamierzających
do osiągnięcia konkretnego celu.
Pryncypialność
Dotyczą kluczowych
sytuacji które dzielą aktorów międzynarodowych biorących w nich
udział. Zmierza do wzajemnego odwoływania się do zasad.
4. REŻIMY
MIĘDZYNARODOWE
Reżim rozwinięty
Dotyczy porozumień
regulujących kwestie komunikacji międzynarodowej lub ochrony granic
państwa. Przykładem jest Grupa Schengen.
Martwy reżim
Charakteryzuje się
istnieniem sformalizowanych zasad określających sposób
postępowania państw, jednak żaden z członków reżimu lub
zdecydowana większość nie stosuje się do tych zasad.
Reżim milczący
Polega na przestrzeganiu
nieformalnych ustaleń prawa zwyczajowego lub na świadomość
istnienia wspólnego interesów członków reżimu.
5. SOJUSZE
Układ
Najbardziej ogólny ze
wszystkich rodzajów sojuszu. Układ to oczekiwanie przywódców
państw dotyczące wsparcia zignorowania lub przeciwstawienia się
ich akcji na arenie międzynarodowej.
Koalicja
Oznacza taki związek
państw który z założenia ma charakter krótkotrwały i służący
osiągnięciu konkretnego i ściśle określonego celu.
Ententa
Sojusz ma charakter
niesformalizowany, sojusz wyrażający raczej dążenie do wspólnych
poglądów i realizacji określonych celów, działa na zasadzie
„dżentelmeńskiej umowy”.
PATOLOGICZNE FORMY
PRZEJAWIANIA SIĘ STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH
1. ZBROJENIA, WYŚCIG
ZBROJEŃ I ROZBROJENIE
Średni przyrost wydatków
na zbrojenia wynosi 3,5%. Ściśle z tym związanym zagadnieniem jest
handel bronią, łączy się w tym również kwestia wyścigu
zbrojeń. Największymi dostawcami broni są USA, Francja, Chiny,
Niemcy i Wielka Brytania.
2. WOJNY I KONFLIKTY
ZBROJNE W STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH
Doświadczenia po II
wojnie światowej sprawiły natomiast że wprowadzono zakaz użycia
siły ale też groźby jej użycia. Wskazuje to na chęć
wyeliminowania siły z życia społecznego. Obecnie prawo
międzynarodowe na użycie siły pozwala jedynie w samoobronie.
Uznanie wojny
jest wtedy kiedy zachowane są następujące warunki
- Stronami których ona dotyczy są państwa
- Przejście do stanu wojny nastąpiło po jej wprowadzeniu
- Doszło do zerwania stosunków dyplomatycznych
- Akty walki
- Zakończenie wojny jest zawarciem traktatu pokoju
Warunki konfliktu
zbrojnego
- Co najmniej po jednej ze stron udział biorą formacje wojskowe
- Prowadzenie zorganizowanych i planowanych działań
- Działania wojskowe są prowadzone przez pewien czas
- Wysoka intensywność działań zbrojnych
Rodzaje konfliktów
- Rebelia
- Pucze wojskowe
- Represalia
- Bunty
- Zamieszki
Rodzaje
konfliktów(działania)
- Międzynarodowe i wewnętrzne
- Sprawiedliwe i niesprawiedliwe
- Legalne i nielegalne
- Globalne, regionalne i lokalne
- Wojny secesyjne, religijne, etniczne, narodowowyzwoleńcze
Rodzaje sił zbrojnych
biorących udział w konfliktach
- Regularne siły zbrojne i pokojowe
- Grupy paramilitarne
- Oddziały samoobrony(obrona konkretnego regionu)
- Najemnicy, ochotnicy, firmy ochroniarskie, organizacje terrorystyczne
3. TERRORYZM MIĘDZYNARODOWY
Terroryzm stanowi jedną z
form przemocy politycznej. Zdefiniować należy go jako polityczne
motywowaną przemoc skierowaną przeciwko celom nie walczącym w
zamierzeniu przekazania komunikatu szerokiej widowni. Terroryzm
traktowany jest jako strategia asymetryczna, zaprojektowana tak by
służyć słabszym stronom konfliktów(broń słabych).Współczesny
terroryzm wyraźnie odzwierciedla przemiany zarówno ilościowe jak i
jakościowe. Obecnie kształtowana jest ona przez zjawiska, które
odciskają się piętnem na ładzie międzynarodowym, jak
globalizacja oraz nowych obszarów aktywności politycznej.
Jednocześnie sam terroryzm ewoluuje wraz z transformacją
międzynarodowej rzeczywistości. Globalizacja bez której uwzględnia
nie sposób zrozumieć zjawiska terroryzmu, wpływa na jego
umiędzynarodowienie. Globalizacja ułatwia zadania terrorystyczne.
4. KONCEPCJA
HUNTINGTONA
Oto jej elementy
- Cywilizacje są zróżnicowane wewnętrznie
- Niejasnych elementów obszarów cywilizacyjnych
- Procesów unifikacji kulturowej i transferu wartości
- Złożoności obecnych konfliktów
5. ZAGROŻENIA
EKOLOGICZNE-SUROWCOWE
Rodzaje zagrożeń
- Rozprzestrzenianie toksycznych substancji radioaktywnych
- Niszczenie lasów
- Zanieczyszczenia wód morskich
- Zanieczyszczenia górnych warstw atmosfery
- Efekt cieplarniany
Przyczyną konfliktów
surowcowych jest
- Dostęp do surowców energetycznych
- Wejście w posiadanie złóż surowców mineralnych
- Dostęp do wody
UNIA EUROPEJSKA JAKO
WSPÓLNOTA POLITYCZNA, EKONOMICZNA I BEZPIECZEŃSTWA
1. POJĘCIE, ETAPY I
PŁASZCZYZNY INTEGRACJI
W ramach integracji
tworzą się
- Sferę wolnego handlu
- Unię celną
- Wspólny rynek
- Unię gospodarczo monetarną
Czynniki sprzyjające
procesom integracyjnym w Europie
- Silne ruchy federalistyczne
- Realizację planu Marshalla
- Zagrożenie komunistyczną ekspansją
- Dwu blokowy system
- Wzrastająca pozycja USA
- Problem Niemiec
3. OD WSPÓLNOTY DO
UNII
Na mocy traktatu fuzyjnego
– Układu z 25 marca 1957 r. o wspólnych organach WE (tzw.
pierwszy traktat fuzyjny) Wspólnoty uzyskały wspólne organy:
Zgromadzenie Parlamentarne i Trybunał Sprawiedliwości. Na mocy
kolejnego traktatu fuzyjnego, od 1967 r. wszystkie trzy ówcześnie
istniejące Wspólnoty (Europejska Wspólnota Węgla i Stali,
Europejska Wspólnota Energii Atomowej oraz Wspólnota Europejska)
uzyskały kolejne wspólne organy: Radę Ministrów i Komisję.
Na mocy Traktatu
lizbońskiego 1 grudnia 2009 r. Unia Europejska nabyła osobowość
prawną i zastąpiła Wspólnotę Europejską, przejmując wszystkie
jej kompetencje. Zniesiony został również podział na filary.
4. ISTOTA UNII
EUROPEJSKIEJ
Podstawowe cele UE
- Dążenie do postępu ekonomicznego
- Solidarność między narodami
- Wspieranie pokoju i bezpieczeństwa w Europie
- Ustanowienie jednolitego obywatelstwa europejskiego
- Wzmocnienie bezpieczeństwa osobistego obywateli
5. INTEGRACJA PO
MAASTRICHT
Kluczowe decyzje Traktatu
z Maastricht
- Budowa unii gospodarczo-monetarnej
- Pogłębianie integracji politycznej
- Rozszerzenie wspólnot
6. STRUKTURA
INSTYTUCJONALNA UNII EUROPEJSKIEJ
Rada Europejska
Europejskiej może
otrzymać pełnomocnictwo od co najwyżej jednego pozostałego
członka. Rada Europejska podejmuje większością zwykłą decyzje w
sprawach proceduralnych i uchwala regulamin wewnętrzny.
Rada Unii Europejskiej
pełni funkcje
- Prawodawczą
- Koordynacji
- Wykonawcze
- Nominacyjne
- Budżetowe
Komisja Europejska jej
cele
- Ustalanie celów i polityki działań
- Czuwanie nad polityką UE i jej budżetem
- Egzekwowanie prawa europejskiego
- Reprezentowanie UE na arenie międzynarodowej
Parlament Europejski
- Funkcja uchwałodawcza
- Funkcje budżetowe
- Funkcje kontrolne
- Nominacyjne
Trybunał
Sprawiedliwości uprawnienia
- Kontroli legalności aktów prawnych
- Kontroli postępowania praw członkowskich
- Opinii w sprawie umów międzynarodowych
- Odesłań składanych przez sądy krajowe
Sąd pierwszej
instancji
Początkowo organ
wspomagający prace trybunału sprawiedliwości, obecnie stanowi on
autonomiczny sąd którego skład jest wyłaniany analogiczne jak
Trybunał Sprawiedliwości z tym że nie ma instytucji generalnych.
7. SPRZECZNOŚCI
SYSTEMOWE
W ostatnich latach chyba
najbardziej spektakularnym przykładem istnienia wyraźnych
sprzeczności w interesach państw członkowskich jest traktat
konstytucyjny. Wywoływał liczne sprzeciwy i nie zawsze podobne
poglądy wspólnoty. Miał nadać Unii podmiotowości
międzynarodowej.
EUROPA ŚRODKOWA
1. POJĘCIE EUROPY
ŚRODKOWEJ
Obejmuje ziemie dawnej
Rzeczpospolitej oraz Rumunii, Węgier, Czech, Słowacji czy
Chorwacji. Koncepcja idei Europy Środkowej, była swoistym
narzędziem politycznym. Najnowszy podział składa się z
następujących państw takich jak Polska, Ukraina, Białoruś,
Czechy, Słowacja, Węgry, Litwa, Łotwa, Estonia i państwa
bałkańskie.
2. GENEZA SYSTMU
Czynniki
historyczno-kulturowe
- Niechęć do władzy autorytarnej
- Konieczność przyjęcia podobnych rozwiązań kulturowych
- Hegemonia ZSRR
Czynniki polityczne
- Upadek systemu bipolarnego
- Odejście od doktryny Breżniewa
- Rozwiązanie Układu Warszawskiego
Czynniki ekonomiczne
- Rozwiązanie RWPG
- Aspiracje do współpracy z Zachodem w ramach UE
- Transformacja systemu ekonomicznego
3. OBSZARY AKTYWNOŚCI
- EFTA
- Rada Nordycka
- NATO
- OBWE
- EOG
FEDERACJA ROSYJSKA I
WSPÓLNOTA NIEPODLEGŁYCH PAŃSTW
1. FEDERACJA ROSYJSKA –
PROBLEM SUKCESJI PO ZSRR
W grudniu 1991 ZSRR
przestało istnieć. Proces rozpadu ZSRR przebiegał w dwóch etapach
najpierw o suwerenności państwowej, oznaczającej zamiar
wystąpienia ze Związku. Druga zaś o niepodległości państwowej.
Zgodnie z nową konstytucją ustanowioną w 1993 roku Rosja stała
się państwem demokratycznym, po raz pierwszy w historii. Po
przejęciu w 1999 roku władzy przez Władimira Putina zdecydowanie
wzmocniono autorytet głowy państwa. Aktualnie ustrój w Rosji jest
bliższy ku autorytaryzmowi niż standardom demokracji zachodnich.
Polityka zagraniczna
Rosji
- Marginalizowanie znaczenia ONZ i NATO
- Sprzeciw wobec jednobiegunowego modelu świata
- Prowadzenie polityki ekonomicznej
- Monopol energetyczny
- Dążenie do osiągnięcia dominacji w regionie Europy środkowo-wschodniej
- Poparcie w walce z terroryzmem i zagrożeniami transnarodowymi
- Wzmocnienie pozycji ekonomicznej
- Umacnianie pozycji Rosji we wspólnocie WNP
- Integracja z państwami WNP
Zagrożenia
bezpieczeństwa Rosji
- Destabilizacja integracji WNP
- Działania zmierzające do naruszenia stabilizacji globalnej i regionalnej
- Próby ingerencji w sprawy Rosji
- Rozprzestrzenianie broni masowego rażenia
- Rozszerzanie bloków wojskowych i sojuszy regionalnych
- Akcje wojskowe skierowane przeciwko Rosji
Bezpieczeństwo na
obszarze WNP
- Tworzenie systemu bezpieczeństwa zbiorowego w ramach WNP
- Przeciwdziałaniu i rozwiązywaniu konfliktów postradzieckich
- Utrzymywanie baz wojskowych w niektórych państwach postradzieckich
- Tworzenie koalicyjnych ugrupowań wojennych
- Zarządzenie kryzysowe i walka z terroryzmem
- Kontrola zbrojeń
2.WNP: PRZEJAW I FORMA
INSTYTUCJONALIZACJI WSPÓŁPRACY PAŃSTW OBSZARU BYŁEGO ZSRR
Organizacje w ramach
WNP
- Rada Szefów Państw
- Rada Szefów Rządu
- Rada Spraw Zagranicznych
- Rada Ministrów Obrony WNP
- Rada Dowódców Wojsk Ochrony Pogranicza
- Zgromadzenie Międzyparlamentarne
- Trybunał Gospodarczy
- Sekretariat Wykonawczy WNP
Organizacje
Euroazjatyckie
- GUAM
- Euroazjatyckie stowarzyszenie gospodarcze
- Państwa związkowego Rosji i Białorusi
- Kaukaska Czwórka
SYSTEM PANEUROPEJSKI
1. GENEZA I EWOLUCJA
KBWE
Wielkim osiągnięciem
KBWE jest zorganizowanie dwóch rund rokowań w Wiedniu 9 III 1989 –
19 XI 1990 i 26 XI 1990 – 10 VII 1992, poświęconych redukcji
konwencjonalnych sił zbrojnych w Europie. Zgodnie z przyjętymi
postanowieniami każde państwo może mieć ściśle ustalony pułap
uzbrojenia. Kolejnym, istotnym czynnikiem wpływającym na
funkcjonowanie KBWE po upadku komunizmu był podział ZSRR, rozpad
Jugosławii i Czechosłowacji, dlatego też zwiększyła się liczba
członków KBWE do 54 państw, leżących na obszarze od Atlantyku do
Władywostoku oraz Kanady. Po zakończeniu zimnej wojny przed KBWE
stanęły również bardzo trudne wyzwania nowego typu powodujące
niestabilność na kontynencie europejskim. Przede wszystkim chodzi o
wojny na tle etnicznym w krajach byłej Jugosławii, konflikt między
Armenią i Azerbejdżanem o Górny Karabach, konflikt w Gruzji o
Abchazji.
2. PROCES
INSTYTUCJONALIZACJI SYSTMEMU
Upadek ustroju
komunistycznego oraz podpisanie w Paryżu 21 listopada 1990 Karty
Paryskiej zapoczątkował nową erę we współpracy między
państwami europejskimi. W Paryżu dostrzeżono potrzebę
instytucjonalizacji KBWE, zarówno na płaszczyźnie politycznej jak
i instytucjonalnej. Ustalono, że konferencje przeglądowe odbywać
się będą, co dwa lata, na poziomie przywódców państw lub
rządów. Ministrowie spraw zagranicznych spotykać się będą, co
najmniej raz w roku jako formalna Rada. Utworzono także Komitet
Starszych Urzędników, niewielki stały sekretariat w Pradze, Biuro
Wolnych Wyborów w Warszawie, Centrum Zapobiegania Konfliktom w
Wiedniu.
Organy o charakterze
politycznym w ramach KBWE
- Spotkania szefów państw i rządów
- Konferencje przeglądowe
- Rada ministerialna
- Wysoka rada
- Stała rada
- Urzędujący przewodniczący
- Sekretariat
- Sekretarz generalny
- Wysoki komisarz OBWE do spraw mniejszości narodowych
- Biuro instytucji demokratycznych i praw człowieka
Funkcja kontrolna
Polegała na porównywaniu
państw członkowskich i ich zgodności bądź niezgodności z
normami przyjętymi przez organizację, jest chyba najbardziej
rozwiniętą funkcją OBWE.
Funkcje operacyjne
Polega na świadczeniu
usług przez organizację, mogą przejawiać się w udzieleniu pomocy
finansowej, państwom członkowskim, szkoleniu kadr, tworzeniu
programów rozwojowych, pomocy przy budowie instytucji
demokratycznych czy społeczeństwa demokratycznego.
3.POZYCJA OBWE W
SYSTEMIE MIĘDZYNAORODWYM
Celem OBWE jest umacnianie
bezpieczeństwa i współpracy na obszarze działania w trzech
wymiarach bezpieczeństwa: polityczno-wojskowym,
gospodarczo-ekologicznym i ludzkim. Decyzje w ramach OBWE podejmowane
są w oparciu o zasadę konsensusu. Deklaracje i decyzje OBWE mają
charakter polityczny i nie są prawnie wiążące. OBWE ściśle
współpracuje z innymi organizacjami międzynarodowymi m.in. ONZ,
Radą Europy, Unią Europejskiej. Bliskie
kontakty szczególnego rodzaju utrzymuje z pięcioma państwami
azjatyckimi: Afganistanem, Japonią, Koreą, Mongolią i Tajlandią
oraz sześcioma śródziemnomorskimi: Algierią, Egiptem, Izraelem,
Jordanią, Maroko, Tunezją oraz z Australią.
REGIONALIZM W
STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH
1. POJĘCIE I ISTOTA
REGIONALIZMU
Traktowanie regionalizmu
jako zjawiska przeciwstawnego globalizmowi, postrzeganie procesów
regionalizacji traktowane są jako antidotum na negatywne skutki
jakie niosą procesy globalizacji. Współpraca regionalna uwzględnia
lokalną specyfikę zapewnia lepsze warunki do rozwiązywania
konfliktów i problemów o charakterze ponadpaństwowym oraz
gwarantuje bardziej sprawiedliwy podział korzyści z handlu i
współpracy gospodarczej.
Charakterystyka
regionalizmu
- Ruch i prądy społeczne przeciwstawiają się procesom globalizacji
- Regionalna współpraca międzynarodowa
- Regionalna integracja gospodarcza
Funkcja integrująca
Najbardziej widoczna
funkcja regionalizmu, wynikająca z samej jego istoty. Współpraca
regionalna z jednej strony jest konsekwencją wspólnych celów,
wartości i dążeń.
Funkcja porządkująca
Polega na tworzeniu
pisanych i niepisanych norm, wzorców, zachowań i instytucji, które
porządkują i instytucjonalizują stosunki w regionie.
Funkcja przymuszająca
Polega na tym że
współpraca regionalna zmusza państwa do przestrzegania pewnych
norm i zachowań reguł które zostały ustanowione.
Funkcja dynamizująca
Rozwój regionalizmu
wymusza na jego uczestnikach działania adaptacyjne, skłania do
szukania nowych rozwiązań w ich polityce zewnętrznej.
2. REGIONY I
REGIONALIZACJA
Kryterium systemowe
Pozwala wyróżnić region
na podstawie panujących w nim formalnych i nieformalnych relacji
oraz powiązań wzajemnych
Kryterium wspólnego
interesu regionalnego
Jest to rodzaj polityki
państw traktujących regionalizm jako strategię utrzymywania
wpływów w poszczególnych częściach globu.
3. EWOLUCJA RGIONALIZMU
Podejście regionalne w
polityce zagranicznej państw, traktujących regionalizm jako
narzędzie ich strategii zewnętrznej. W tym znaczeniu regionalizm
staje się najczęściej środkiem polityki wielkomocarstwowej, czego
przykładem mogą być Stany Zjednoczone, wcześniej także ZSRR. W
przypadku USA regionalizm traktowany jest dziś jako „właściwe i
konkretne przystosowanie globalnej strategii działania do
specyficzności danego regionu" i jest on ważnym narzędziem
utrzymywania wpływów na całym świecie.
4. PŁASZCZYZNY
REGIONALIZACJI
Współczesne procesy
regionalizacji urzeczywistniają się w płaszczyźnie zarówno
ekonomicznej, jak i politycznej, przy czym obie te sfery są ze sobą
najczęściej związane i wzajemnie się warunkują. Należy
przy tym zaznaczyć, że współpraca polityczna państw regionu
obejmuje zazwyczaj szeroko rozumianą problematykę pokoju i
bezpieczeństwa, choć coraz częściej przedmiotem wspólnego
zainteresowania stają się także kwestie związane z ochroną praw
człowieka, rozwojem kultury, edukacji, turystyki.
Formy integracji
regionalnej
- Strefa wolnego handlu
- Unia celna
- Wspólny rynek
- Unia ekonomiczno-walutowa
- Unia polityczna
Cechy regionalizmu
- Większa otwartość na partnerów spoza regionu
- Mniejszy poziom instytucjonalizacji struktur regionalnych
- Coraz większa współpraca państw rozwijających się
- Regionalizacja podmiotu ekonomicznego
- Podmiotowość współpracy regionalnej
AFRYKA WE WSPÓŁCZESNYCH
STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH
1. AFRYKA W OKRESIE
KOLONIALNYM
Afryka jest drugim po Azji
obszarem pod względem powierzchni kontynentalnej. Afryka w
porównaniu z innymi kontynentami ma najsłabiej rozwiniętą linię
brzegową. Brak naturalnych zatok i portów sprawiał, że ogromne
obszary Afryki przez stulecia pozostawały w izolacji i nie
uczestniczyły w wymiarze międzynarodowym oraz nie utrzymywały
kontaktów z otoczeniem zewnętrznym. W okresie przed kolonialnym w
większości państw Afryki nie wykształciły się trwałe państwa
zdolne do obrotu międzynarodowego. Ostatnia faza podboju
kolonialnego Afryki trwała stosunkowo krótko. W ciągu ostatnich
trzech dekad XIX wieku europejskie mocarstwa kolonialne zdobyły i
podzieliły między sobą praktycznie cały kontynent. W 1885 roku na
kongresie berlińskim dokonano podziału Afryki. Drugi okres to czas
kolonialny. Trwał on 70 lat, miał on jednak decydujący wpływ na
znaczenie gospodarcze Afryki i jej rozwój społeczny. Europejczycy
brutalnie tłumili przez ten okres wszelkie aspiracje
niepodległościowe, zaś po odzyskaniu niepodległości państwa
Afrykańskie po utracie swojego „protektora” popadały w skrajną
biedę i dewastację gospodarczą. Kraje nękały wojny domowe oraz
wysoki wskaźnik korupcji. W wielu regionach Afryki ukształtowała
się monokultura, czyli wytwarzanie jednego lub kilku produktów
(kawa, orzechy czy sizal).
2. PROCES DEKOLONIZACJI
AFRYKI
W latach 20. XX wieku
rozpoczął się okres dekolonizacji Afryki. II Wojna Światowa
znacząco go przyśpieszyła. Wojna wzmocniła procesy emancypacji
politycznej w koloniach Afryki. Zwycięskie USA i ZSRR liczyły że
dawne kolonie Francji, Wielkiej Brytanii czy Portugalii i Niemiec,
znajdą się teraz dzięki temu w ich strefach wpływów. W grudniu
1960 ONZ przyjęło deklarację o przyznaniu niepodległości krajom
i narodom kolonialnym, potępiając wszelkie przejawy i formy
kolonializmu. Warto zaznaczyć że większość państw afrykańskich
nie istniała w okresie przed kolonialnym. A zatem nie tyle odzyskały
one niepodległość ile były zupełnie nowymi państwami,
ukształtowanymi przez mocarstwa kolonialne. Rok 1960 był określany
jako „Rok Afryki”. Przyniósł on niepodległość aż 18
koloniom. Z kolei pod koniec 1965 roku istniało już na obszarze
Afryki 36 niepodległych państw. Szczególnym przypadkiem procesu
dekolonizacji jest RPA. Po uzyskaniu niepodległości władzę w
kraju przejęła biała mniejszość. Wprowadziła politykę
segregacji rasowej zwanej potocznie – apartheid. Zdecydowana
większość państw afrykańskich i świata potępiło zachowanie
RPA ogłaszając bojkot i nie uznawanie państwa. Dopiero w 1990
prezydent Klerk zaczynał stopniowo znosić ten łamiący prawa
człowieka system. Przełomem były lata 1994-1996. Władzę w kraju
objął Nelson Mandela, likwidując resztki apartheidu, oraz
wprowadzając nową konstytucję.
3. PROBLEMY POLITYCZNE
WSPÓŁCZENSEJ AFRYKI
Przyczyny problemów
politycznych w Afryce
- Problemy secesyjne
- Wojny domowe
- Konflikty na tle etnicznym, religijnym i ekonomicznym (wojny diamentowe)
- Separatyzm muzułmański
- Tworzenie państw opartych na prawie Koranicznym
- Problem uchodźców
- Problem głodu
- Analfabetyzm
- Kryzysy społeczno-gospodarcze
- Hasła świętej wojny wśród muzułmanów
4. PROBLEMY ROZWOJU
SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO AFRYKI
Przyczyny problemów
gospodarczych w Afryce
- Niezdolność krajów Afrykańskich do przezwyciężenia problemów zadłużenia gospodarek
- Niski wskaźnik PKB
- Dystans cywilizacyjny między resztą świata
- Czarna Afryka – najbiedniejszy obszar świata
- Brak infrastruktury transportowej
- Relatywnie wysokie koszty życia w porównaniu z resztą świata
- Przemyt
- Uzależnienie od zewnętrznych źródeł finansowych
- Problem uchodźców
- AIDS
5. KONFLIKTY ZBROJNE WE
WSPÓŁCZESNEJ AFRYCE
Miejsca konfliktów
zbrojnych (najważniejsze)
- Angola
- Sierra Leone
- Somalia
- Etiopia
- Liberia
- Egipt
- Libia
- Sudan
- Tunezja
Rodzaje konfliktów
zbrojnych
- Walka pomiędzy ZSRR a USA o wpływy w regionie
- Konflikty surowcowe (wojny diamentowe)
- Wojny domowe (Libia)
- Wojny graniczne (obszar Czarnej Afryki)
- Zamieszki i przewroty wojskowe
6. PROCESY INTEGRACYJNE
W AFRYCE
Unia Afrykańska i jej
cele
- Realizowanie idei solidarności między państwami afrykańskimi
- Przyśpieszenie integracji politycznej, gospodarczej i ekonomicznej
- Współpraca z ONZ
- Popieranie postulatów zwartych w Karcie Narodów Zjednoczonych i Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka
- Prowadzenie wspólnych negocjacji międzynarodowych
- Promocja nauki i techniki
- Dążenie do zatarcia różnic między Afryką a resztą świata
- Stworzenie warunków niezbędnych do odgrywania zdecydowanie większej roli kontynentu w relacjach ze światem
7. MIĘDZYNARODOWA
POMOC DLA AFRYKI
Rodzaje pomocy dla
Afryki
- Promocja edukacji oraz walka z analfabetyzmem
- Walka z AIDS, gruźlicą i malarią
- Akcje humanitarne
- Dostarczanie żywności
- Dawanie pożyczek
- Pomoc w procesie tworzenia struktur demokratycznych
- Wprowadzanie standardów w zakresie przestrzegania praw człowieka
- Prowadzenie misji pokojowych na w przypadku działań zbrojnych
- Prowadzenie pokojowych mediacji przez mocarstwa światowe w przypadku wybuchu wojny
REGION AZJI I PACYFIKU
W STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH
1. SPECYFIKA I
WEWNĘTRZNE ZRÓŻNICOWANIE REGIONU
Azja i Pacyfik, jako
kategoria analityczna, charakteryzuje się komplementarnością
państw regionu, które są podstawą kształtowania wspólnych
interesów i przynależności do danej wspólnoty. Sercem obszaru
jest strefa rozciągająca się od Półwyspu Koreańskiego, Japonii
i Chin na północy po Indonezję na południu państwa ASEAN. W
regionie dominują państwa dla których ogromne znaczenie mają
dostęp do morza i wykorzystywanie jego zasobów. Państwa obszaru
Pacyfiku to USA, Kanada i Australia oraz Nowa Zelandia i państwa
oceanii.
2. GŁÓWNI GRACZE I
ICH STRATEGIE
Państwa najważniejsze
w tym regionie
- Chiny
- Japonia
- USA
- Australia
- Kanada
- Grupa ASEAN
- APEC
- CLV (Kambodża, Laos i Wietnam)
3. PROBLEM POKOJU I
BEZPIECZEŃSTWA
Problem podziału
Półwyspu Koreańskiego
- Prowadzenie agresywnej polityki zagranicznej wobec swojego południowego sąsiada
- Program polityki nuklearnej (Korea Północna)
- Zjednoczenie półwyspu doprowadziłoby do zwiększenie wpływów USA i Japonii
Problem niezależności
Tajwanu
- Niechęć Chin do sprawy niepodległości Tajwanu
- Tłumienie protestów przez władze chińskie w Tajwanie
- Prowadzenie polityki „jedno państwo dwa systemy” na przykładzie Hong Kongu
Problem Zwierzchności
nad wyspami Spartly
- Chęć przejęcia kontroli nad wyspą przez Chiny (punkt strategiczny)
- Biegnące szalki morskie
- Chęć zaznaczenia obecności państw w tym regionie (Japonia, Korea)
- Bogate złoża surowców energetycznych
- Tworzenie granic strefy ekonomicznej
Problem zwierzchności
nad Wyspami Paracelskimi
- Konflikt Wietnamu i Chin od 1954 roku
- Duże znaczenie ekonomiczne i strategiczne wyspy
- Poszerzenie granic lądowych
Przynależność wysp
Senkaku
- Spór między Japonią a Chinami
- Znaczenie ekonomiczne (duża liczba zasobów energetycznych na dnie morza Wschodniochińskiego)
Problem zwrotu
południowych wysp Kurylskich
- Spór rosyjsko-japoński
- Znaczenie prestiżowe dla obu państw
- Kwestia sporu wobec obszarów wokół Sachalinu
4. ROZWÓJ GOSPODARCZY
W REGIONIE I JEGO SPECYFIKACJA
Polityka gospodarcza
Azji i Pacyfiku
- Budowa silnych technokratycznych instytucji państwowych
- Tworzenie ładu społeczno-ekonomicznego
- Sprzyjanie w tworzeniu nowoczesnych przedsiębiorstw
- Import technologii
- Ochrona rynków wewnętrznych
5. WSPÓLNOTA AZJI
WSCHODNIEJ CZY WSPÓŁPRACA PACYFIKU PROBLEM WARTOŚCI AZJATYCKICH
Manifest azjatycki
- Odrzucenie zachodniego liberalizmu
- Odrzucenie zachodniego modelu ekonomicznego i społecznego
- Kwestionowanie wartości współczesnego systemu międzynarodowego
- Zachód na równi pochyłej zaś Azja w tendencji wzrostowej
6. INSTYTUCJONALIZACJA
STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH W REGIONIE
Struktura APEC
- Współpraca, konsultacje i prowadzenie dialogu
- Przejrzystość informacji
- Modernizacja i użycie nowych technologii
- Niedyskryminacja i nienaruszalność zasad narodowych
AMERYKA ŁACIŃSKA W
STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH
1. AMERYKA ŁACIŃSKA
PO II WOJNIE ŚWIATOWEJ: GRANICE I OBSZAR REGIONU
Ameryka Łacińska
struktura
- Odmienność narodowa (hiszpański i portugalski)
- Religia chrześcijańska
- Panamerykanizm
- Instytucjonalizacja OPA
- Działalność integracyjna (unie celne, strefa wolnego handlu czy porozumienia preferencyjne)
2. AMERYKA ŁACIŃSKA:
TRUDNY OKRES BUDOWANIA PAŃSTWOWOŚCI
1810-1840: kształtowanie
się państw latynoamerykańskich
1840-1880: rywalizacja
mocarstw europejskich
1880-1930: dominacja idei
panamerykanizmu
1930-1960: wprowadzanie w
życie idei panamerykanizmu w życie
1960 -… : powstanie
nowych państw w wyniku procesu dekolonizacji
1979 -… : upadek
dyktatur i rozpoczęcie procesów demokracji państw regionu
Czynniki utrudniające
budowę procesów politycznych na przełomie wieków w Ameryce
Łacińskiej
- Brak doświadczenia w tradycjach demokratycznych
- Brak kultury politycznej
- Rozpraszanie administracji
- Ingerencja sił zewnętrznych
- Uprzywilejowana pozycja wojska
- Dyktatury wojskowe
- Zacofanie gospodarcze
3. EKONOMICZNY
POTENCJAŁ I ZRÓŻNICOWANIE W REGIONIE
Uwarunkowania
gospodarcze w regionie
- 2000-2006 wyraźny wzrost gospodarczy
- Największy eksporter to Meksyk
- Brazylia największy potencjał gospodarczy
- Pomimo wzrostu cen paliwa i jego kosztów spada inflacja
- Spadek udziału w handlu światowym spada
- Nierównomierny dostęp do infrastruktury
4. INSTYTUCJONALIZACJA
WSPÓŁPRACY W REGIONIE
Organizacja Państw
Amerykańskich
Utworzona na podstawie
Karty Organizacji Państw Amerykańskich z 30 kwietnia 1948 roku.
Łączy on wszystkie 35 państw obu Ameryk. Organizacja polityczna
nastawiona na mediację, dialog i podejmowanie decyzji w zakresie
pokoju, oraz wspieraniem rozwoju społecznego i gospodarczego na
obszarze obu Ameryk. Obejmuje działania dotyczące walki z
zagrożeniami transnarodowymi, polityki antynarkotykowej, działań
prowadzących do zwalczania i wyeliminowania terroryzmu.
Grupa z Rio
Jest to swoisty rodzaj
nieformalnej koalicji państw Amerykańskich. Wzywały do
ograniczenia obecności wojsk USA w regionie oraz rozwiązywania
konfliktów zbrojnych w tym regionie. Dążenie do współpracy i do
integracji w regionie. W organizacji nie uczestniczy Kuba. Dążenie
do pogłębiania współpracy dotyczącej zapewnienia bezpieczeństwa
w regionie. Dążenie do integracji regionalnej. Grupa z Rio zajmuje
się współpracą z ONZ, OPA i innymi organizacjami
międzynarodowymi.
5. STRATEGIE MOCARSTW
REGIONALNYCH
Brazylia
- Promocja wizerunku Brazylii na arenie międzynarodowej, dążenie do dołączenia jako stały członek ONZ, współpraca dyplomatyczna z Indiami i RPA
Argentyna
- Wycofanie się z aktywnej polityki zagranicznej
- Koncentracja na wewnętrznych problemach gospodarczych
- Chęć przystąpienia do NATO
- Prowadzenie współpracy z Chile
Meksyk
- Koncepcja polityczna w fazie reorganizacji
- Zacieśnienia stosunków międzynarodowych z USA
- Podkreślanie znaczenia suwerenności państwowej wobec USA
Chile
- Nowoczesne siły zbrojne
- Poradzenie bliższych stosunków politycznych z USA
- Wsparcie znaczenia praw człowieka i demokracji
- Jako państwo o wysokim poziomie rozwoju gospodarczego Chile stanowi istotny element ładu na tym obszarze
Wenezuela
- Charyzmatyczna postać Hugo Chaveza
- Promocja kraju jako lidera i sponsora rozwoju Ameryki Łacińskiej
- Przeciwstawianie się wysuwaniu terroryzmu jako zagrożenia priorytetowego
- Ochrona środowiska
- Wypowiedzenia traktatu TIAR
GLOBALIZACJA W
STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH
1. POJĘCIE I ISTOTA
GLOBALIZACJI
Termin globalizacji
- Wielowymiarowość
- Integracja rynków finansowych
- Postęp nauki i techniki
- Objęcie procesami ekonomiczno-gospodarczymi całego globu
- Internacjonalna forma globalizacji
- Proces polegający na światowej transformacji gospodarczej
- Związanie gospodarki państwowej ze światową zaciśniecie więzów a nawet pozbycia się barier ekonomicznych
- Swoboda przepływu towarów i usług
- System wzajemnych powiązań przedsiębiorstw
2. OBSZARY GLOBALIZACJI
Obszary globalizacji
- Rynki finansowe
- Korporacje
- Banki komercyjne
- Rynki usług
- Preferencyjność konsumentów
3. GLOBALIZACJA A
PORLBEMY GLOBALNE
Globalizacja a problemy
globalne
- Zacieranie się śladów narodowościowych
- Tworzenie się absurdów światowych i sztuczności (zwyczaje zachodnie w państwach muzułmańskich)
- Problem mcdonaldyzacji
Kontrglobalizacja
- Proces odwrotny do procesu globalizacji
- Promocja narodowych wartości i produktów
- Utrzymywanie państwowych rynków zbytu
- Kontrola państwa nad strefą ekonomiczną
- Niedopuszczanie zagranicznych korporacji albo w stopniu marginalnym do gospodarki
Alterglobalizacja
- Krytyka globalizacji i świata współczesnego
- Kojarzona z postawami anarchistycznymi, zamieszkami i rozbojami
- Głownie jej oddziaływanie można zauważyć na szczytach mocarstw światowych
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz